Ο Τζάνγκο και η πολιτική της βίας
της Μαρίνας Πρεντουλή
Στήλη: Ενθέματα Αυγής
Αρχίζοντας
από την κινηματογραφική βία, μια κατηγοριοποίηση που μπορεί να φανεί
χρήσιμη στην κατανόηση της αναπαραστατικής βίας είναι η διάκρισή της σε
«τελετουργική», «συμβολική», και «υπερ-ρεαλιστική» (hyper-real) κινηματογραφική βία1.
Η πρώτη αναφέρεται στην τυπική, αναμενόμενη βία που χαρακτηρίζει πολλές
ταινίες του Αμερικανικού box office, με πρωταγωνιστές όπως ο Μπρους
Γουίλις, ο Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ και ο Σιλβέστερ Σταλόνε. Συνήθως οι
κεντρικοί ήρωες είναι απολύτως σύμφωνοι με τα πρότυπα του ανδρικού
σωβινισμού, ενώ το σενάριο της ταινίας είναι υποτυπώδες. Υπάρχει μια
καταιγιστική αλληλουχία πλάνων που αποσκοπεί στον στείρο εντυπωσιασμό
του θεατή· η βία είναι αυτοσκοπός. Η «συμβολική» κινηματογραφική βία,
αντιθέτως, πραγματεύεται υπαρξιακά θέματα και θέτει ερωτήματα σχετικά με
τις ανθρώπινες –και συχνά αντιφατικές– επιλογές. Ο τρίτος τύπος, η
«υπερ-ρεαλιστική» βία, η οποία χαρακτηρίζει αρκετές ταινίες από το 1990
και μετά, έχει ειρωνικά στοιχεία, έξυπνους διαλόγους και οι
πρωταγωνιστές της προέρχονται από ένα χώρο όπου οι ενοχές και οι ηθικές
επιταγές έχουν παραγραφεί. Απευθύνεται στα αρχέγονα ένστικτα του
ανθρώπου, και αυτό ακριβώς το στοιχείο είναι που κάνει την
«υπερ-ρεαλιστική» βία τόσο τρομακτική, γνώριμη αλλά και μπανάλ.
Αρκετές ταινίες του Ταραντίνο έχουν σχέση με αυτή την τελευταία κατηγορία βίας, όπως παραδείγματος χάρη τα ReservoirDogs και PulpFiction, και ως ένα βαθμό και ο Django, το οποίο περιέχει σκηνές βίας που άλλοτε σοκάρουν με τη σκληρότητά τους και άλλοτε αγγίζουν το κωμικό. Παρόλα αυτά, ο Django δεν
μπορεί να ταξινομηθεί εύκολα με βάση τον παραπάνω διαχωρισμό, και αυτό
διαφαίνεται και από τους δυο άξονες στους οποίους κινήθηκε η συζήτηση
για την ταινία. Το ζητούμενο δεν είναι μόνο η βία, αλλά και η
αντιμετώπιση της ιστορικής πραγματικότητας του θεσμού της δουλεμπορίας
ή, ακόμα καλύτερα, η σχέση μεταξύ των δυο αυτών παραμέτρων που κάνει την
ταινία ενδιαφέρουσα. Υπ’ αυτό το πρίσμα, η συζήτηση γύρω από την ταινία
δεν έχει σχέση μόνο με την αναπαραστατική-κινηματογραφική βία, αλλά και
με την ιστορική-πολιτική. (περισσότερα…)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου