Γιάννης Μανωλόπουλος
Νεφελίμ
Ε
ΛΙΓΟ θὰ ἐρχόταν ὁ πρόεδρος τοῦ τμήματος συνοδεύοντας τὸν
προσκεκλημένο καθηγητὴ ποὺ θὰ ἔδινε μία διάλεξη γιὰ τὸν ρόλο
τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης στὴν ἐκπαίδευση. Γιὰ τὶς παραδόσεις
του στὸ ἀμφιθέατρο συνήθως ἔπαιρνε θέση δίπλα στὴν ὀθόνη
προβολῆς ἀλλὰ σήμερα διάλεξε μία θέση στὴ δεύτερη σειρὰ ὅπου
μποροῦσε νὰ ἀκουμπήσει τὸν ζεστὸ καφέ του στὸ ἕδρανο.
Τὰ φθαρμένα ἕδρανα μαρτυροῦσαν τὴν ἡλικία τους. Δὲν ὑπῆρχε οὔτε ἕνας τετραγωνικὸς πόντος χωρὶς μουτζοῦρες, γεωμετρικὰ σχέδια, μαθηματικοὺς τύπους, «Ἄννα σ’ ἀγαπῶ» καὶ πολλὰ ἄλλα σκίτσα. Ἂν καὶ τὸν ἐκνεύριζε ἡ ἀδιαφορία τῶν φοιτητῶν γιὰ τὴ δημόσια περιουσία, ἐντυπωσιαζόταν μὲ τὴν ἐφευρετικότητα τους, μία «δημιουργικότητα» ἄγνωστη στὰ δικά του φοιτητικὰ χρόνια.
Τὸ βλέμμα του στάθηκε σὲ μία φράση: «Καρανίκα νεφελίμ». Ὁ Καρανίκας ἦταν ὁ καθηγητὴς Μαθηματικῶν ποὺ θὰ ἔβγαινε στὴ σύνταξη τὸν ἐρχόμενο Αὔγουστο. Εἶχε χάσει τὸ ἐνδιαφέρον του γιὰ τὴν διδασκαλία καὶ ἀνυπομονοῦσε γιὰ τὸ «νόστιμον ἦμαρ» τῆς ἐξόδου. Στηριζόταν μόνο στὴν ἐμπειρία του γιὰ νὰ ἐκπληρώσει τὶς ὑποχρεώσεις του μὲ ἀξιοπρέπεια, μὰ εἶχε χάσει τὴν ἐπαφή του μὲ τὴ νέα γενιά. Ἦταν βέβαιο πὼς ἡ διάλεξη τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης τοῦ ἦταν ἀδιάφορη καὶ δὲν θὰ ἐμφανιζόταν. Τί νὰ τοῦ προσφέρει πιὰ ἡ τεχνολογία;
Ἡ ὁμιλία ἄρχισε ἀλλὰ τὸ μυαλό του ἤδη βρισκόταν σὲ ἕνα ἄλλο σύμπαν. Αὐτὴ ἡ τόσο δὰ μικρὴ φρασούλα «Καρανίκα νεφελίμ» τὸν εἶχε βυθίσει σὲ σκέψεις. Σύντομα καὶ γιὰ τὸν ἴδιο πλησίαζε τὸ ὅριο ἡλικίας γιὰ τὴν ἀφυπηρέτησή του. Ἐδῶ καὶ πολλὰ χρόνια, στὸν δρόμο τὸν χαιρετοῦσαν νεαρὰ ἄτομα ποὺ δὲν ἀναγνώριζε. Χαιρετοῦσε καὶ αὐτὸς πιθανολογῶντας βάσιμα ὅτι ἦταν φοιτητές του. Δὲν εἶχε ὅμως τὴν παραμικρὴ ἔνδειξη γιὰ αὐτό.
Ἄρχισε νὰ τρέμει στὴν ἰδέα ὅτι ἀντιμετωπίζεται ἀπὸ τοὺς φοιτητὲς μὲ τὴν ἴδια εἰρωνεία. Νεφελὶμ ἀπὸ τὴν ἀνάποδη. Ὄχι γίγαντας δηλαδή, ἀλλὰ νᾶνος. Προσπάθησε νὰ παρατηρήσει τὰ ἕδρανα τῶν διπλανῶν θέσεων ἀλλὰ δὲν διέκρινε τὸ ὄνομα κάποιου καθηγητῆ. Εὐτυχῶς. Μόνο μπόλικες καρδοῦλες μὲ βελάκια.
Οἱ σκέψεις του διακόπηκαν ἀπὸ ψιθύρους φοιτητῶν ἀπὸ τὶς πίσω σειρές. Χωρὶς ἱερὸ καὶ ὅσιο, σχολίαζαν εἰρωνικὰ τὶς «θεωρίες» τοῦ ὁμιλητῆ. Δὲν ἄργησε νὰ καταλάβει ὅτι αὐτὸ ἦταν τὸ φυσιολογικό. Τὸ βέλος τοῦ χρόνου γιὰ τοὺς φοιτητὲς ἔδειχνε πρὸς τὸ μέλλον, γιὰ τὸν ἴδιο ἔδειχνε πρὸς τὸ παρελθόν. Σηκώθηκε, ἔπιασε τὸν κρύο πλέον καφέ του καὶ βγῆκε ἀθόρυβα ἀπὸ τὸ ἀμφιθέατρο. Δὲν ἤθελε νὰ τραβήξει τὴν προσοχή. Ἤξερε πὼς εἶχε περάσει καὶ αὐτὸς στὴν τάξη των «νεφελίμ». Ὄχι ἕνας γίγαντας τῆς διδασκαλίας, ἀλλὰ ἕνας νᾶνος ἀνάμεσα στὶς γενιὲς ποὺ πέρασαν καὶ σὲ αὐτὲς ποὺ θὰ ἔρθουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου