Δευτέρα, Ιανουαρίου 07, 2008

Οι Ιάπωνες προτιμούν το... ινδικό εκπαιδευτικό μοντέλο

Κόσμος
Sex education in India

Οι Ιάπωνες προτιμούν το... ινδικό εκπαιδευτικό μοντέλο


Στη βρετανική Ακαδημία των Μικρών Αγγέλων και το Διεθνές Νηπιαγωγείο, τα εγχειρίδια είναι από την Ινδία, οι περισσότεροι δάσκαλοι είναι Ασιάτες από τον Νότο και οι αφίσες στις τάξεις αναπαριστούν ζώα βγαλμένα από τις ινδικές ιστορίες, όπως ελέφαντες που χορεύουν έχοντας λοφία από τουρμπάνια, αναφέρει η εφημερίδα International Herald Tribune και αναδημοσιεύει η Καθημερινή (03.01.2008). Οι μαθητές του νηπιαγωγείου ζωγραφίζουν ακόμα και χάρτες με τα χρώματα της ινδικής σημαίας. Το νηπιαγωγείο όμως των «Μικρών Αγγέλων» βρίσκεται στα προάστια του Τόκιο και μόνο ένας από τους 45 μαθητές είναι Ινδός, οι περισσότεροι είναι Ιάπωνες.


Η Ιαπωνία, παρά την αναπτυγμένη οικονομία της, υποφέρει τελευταία από μια κρίση αυτοπεποίθησης όσον αφορά την ικανότητά της να ανταγωνιστεί τους ανερχόμενους Ασιάτες αντιπάλους της, την Κίνα και την Ινδία. Το αποτέλεσμα είναι ο θαυμασμός και η διογκούμενη ιδεοληψία με την ινδική εκπαίδευση.

Η ακμή της Ινδίας στον τομέα της εκπαίδευσης αντανακλά στην ουσία την ανασφάλεια των Ιαπώνων για τα σχολεία της χώρας τους, των οποίων κάποτε οι μαθητές καταλάμβαναν τις πρώτες θέσεις στα διεθνή τεστ. Σήμερα, η Ιαπωνία παίρνει μαθήματα από την Ινδία, καθώς η τελευταία θεωρείται η ανερχόμενη δύναμη στην εκπαίδευση. Τα βιβλιοπωλεία είναι γεμάτα με τίτλους βιβλίων όπως «Εξαιρετικά δύσκολες Ινδικές Αριθμητικές Ασκήσεις» και «Τα άγνωστα μυστικά των Ινδών». Οι εφημερίδες κάνουν αναφορά στους μικρούς Ινδούς που καταφέρνουν να αποστηθίζουν πολλαπλασιασμούς όπως 99 φορές το 99, τη στιγμή που τα δημοτικά σχολεία της Ιαπωνίας σταματούν στον πολλαπλασιασμό του 9.

Για χρόνια η Ιαπωνία περηφανευόταν ότι κατείχε την πρώτη θέση στην περιοχή ως το πιο ανεπτυγμένο έθνος. Πράγματι, η χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου κυριαρχούσε στην ασιατική ήπειρο για περισσότερο από έναν αιώνα, στην αρχή ως ιμπεριαλιστική δύναμη και τα τελευταία χρόνια ως η πρώτη οικονομία στην Ασία που κατάφερε να φτάσει τα δυτικά επίπεδα οικονομικής ανάπτυξης.

Πρόσφατα, όμως, η άλλοτε ασιατική υπερδύναμη νιώθει να επισκιάζεται από την Ινδία και την Κίνα που γνωρίζουν ραγδαία οικονομική ανάπτυξη. «Μέχρι σήμερα, οι Ιάπωνες έβλεπαν την Κίνα και την Ινδία ως οπισθοδρομικές και φτωχές», δηλώνει ο Γιοσιμόρι Μουράι, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Σόφια του Τόκιο. «Οσο η Ιαπωνία χάνει την αυτοπεποίθησή της, η συμπεριφορά της απέναντι στην υπόλοιπη Ασία αλλάζει και αντιμετωπίζει πλέον τόσο την Κίνα όσο και την Ινδία ως έθνη που έχουν κάτι να προσφέρουν», συνεχίζει.

Τον περασμένο μήνα, η χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου δέχτηκε πλήγμα μετά τη δημοσίευση διεθνούς έρευνας του ΟΟΣΑ, σχετικά με τις μαθηματικές ικανότητες, όπου η Ιαπωνία έπεσε στη δέκατη θέση, από την πρώτη που είχε καταλάβει το 2000, και βρίσκεται πίσω από την Ταϊβάν, το Κονγκό και τη Νότιο Κορέα. Το πιο ενοχλητικό όμως για τους περισσότερους Ιάπωνες είναι το γεγονός ότι στοιχεία της ινδικής εκπαίδευσης που μνημονεύονται ως θαυμαστά είναι παρόμοια με αυτά που έκαναν γνωστή την Ιαπωνία για την πειθαρχία της, όπως η εκμάθηση σε μικρή ηλικία και η έμφαση στα μαθηματικά και την επιστήμη.

Στοιχεία της απαιτητικής ινδικής εκπαίδευσης είναι εμφανή στο νηπιαγωγείο «Οι Μικροί Αγγελοι». Οι δίχρονοι μαθητές μαθαίνουν να μετράνε μέχρι το 20, ενώ σε ηλικία τριών χρονών ξεκινούν την εκμάθηση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και στα 5 τους μαθαίνουν να πολλαπλασιάζουν, να λύνουν μαθηματικά προβλήματα και γράφουν εργασίες στα αγγλικά - πράγματα που στα ιαπωνικά σχολεία διδάσκονται στη δευτέρα δημοτικού.

Οπως και τα περισσότερα καινούργια πράγματα στην Ιαπωνία, έτσι και το ενδιαφέρον για τον ινδικό τρόπο εκπαίδευσης έχει πάρει διαστάσεις κοινωνικής ιδεοληψίας. Η ινδική εκπαίδευση είναι το πιο συχνό θέμα στα δημόσια φόρουμ και στις ενημερωτικές εκπομπές. Ακόμα και το συντηρητικό υπουργείο Παιδείας της Ιαπωνίας έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στις Ινδικές διδακτικές μεθόδους. Στο Τόκιο, τα δύο μεγαλύτερα Ινδικά σχολεία, που αναλαμβάνουν την εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι και το γυμνάσιο, κυρίως στους Ινδούς που βρίσκονται στη χώρα, έχει λάβει αυξανόμενο αριθμό αιτήσεων από Ιάπωνες γονείς.

Ενώ, το Παγκόσμιο Ινδικό Διεθνές Σχολείο αναφέρει ότι 20 περίπου από τους 200 μαθητές είναι Ιάπωνες και καθώς ο αριθμός των αιτούντων, τόσο από τις ινδικές όσο και από τις ιαπωνικές οικογένειες, αυξάνει συνεχώς, διευρύνεται με την ίδρυση νέου σχολικού συγκροτήματος στη γειτονική πόλη Γιοκοχάμα.

Η ιδρυτής του σχολείου «Οι Μικροί Αγγελοι», Τζεβαράνι Αντζελίνα, πρώην διευθύντρια εταιρείας πετρελαίου στο Τσενάι της Ινδίας, η οποία και συνόδευσε τον άντρα της στην Ιαπωνία το 1990, δήλωσε ότι αρχικά αντιμετώπισε μεγάλη δυσκολία στο να πείσει ιδιοκτήτες ακινήτων να νοικιάσουν χώρο σε μια Ινδή γυναίκα, ώστε να ιδρύσει σχολείο. Σήμερα, όμως, το γεγονός ότι η ίδια καθώς και τρεις από τις δασκάλες που απασχολούνται είναι Ασιάτισσες που δεν κατάγονται από την Ιαπωνία, είναι το δυνατό σημείο του σχολείου. Από την πλευρά τους, οι γονείς δηλώνουν ενθουσιασμένοι.
e-paideia.net

Δεν υπάρχουν σχόλια: