Πέμπτη, Ιουνίου 21, 2018

Η γοητεία της "αφαίρεσης" στο κατώφλι του εικοστού αιώνα

Paul Sérusier PhotoPaul Sérusier (1864-1927) - Wikipedia

  Απομακρυνόμενος από την έννοια της τέχνης ως απομίμησης του ορατού κόσμου, ο Σεριζιέ εισήγαγε στη ζωγραφική του περισσότερα εννοιολογικά και υποβλητικά στοιχεία, ειδικά στη διάλυση των μορφών και στη χρήση του μη περιγραφικού χρώματος. Η σκέψη ήταν πρωταρχικής σημασίας για το έργο του και το τοποθετούσε πάνω από την αναπαράσταση: όταν  στην αντίληψή του ο ουρανός ήταν κίτρινος, τον  ζωγράφιζε ως κίτρινο και όχι μπλε. 

Ο Σεριζιέ προσπάθησε να συνθέσει τρία βασικά στοιχεία στα έργα του: την εμφάνιση του φυσικού κόσμου, την αίσθηση που του έδωσε και τη μορφή,  με την οποία επέλεγε να την εκπροσωπήσει. Στην εξισορρόπηση αυτών των τριών στοιχείων, ο Sérusier εστίασε επίσης στην ισοπέδωση των σχημάτων και των μορφών στα έργα του. Συνεχίζοντας ό, τι είχε κάνει πριν από αυτόν ο Μανέ Manet , ο ζωγράφος  τόνισε τη δισδιάστατη ζωγραφική μέσα από τη χρήση ισχυρών γραμμών και φωτεινών χρωμάτων.

  Η αφαιρετικές μορφές  του Σεριζιέ, στην αναζήτηση της μεταφοράς  του συναισθήματος και της αντίληψης στον καμβά, όχι μόνο τον διακρίνουν από τους προηγούμενους καλλιτέχνες αλλά και εμπνέουν άλλους ζωγράφους . Οι ιστορικοί και οι σύγχρονοί του χρονολογούν την αρχή του κινήματος Nabi με το έργο του Σεριζιέ , The Talisman (Το φυλαχτό).Paul Sérusier,The Talisman,© RMN-Grand Palais (Musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski Ο πειραματισμός του ενέπνευσε νέα επίπεδα αφαίρεσης στους πίνακές του αλλά  και των συναδέλφων του, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη καλλιτεχνών που μεταφέρουν τα συναισθήματά τους στις δημιουργίες τους με αφαιρετικό τρόπο.

Με στοιχεία από το theartstory.org

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μια αλλιώτικη Καθαρή Δευτέρα στην τουρκοκρατούμενη Ήπειρο

  Η ΚΑΘΑΡΗ ΔΕΥΤΕΡΑ Διήγημα του  Χρήστου Χρηστοβασίλη (1862-1937) Ήμουν τότε παιδί όχι πλειότερο από οχτώ χρονών και μαθήτευα στον παπα-Αντ...