Παρασκευή, Νοεμβρίου 29, 2024

Μετά τη Θεσσαλονίκη , πανδαισία Μπαρόκ Μουσικής από σήμερα και στην Αθήνα

 

Ο Δήμος Γκουνταρούλης

Ο Δήμος Γκουνταρούλης φέρνει στο φως μικρά διαμάντια της ιστορίας της μουσικής

Γεωργία Οικονόμου

Εμβληματικά έργα των Χάινριχ Ίγκνατς Φραντς Μπίμπερ και Αρκάντζελο Κορέλλι, σπάνιας ομορφιάς οργανική μουσική από την Ιταλία του Γαλιλαίου και εκλεκτικά «τραγούδια της τρέλας» ζωντανεύουν μέσα από το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής υπό τον τίτλο “Η εποχή των πειραμάτων”, που παρουσιάζεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ στις 29 και 30 Νοεμβρίου και στην ιστορική αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός την 1η Δεκεμβρίου 2024.

Η φετινή διοργάνωση του Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής, σε καλλιτεχνική επιμέλεια του πολύπλευρου και ιδιαίτερα δραστήριου καλλιτέχνη Δήμου Γκουνταρούλη και σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει ορισμένες από τις πιο σημαντικές και ενδιαφέρουσες πτυχές της γόνιμης μουσικής περιόδου του 17ου αιώνα.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ διατρέχει αυτόν τον αιώνα μέσα από συναυλίες με τη συμμετοχή κορυφαίων μουσικών της ευρωπαϊκής και της ελληνικής μπαρόκ σκηνής, δίνοντας έμφαση σε έργα και συνθέτες που αναδεικνύουν το ανοιχτό και ανήσυχο πνεύμα και τον πειραματικό χαρακτήρα της πρώιμης μπαρόκ μουσικής.

Ο Δήμος Γκουνταρούλης αναφέρει στο ΝEWS 24/7 πώς γεννήθηκε η αρχική ιδέα για τη δημιουργία του Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής;
“Όταν το 2015 επέστρεψα στην Ελλάδα, στην πόλη μου τη Θεσσαλονίκη, μετά από 27 χρόνια στο εξωτερικό, συνειδητοποίησα δύο πράγματα. Πρώτον, την ύπαρξη στη χώρα μας μιας σχετικά μικρής αλλά πολύ δημιουργικής σκηνής μπαρόκ μουσικής με καλλιτέχνες που κάνουν εξαιρετική δουλειά με ενθουσιασμό, πρωτοτυπία και πάθος.
Και δεύτερον, την έλλειψη ενός χώρου, τουλάχιστον σταθερού, για να παρουσιάζεται αυτή η μουσική και ενός φεστιβάλ αφιερωμένο στη μπαρόκ μουσική. Έτσι, λοιπόν, εκείνη την εποχή μου προτάθηκε καταρχήν να γίνω μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, και έτσι πρότεινα τη δημιουργία ενός Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής το οποίο αμέσως έγινε δεκτό.
Το 2017 ξεκινήσαμε με το 1ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και έκτοτε τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Το Φεστιβάλ διοργανώνεται με επιτυχία κάθε χρόνο έως σήμερα που είμαστε στην έβδομη έκδοσή του”.

Πόσο ικανοποιητική είναι η ανταπόκριση του κοινού στο Φεστιβάλ; Πιστεύετε πως απευθύνεται μόνο σε ένα μυημένο και εκπαιδευμένο μουσικά κοινό ή σε ένα ευρύτερο ακροατήριο;

Από την πρώτη κιόλας έκδοσή του το 2017, η ανταπόκριση του κοινού στο Φεστιβάλ ήταν ενθουσιώδης. Πραγματικά δεν το περίμενε κανείς να είναι τόσο μεγάλη η ανταπόκριση του κοινού στη Θεσσαλονίκη. Και οι τέσσερις συναυλίες ήταν ασφυκτικά γεμάτες και εξακολουθούν να είναι κάθε χρονιά σε κάθε συναυλία του Φεστιβάλ.

Πιστεύω, λοιπόν, πως το Φεστιβάλ αφενός απευθύνεται σε ένα μυημένο κοινό που αγαπάει την μπαρόκ μουσική και γνωρίζει την ιστορική ερμηνεία της παλαιάς μουσικής και τα όργανα εποχής. Και αφετέρου, πιστεύω ακράδαντα πως το Φεστιβάλ απευθύνεται και σε ένα ευρύτερο ακροατήριο, το οποίο υπάρχει στη χώρα μας και διψάει για διαφορετικά πράγματα, για διαφορετικές μουσικές, για καινούργια ακούσματα και για ένα ρεπερτόριο σπάνια παρουσιάζεται στις αίθουσες συναυλιών.

Ο Δήμος Γκουνταρούλης

Για τρίτη συνεχή χρονιά, το Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής κατεβαίνει στην Αθήνα, συστήνοντας το κοινό την «Εποχή των πειραμάτων» – θεματικός άξονας της φετινής διοργάνωσης. Με ποιο κριτήριο έγινε η εποχή της συγκεκριμένης θεματικής;

Φέτος, για τρίτη συνεχή χρονιά, το Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής κατεβαίνει στην Αθήνα με την πολύτιμη υποστήριξη της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Ο φετινός θεματικός άξονας του Φεστιβάλ είναι «Η εποχή των πειραμάτων» και αναφέρεται στην πολύ ιδιαίτερη και πρωτότυπη μουσική του 17ου αιώνα, δηλαδή στις αρχές αυτού που ονομάζουμε μπαρόκ μουσική. Ο 17ος αιώνας είναι ένας αιώνας Ιδιαίτερα δημιουργικός. Η Ευρώπη βρίσκεται σε αναβρασμό.

Η επιστήμη ανθεί. Ο Γαλιλαίος κάνει φοβερές ανακαλύψεις, η Ευρώπη ζει την επιστημονική επανάσταση. Και μέσα σε όλο αυτό το κλίμα δημιουργικότητας και νεωτερικότητας, η μπαρόκ μουσική γεννιέται και ανθίζει. Οι συνθέτες που γράφουν κατά τη διάρκεια αυτού του αιώνα συνθέτουν μουσική ιδιαίτερα πειραματική. Ακριβώς γιατί εκείνη την εποχή όλα γεννιούνται. Ότι γνωρίζουμε ως χαρακτηριστικά της μετέπειτα δυτικής κλασικής μουσικής, γεννιέται τον 17ο αιώνα, όπως οι μουσικές φόρμες, η σονάτα, η καντάτα, το κοντσέρτο, η συμφωνία και φυσικά η όπερα. Έτσι, λοιπόν, ο τίτλος της φετινής έκδοσης του Φεστιβάλ «Η εποχή των πειραμάτων» περιγράφει πραγματικά το κλίμα και τη μουσική δημιουργία και κατάσταση αυτής της εποχής.

Επίσης, έχω ήδη σχεδιάσει τον προγραμματισμό του Φεστιβάλ και για επόμενα δύο χρόνια. Θα συνεχίσουμε το 2025 με θέμα «Η Εποχή των μεταβάσεων» αφιερωμένο στη μουσική του 18ου αιώνα. Και το 2026 με θέμα «Μια νέα εποχή» και ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει και έργα του Μπετόβεν καθώς η σεζόν 2026/27 συμπίπτει με την επετηρίδα των 200 ετών από τον θάνατό του το 1827.

Τι θα ακούσει το αθηναϊκό κοινό στις τέσσερις συναυλίες που συνθέτουν τη φετινή διοργάνωση;

Φέτος, όπως και κάθε χρονιά, έχουμε τέσσερις συναυλίες αφιερωμένες στη μουσική του 17ου αιώνα και διατρέχουμε αυτό τον αιώνα αυτό μέσα από αυτές.

Από την εξωστρεφή και τολμηρή ιταλική οργανική μουσική της εποχής του Γαλιλαίου στις μοναδικές και αινιγματικές Σονάτες των Μυστηρίων του Aυστριακού Χάινριχ Ίγκνατς Φραντς Μπίμπερ και από τα αντισυμβατικά «τραγούδια της τρέλας» που άνθισαν στην Αγγλία το δεύτερο μισό του 17ου αιώνα στο εμβληματικό έργο 5 του Αρκάντζελο Κορέλλι που εκδόθηκε την 1η Ιανουαρίου του 1700 και σηματοδοτεί τη μετάβαση από τη μουσική του 17ου σ’ αυτήν του 18ου αιώνα.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας έργο που θα παρουσιαστεί στο φετινό πρόγραμμα και γιατί;[.............................................]

ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ 

Ο Δήμος Γκουνταρούλης φέρνει στο φως μικρά διαμάντια ..

Δεν υπάρχουν σχόλια: