Franco Montanari "Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας-Από τον 8ο αι. π.Χ. έως τον 6ο αι. μ.Χ."
Το έργο του Franco Montanari "Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας-Από τον 8ο αι. π.Χ. έως τον 6ο αι. μ.Χ.", σε μετάφραση Σ. Κουτράκη, Δ. Κουκουζίκα και Κ. Σιββά και επιμέλεια των Δ.Ι. Ιακώβ και Α. Ρεγκάκου, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις University Studio Press.
5η Συνάντηση Εργασίας των Μεταπτυχιακών Φοιτητών του Πανεπιστημίου Αθηνών
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και οι υποψήφιοι διδάκτορες των Πανεπιστημίων της Ελλάδας και του εξωτερικού προσκαλούνται να συμμετάσχουν, από 29 έως 31 Μαΐου, στην 5η Συνάντηση Εργασίας των Μεταπτυχιακών Φοιτητών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Δ' Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Νεοελληνικών Σπουδών: "Ταυτότητες στον ελληνικό κόσµο (από το 1204 έως σήµερα)"
Η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία µε το Πανεπιστήµιο της Γρανάδα (Φιλοσοφική Σχολή), το Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών της Γρανάδα και την Ισπανική Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών οργανώνει το Δ΄ πανευρωπαϊκό συνέδριο νεοελληνικών σπουδών στο Πανεπιστήµιο της Γρανάδα από τις 10 ως τις 12 Σεπτεµβρίου 2010. Θέµα του Δ΄ συνεδρίου: "Ταυτότητες στον ελληνικό κόσµο (από το 1204 έως σήµερα)".
Ψηφιακή λογοτεχνία
Η Τζέσικα Πρέσμαν, επίκουρη καθηγήτρια Αγγλικών στο πανεπιστήμιο Γέιλ, ήταν καλεσμένη του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και παρουσίασε στο κοινό το "ρεύμα" της ψηφιακής λογοτεχνίας, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα το έργο των Young-hae Chang Heavy Industries, που υπό τον τίτλο "Close your eyes" εκτίθεται έως την 1η Μαρτίου στο Ωδείο Αθηνών (Βασ. Γεωργίου Β 17-19 & Ρηγίλλης).
Διεθνές Συνέδριο Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας: "Applied Linguistics Today: Between Theory and Practice"
Η Εταιρεία Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας της Σερβίας και ο Τομέας Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Νόβι Σαντ διοργανώνουν Διεθνές Συνέδριο Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, με τίτλο: "Applied Linguistics Today: Between Theory and Practice". To Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί 31 Οκτωβρίου και 1 Νοεμβρίου, στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Νόβι Σαντ, στη Σερβία.
Δ' Συνέδριο της Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών της Ιβηρικής Χερσονήσου και της Λατινικής Αμερικής
Η Ισπανική Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών της Ιβηρικής Χερσονήσου και της Λατινικής Αμερικής διοργανώνει συνέδριο, με θέμα: "Ο ελληνισμός από την σκοπιά των ισπανικών πολιτισμών". Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στην πόλη Zaragoza της Ισπανίας, από 1 έως και 3 Οκτωβρίου του 2009.
Πρόγραμμα σεμιναρίων και δειγματικών διδασκαλιών φιλολογικών μαθημάτων
Σε ξέλιξη βρίσκεται σε σχολεία της Φθιώτιδας πρόγραμμα σεμιναρίων και δειγματικών διδασκαλιών φιλολογικών μαθημάτων.
Πανελλήνιο συνέδριο: "Γλώσσα Ελληνική - Γραφή και Τέχνη"
Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, με τη συνεργασία της Ιστορικής Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος-Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, διοργανώνει Πανελλήνιο συνέδριο με θέμα "Γλώσσα Ελληνική - Γραφή και Τέχνη". Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στις 20, 21 και 22 Μαρτίου στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής.
Μια πολύ ενδιάφερουσα σελίδα για τη βλάχικη (αρομουνική) γλώσσα
Ο κ. Μιχάλης Σίββας, κινούμενος από προσωπικό ενδιαφέρον ως παιδί μιας δίγλωσσης οικογένειας, δημιούργησε μια ενδιαφέρουσα και ενημερωμένη ιστοσελίδα για τη βλάχικη γλώσσα.
«Έχω πει μερικές φορές στον εαυτό μου ότι αν υπήρχε μία μόνο πινακίδα στην είσοδο κάθε εκκλησίας που να απαγόρευε την είσοδο σε οποιονδήποτε με εισόδημα πάνω από ένα συγκεκριμένο ποσό , θα γινόμουν αμέσως χριστιανή» . Σιμόν Βέιλ, Γαλλίδα φιλόσοφος και πολιτική ακτιβίστρια (1909-1943)
Σάββατο, Φεβρουαρίου 28, 2009
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΕΔΕΣΜΑΤΑ
ΣΗΜΕΡΑ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΤΟΝ OLOF PALME
ΣΗΜΕΡΑ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΤΟΝ OLOF PALME
( 1927- 28 Φεβρουαρίου1986!)
Η (ανεξιχνίαστη) δολοφονία του δε στέρησε μόνο το λαό του από
από έναν λαμπρό πολιτικό , αλλά τον κόσμο ολόκληρο από έναν μεγάλο ηγέτη.
Ο Πάλμε εξακολουθεί να συμβολίζει για όσους έχουν διαφυλάξει μέσα τους κάποια
υγιή ανακλαστικά τον πολιτικό που συνδύαζε το
ΗΘΟΣ με την ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Απλός και διανοούμενος συνάμα ,
ανθρωπιστής και ταυτόχρονα πραγματιστής,
εργάστηκε για έναν σοσιαλισμό με ανθρώπινο πρόσωπο,
έναν σοσιαλισμό που έβαζε πάνω απ' όλα τον Άνθρωπο
και όχι το κόμμα.
Επί των ημερών του η μικρή Σουηδία
γνώρισε πρωτοφανή ευημερία
αλλά και διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο
στην παγκόσμια πολιτική σκηνή,
εξαιτίας των αποτελεσματικών
πρωτοβουλιών του για την Ειρήνη.
( 1927- 28 Φεβρουαρίου1986!)
Η (ανεξιχνίαστη) δολοφονία του δε στέρησε μόνο το λαό του από
από έναν λαμπρό πολιτικό , αλλά τον κόσμο ολόκληρο από έναν μεγάλο ηγέτη.
Ο Πάλμε εξακολουθεί να συμβολίζει για όσους έχουν διαφυλάξει μέσα τους κάποια
υγιή ανακλαστικά τον πολιτικό που συνδύαζε το
ΗΘΟΣ με την ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Απλός και διανοούμενος συνάμα ,
ανθρωπιστής και ταυτόχρονα πραγματιστής,
εργάστηκε για έναν σοσιαλισμό με ανθρώπινο πρόσωπο,
έναν σοσιαλισμό που έβαζε πάνω απ' όλα τον Άνθρωπο
και όχι το κόμμα.
Επί των ημερών του η μικρή Σουηδία
γνώρισε πρωτοφανή ευημερία
αλλά και διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο
στην παγκόσμια πολιτική σκηνή,
εξαιτίας των αποτελεσματικών
πρωτοβουλιών του για την Ειρήνη.
Αν ήμουν γάτος, αυτή θα ήταν η αυτοβιογραφία μου
Αν ήμουν γάτος,
αυτή θα ήταν η αυτοβιογραφία μου
αυτή θα ήταν η αυτοβιογραφία μου
Της ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ,27/2/2009
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ,27/2/2009
Ο Πέτρος Τατσόπουλος και το «alter ego» του, ο χαριτωμένος Σίσυφος.
Ο Σίσυφος ζει αλητεύοντας, μέχρι που παραδίδει συνειδητά την ελευθερία του στην 8χρονη Κυβέλη. Παρ' ότι συνομήλικός της, ως γάτος είναι πλέον μεσήλικος. Διατηρώντας, όμως, χαριτωμένη αφέλεια κι ενστικτώδη καχυποψία προς τους σκύλους σαν τον Γκρέγκορι, αναπτύσσει και όψιμη ευρυμάθεια χάρη στα μαθήματα της Κυβέλης. Ολα μοιάζουν ιδανικά μέχρι που την πατάει όπως κι ο μυθικός του συνονόματος: όλες του οι βεβαιότητες γλιστρούν στην κατηφόρα κι εκείνος γίνεται... «Ο Σίσυφος στο μπαλκόνι». Η νουβέλα του Πέτρου Τατσόπουλου, πλήρης χιουμοριστικών περιγραφών, αλλά και μιας άμεσης, σύγχρονης γλώσσας που δεν υποτιμά τη νοημοσύνη ή τα αισθήματα των αναγνωστών της, είναι το πρώτο παιδικό βιβλίο ενός συγγραφέα που είχαμε συνδυάσει με μυθιστορήματα, διηγήματα, ακόμα και σενάρια, αλλά όχι με την παιδική λογοτεχνία. Το έγραψε κινητοποιημένος από την παρουσία των παιδιών του: ο Σίσυφος πρωτάρχισε να νιαουρίζει στο μυαλό του όταν ήταν μικρός ο γιος του κι αποφάσισε να κόψει την πρώτη του βόλτα στα βιβλιοπωλεία λίγο προτού να γεννηθεί η, 5 μηνών σήμερα, Δανάη. Με την εικονογράφηση της Ναταλίας Καπατσούλια, το βιβλίο θα κυκλοφορήσει απ' το «Μεταίχμιο» στα τέλη του Μάρτη. Αλλά εν τω μεταξύ... Τι έχετε παρατηρήσει ως ενήλικος και γονιός στην παιδική συμπεριφορά; «Οτι τα παιδιά ζουν σε έναν κυριολεκτικό κόσμο. Γι' αυτό δεν χρησιμοποιούν ποτέ μεταφορές. Κι επειδή έχουν μια ελευθερία συνειρμών -που ως ενήλικες τη χάνουν- έχουν και μια αμεσότητα τέτοια που νομίζεις ότι παράγουν απευθείας ποιητικό λόγο. Ενα βράδυ π.χ. περνάγαμε με τον γιο μου από τη λεωφόρο Ποσειδώνος την ώρα που άναβαν τα φώτα. "Μπαμπά κοίτα", μου είπε, "ανάψανε πολλά φεγγάρια". Δεν μου 'λεγε ένα στίχο. Μου 'λεγε ό,τι έβλεπε. Επίσης τα παιδιά ζουν σε ενεστώτα χρόνο: δεν υπάρχει ούτε παρελθόν ούτε μέλλον κι ο φανταστικός τους κόσμος είναι ενωμένος με τον πραγματικό».[...]
Η συνέχεια στο: http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=14807444
Ο Μάσκας ή Νιαούρης ή Γουργούρης ή Ψιψίκος ή Βαγγέλης
ή ...Ροζαλία, για κάποιους που δεν έχουν αντιληφθεί
ακόμα τα μπορμπόκια του.
Τρώει όλα τα σπιτικά φαγητά , αλλά τρελαίνεται για
τον μουσακά, τους λαχανοσαρμάδες και τα μακαρόνια με κιμά.
Σνομπάρει μονίμως τις κροκέτες και, σαν μεγαλόψυχος
που είναι, τις αφήνει βορά για τα κοράκια της περιοχής.
Εξαιρετικά παιχνιδιάρης, ορμάει σε ό,τι κινείται,
είναι μέχρι παρεξηγήσεως καλοσυνάτος προς τα δίποδα
και απαιτεί με ιδιαίτερη επιμονή τις θωπείες τους.
Ακονίζει τα νύχια του στους τρυφερούς κορμούς
των νεαρών ελαιόδεντρων , όπου τελικά σκαρφαλώνει,
για μία κατόπτευση του κόσμου μέσα από τις φυλλωσιές τους.
Το εντυπωσιακό με αυτόν τον τύπο είναι ότι δε μαυρίζει
το μάτι του με όσα αισχρά βλέπει γύρω του,
γι' αυτό είναι μονίμως όξω καρδιά.
Εκτός από την καθολική αγάπη της γειτονιάς
έχει αποκτήσει και το σεβασμό των αδέσποτων σκύλων,
που μόλις τον δουν, προτιμούν να αλλάξουν γρήγορα κατεύθυνση.
Ο Μάσκας ή Νιαούρης ή Γουργούρης ή Ψιψίκος ή Βαγγέλης ή Ροζαλία
είναι η επτάψυχη ενσάρκωση των πόθων μας για ελευθερία
και καλοπέραση. Χωρίς δεσμεύσεις, δίχως δάνεια
και δίχως αυτούς τους μασκαράδες της πολιτικής,
που το παίζουν "γάτοι" αλλά είναι σιχαμεροί αρουραίοι,
γίνεται να μην περνάς καλά;
ή ...Ροζαλία, για κάποιους που δεν έχουν αντιληφθεί
ακόμα τα μπορμπόκια του.
Τρώει όλα τα σπιτικά φαγητά , αλλά τρελαίνεται για
τον μουσακά, τους λαχανοσαρμάδες και τα μακαρόνια με κιμά.
Σνομπάρει μονίμως τις κροκέτες και, σαν μεγαλόψυχος
που είναι, τις αφήνει βορά για τα κοράκια της περιοχής.
Εξαιρετικά παιχνιδιάρης, ορμάει σε ό,τι κινείται,
είναι μέχρι παρεξηγήσεως καλοσυνάτος προς τα δίποδα
και απαιτεί με ιδιαίτερη επιμονή τις θωπείες τους.
Ακονίζει τα νύχια του στους τρυφερούς κορμούς
των νεαρών ελαιόδεντρων , όπου τελικά σκαρφαλώνει,
για μία κατόπτευση του κόσμου μέσα από τις φυλλωσιές τους.
Το εντυπωσιακό με αυτόν τον τύπο είναι ότι δε μαυρίζει
το μάτι του με όσα αισχρά βλέπει γύρω του,
γι' αυτό είναι μονίμως όξω καρδιά.
Εκτός από την καθολική αγάπη της γειτονιάς
έχει αποκτήσει και το σεβασμό των αδέσποτων σκύλων,
που μόλις τον δουν, προτιμούν να αλλάξουν γρήγορα κατεύθυνση.
Ο Μάσκας ή Νιαούρης ή Γουργούρης ή Ψιψίκος ή Βαγγέλης ή Ροζαλία
είναι η επτάψυχη ενσάρκωση των πόθων μας για ελευθερία
και καλοπέραση. Χωρίς δεσμεύσεις, δίχως δάνεια
και δίχως αυτούς τους μασκαράδες της πολιτικής,
που το παίζουν "γάτοι" αλλά είναι σιχαμεροί αρουραίοι,
γίνεται να μην περνάς καλά;
ΤΙ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ Ο ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟΣ;
ΜΕΓΑ ΣΠΗΛΑΙΟΝ 1907
Η (ΣΑΡΑΚΟΣΤΙΑΝΗ) ΑΤΑΚΑ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ
Εις Ταρτούφον* νηστεύοντα
Μου είπαν πως νηστεύεις...αλήθεια; Έλα δα!
ήγουν δεν τρως το λάδι , μα πνίγεις ...τον λαδά.
Το είπε κι ο Χριστός μας : τον κώνωπα διυλίζεις...
μ' αν βρεις βουβάλι ξένο, φευ!...το καταβροχθίζεις!
Εις Ταρτούφον* νηστεύοντα
Μου είπαν πως νηστεύεις...αλήθεια; Έλα δα!
ήγουν δεν τρως το λάδι , μα πνίγεις ...τον λαδά.
Το είπε κι ο Χριστός μας : τον κώνωπα διυλίζεις...
μ' αν βρεις βουβάλι ξένο, φευ!...το καταβροχθίζεις!
ΣΑΤΑΝΑΣ
Περιοδικό : Ημερολόγιον του Σκόκου, 1906.
Περιοδικό : Ημερολόγιον του Σκόκου, 1906.
Ταρτούφος: ο υποκριτής , ο ψευτοευλαβής, ο φαρισαίος, ο ιησουίτης.
Παρασκευή, Φεβρουαρίου 27, 2009
ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΜΕ ΕΩΣ ΤΩΡΑ ΣΤΗ ΦΕΤΙΝΗ ΣΑΙΖΟΝ
του Αντρέι Βάιντα
Η ρωμαλέα αφήγηση ενός συγκλονιστικού γεγονότος.
Όπου το ψέμα στην Ιστορία, τελικά, έχει πολύ πιο κοντά
ποδάρια απ' ό,τι νομίζουν μερικοί.
Το δάσος του Κατίν έκρυβε επί δεκαετίες ένα
από τα στυγερότερα εγκλήματα της σύγχρονης Ιστορίας.
Η τελική σκηνή του έργου με τις εν ψυχρώ δολοφονίες
των Πολωνών αξιωματικών από τους Σοβιετικούς
είναι συγκλονιστική.
Η ρωμαλέα αφήγηση ενός συγκλονιστικού γεγονότος.
Όπου το ψέμα στην Ιστορία, τελικά, έχει πολύ πιο κοντά
ποδάρια απ' ό,τι νομίζουν μερικοί.
Το δάσος του Κατίν έκρυβε επί δεκαετίες ένα
από τα στυγερότερα εγκλήματα της σύγχρονης Ιστορίας.
Η τελική σκηνή του έργου με τις εν ψυχρώ δολοφονίες
των Πολωνών αξιωματικών από τους Σοβιετικούς
είναι συγκλονιστική.
----------------------
ΤΟ ΚΥΜΑ
(DIE WELLE )
του Ντένις Γκάνσελ
Σπουδή πάνω στο πόσο εύκολα μεταπλάθεται η ιδεολογία των νέων ανθρώπων,
πόσο άνετα , από τη Μασσαλιώτιδα και τον ύμνο της Διεθνούς ,
καταλήγουν να τραγουδούν το Deutschland uber alles.
Τα πάντα είναι εφικτά , φτάνει να είσαι πειστικός ρήτορας.
Όλα είναι θέμα επιδέξιας πλύσης εγκεφάλου και κατάλληλων συνθηκών.
Ο σκηνοθέτης χτυπάει στις διεφθαρμένες και κατατονικές δυτικές
δημοκρατίες το καμπανάκι : αν δεν ξυπνήσουν εγκαίρως ,
η επιβολή ολοκληρωτικών καθεστώτων δε θα αργήσει να έρθει.
Αρκεί μόνο να εμφανιστεί ο χαρισματικός "σωτήρας"...
------------------------------------------------------------
ΒΑΛΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΠΑΣΙΡ
(WALTZ WITH BASHIR / VALSE AVEC BASHIR)
του Αρί Φόλμαν
Μία εκ βαθέων τολμηρή εξομολόγηση ενός Ισραηλινού
πάνω στη σφαγή του Παλαιστινιακού λαού στα
στρατόπεδα Σάμπρα και Σατίλα.
Μια γοητευτική , παράλληλα, περιδιάβαση στο χώρο
του υποσυνείδητου με όχημα το καρτούν.
----------------------------------
ΓΟΜΟΡΡΑ
(GOMORRA)
του Ματέο Γκαρόνε
Συγκλονιστική καταβύθιση στον εφιαλτικό κόσμο
της Ιταλικής Μαφίας, όπου η ανθρώπινη
ζωή κοστίζει όσο μία μπίρα.
Ο κόσμος των υπανθρώπων με πρωταγωνιστές
τα πιο αδίστακτα νεανικά ανθρωποειδή.
Ο κόσμος ενός ζοφερού μέλλοντος και για μας,
που πλησιάζει καλπάζοντας;
------------------------------------------------
ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ
(ENTRE LES MURS)
του Λοράν Καντέ
Τι νόημα έχει να διδάσκεις γλώσσα και λογοτεχνία
σε μαθητές χαμένους από χέρι στη ζωή;
------------------------------------------Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ
(CHANGELING)
του Κλιντ Ίστγουντ
Η διαφθορά στους θεσμούς οφείλεται στους διεφθαρμένους
ανθρώπους. Οι πιο σάπιοι από αυτούς βρίσκονται
ανάμεσα σε θεσμούς που έχουν ως λόγο ύπαρξης
την προστασία των ανθρώπων.
Οι ΗΠΑ της δεκαετίας του 1920 θυμίζουν
πολύ την Ελλάδα του 2009.
------------------------------------------------
Ο ΠΑΛΑΙΣΤΗΣ
(THE WRESTLER)
του Ντάρεν Αρονόφσκι
Αξίζει να δει κανείς την ταινία μόνο και μόνο
για τη συγκλονιστική
για την ερμηνεία του Μίκι Ρουρκ.
Όλα τα υπόλοιπα είναι άνευ σημασίας.
--------------------------------------------------
ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ
(DOUBT)
του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ
Και μόνο το ότι παίζουν δύο από τους πιο μεγάλους
ηθοποιούς της εποχής μας , η Μέριλ Στριπ και ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν,
αξίζει να δει κανείς την ταινία.
--------------------------------------------------
ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
(EDEN IS WEST)
του Κώστα Γαβρά
Ο μετανάστης Ηλίας της ταινίας είναι ο νεαρός
μετανάστης Γαβράς της εποχής που πάλευε για το δικό του
όνειρο στη Γαλλία.
Μια γλυκόπικρη ταινία για τον κόσμο
των κοινωνικών μεταναστών που περιπλανούνται συνεχώς
μέσα σε ένα εχθρικό περιβάλλον σε αναζήτηση της Ιθάκης τους.
-------------------------------------
ΣΦΡΑΓΙΣΜΕΝΑ ΧΕΙΛΗ
(THE READER)
του Στήβεν Ντάλντρι
Η Κέιτ Γουίνσλετ υποδύεται την αγράμματη
γερμανίδα δεσμοφύλακα των Ναζί , που
κουβαλάει μέσα της τους φόνους αθώων ανθρώπων.
Ταινία μέτρια , αλλά η ερμηνεία της πρωταγωνίστριας
θαυμάσια. Δικαίως πήρε το Όσκαρ.
-------------------------------------
ΓΟΥΝΤΥ ΑΛΕΝ
ΒΙΚΥ ΚΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΑΡΤΣΕΛΟΝΑ
Τα πολλά πρόσωπα της γυναίκας
και ο αιώνια αμήχανος περί τα ερωτικά άντρας.
Μία ρομαντική κομεντί όπως ξέρει
να την αφηγείται ο ανεπανάληπτος
Γούντι Άλεν, με άφθονο χιούμορ, απίθανες καταστάσεις
και μία Πενελόπε Κρουζ γυναίκα με τα ούλα της...
------------------------------------ΚΑΥΤΟ ΑΠΟΡΡΗΤΟ
(BURN AFTER READING)
των Ίθαν και Τζόελ Κοέν
Οι Κοέν σε μεγάλα κέφια μάς συνεπαίρνουν
σε μια ταινία που είναι υποδειγματική για
τις ανατροπές της , το εκπληκτικό χιούμορ της,
το οποίο κινείται στα όρια της μαύρης κωμωδίας,
αλλά και τις υποδειγματικές ερμηνείες των
πρωταγωνιστών της.
(DIE WELLE )
του Ντένις Γκάνσελ
Σπουδή πάνω στο πόσο εύκολα μεταπλάθεται η ιδεολογία των νέων ανθρώπων,
πόσο άνετα , από τη Μασσαλιώτιδα και τον ύμνο της Διεθνούς ,
καταλήγουν να τραγουδούν το Deutschland uber alles.
Τα πάντα είναι εφικτά , φτάνει να είσαι πειστικός ρήτορας.
Όλα είναι θέμα επιδέξιας πλύσης εγκεφάλου και κατάλληλων συνθηκών.
Ο σκηνοθέτης χτυπάει στις διεφθαρμένες και κατατονικές δυτικές
δημοκρατίες το καμπανάκι : αν δεν ξυπνήσουν εγκαίρως ,
η επιβολή ολοκληρωτικών καθεστώτων δε θα αργήσει να έρθει.
Αρκεί μόνο να εμφανιστεί ο χαρισματικός "σωτήρας"...
------------------------------------------------------------
ΒΑΛΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΠΑΣΙΡ
(WALTZ WITH BASHIR / VALSE AVEC BASHIR)
του Αρί Φόλμαν
Μία εκ βαθέων τολμηρή εξομολόγηση ενός Ισραηλινού
πάνω στη σφαγή του Παλαιστινιακού λαού στα
στρατόπεδα Σάμπρα και Σατίλα.
Μια γοητευτική , παράλληλα, περιδιάβαση στο χώρο
του υποσυνείδητου με όχημα το καρτούν.
----------------------------------
ΓΟΜΟΡΡΑ
(GOMORRA)
του Ματέο Γκαρόνε
Συγκλονιστική καταβύθιση στον εφιαλτικό κόσμο
της Ιταλικής Μαφίας, όπου η ανθρώπινη
ζωή κοστίζει όσο μία μπίρα.
Ο κόσμος των υπανθρώπων με πρωταγωνιστές
τα πιο αδίστακτα νεανικά ανθρωποειδή.
Ο κόσμος ενός ζοφερού μέλλοντος και για μας,
που πλησιάζει καλπάζοντας;
------------------------------------------------
ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ
(ENTRE LES MURS)
του Λοράν Καντέ
Τι νόημα έχει να διδάσκεις γλώσσα και λογοτεχνία
σε μαθητές χαμένους από χέρι στη ζωή;
------------------------------------------Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ
(CHANGELING)
του Κλιντ Ίστγουντ
Η διαφθορά στους θεσμούς οφείλεται στους διεφθαρμένους
ανθρώπους. Οι πιο σάπιοι από αυτούς βρίσκονται
ανάμεσα σε θεσμούς που έχουν ως λόγο ύπαρξης
την προστασία των ανθρώπων.
Οι ΗΠΑ της δεκαετίας του 1920 θυμίζουν
πολύ την Ελλάδα του 2009.
------------------------------------------------
Ο ΠΑΛΑΙΣΤΗΣ
(THE WRESTLER)
του Ντάρεν Αρονόφσκι
Αξίζει να δει κανείς την ταινία μόνο και μόνο
για τη συγκλονιστική
για την ερμηνεία του Μίκι Ρουρκ.
Όλα τα υπόλοιπα είναι άνευ σημασίας.
--------------------------------------------------
ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ
(DOUBT)
του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ
Και μόνο το ότι παίζουν δύο από τους πιο μεγάλους
ηθοποιούς της εποχής μας , η Μέριλ Στριπ και ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν,
αξίζει να δει κανείς την ταινία.
--------------------------------------------------
ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
(EDEN IS WEST)
του Κώστα Γαβρά
Ο μετανάστης Ηλίας της ταινίας είναι ο νεαρός
μετανάστης Γαβράς της εποχής που πάλευε για το δικό του
όνειρο στη Γαλλία.
Μια γλυκόπικρη ταινία για τον κόσμο
των κοινωνικών μεταναστών που περιπλανούνται συνεχώς
μέσα σε ένα εχθρικό περιβάλλον σε αναζήτηση της Ιθάκης τους.
-------------------------------------
ΣΦΡΑΓΙΣΜΕΝΑ ΧΕΙΛΗ
(THE READER)
του Στήβεν Ντάλντρι
Η Κέιτ Γουίνσλετ υποδύεται την αγράμματη
γερμανίδα δεσμοφύλακα των Ναζί , που
κουβαλάει μέσα της τους φόνους αθώων ανθρώπων.
Ταινία μέτρια , αλλά η ερμηνεία της πρωταγωνίστριας
θαυμάσια. Δικαίως πήρε το Όσκαρ.
-------------------------------------
ΓΟΥΝΤΥ ΑΛΕΝ
ΒΙΚΥ ΚΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΑΡΤΣΕΛΟΝΑ
Τα πολλά πρόσωπα της γυναίκας
και ο αιώνια αμήχανος περί τα ερωτικά άντρας.
Μία ρομαντική κομεντί όπως ξέρει
να την αφηγείται ο ανεπανάληπτος
Γούντι Άλεν, με άφθονο χιούμορ, απίθανες καταστάσεις
και μία Πενελόπε Κρουζ γυναίκα με τα ούλα της...
------------------------------------ΚΑΥΤΟ ΑΠΟΡΡΗΤΟ
(BURN AFTER READING)
των Ίθαν και Τζόελ Κοέν
Οι Κοέν σε μεγάλα κέφια μάς συνεπαίρνουν
σε μια ταινία που είναι υποδειγματική για
τις ανατροπές της , το εκπληκτικό χιούμορ της,
το οποίο κινείται στα όρια της μαύρης κωμωδίας,
αλλά και τις υποδειγματικές ερμηνείες των
πρωταγωνιστών της.
Όταν αγαπάς, πρέπει να φεύγεις...
Quand tu aimes il faut partir
Quitte ta femme quitte ton enfant
Quitte ton ami quitte ton amie
Quitte ton amante quitte ton amant
Quand tu aimes il faut partir
Le monde est plein de nègres et de négresses
Des femmes des hommes des hommes des femmes
Regarde les beaux magasins
Ce fiacre cet homme cette femme ce fiacre
Et toutes les belles marchandises
II y a l'air il y a le vent
Les montagnes l'eau le ciel la terre
Les enfants les animaux
Les plantes et le charbon de terre
Apprends à vendre à acheter à revendre
Donne prends donne prends
Quand tu aimes il faut savoir
Chanter courir manger boire
Siffler
Et apprendre à travailler
Quand tu aimes il faut partir
Ne larmoie pas en souriant
Ne te niche pas entre deux seins
Respire marche pars va-t'en
Je prends mon bain et je regarde
Je vois la bouche que je connais
La main la jambe l'œil
Je prends mon bain et je regarde
Le monde entier est toujours là
La vie pleine de choses surprenantes
Je sors de la pharmacie
Je descends juste de la bascule
Je pèse mes 80 kilos
Je t'aime
Κάνιστρο εκλεκτής ποίησης: Μηνάς Δημάκης
***
Mηνάς Δημάκης
(1913-1980)
Θηρία
Eικόνες
Στοιβάζονται στα κατατόπια της μνήμης
Aναμνήσεις
Συνωστίζονται αλληλοκυνηγιούνται
Kαι είναι ανάγκη να τις τιθασέψεις
Nα κυριαρχήσεις σ' αυτές
Kαι γίνεσαι θηριοδαμαστής
Όταν εκείνες το θέλουν να σε κατασπαράξουν
Όταν ακάθεκτες ορμούν την ψυχή να ξεσκίσουν
Nα! η τίγρης η ύαινα το λιοντάρι
Σε κυνηγούν ζωντανό-πεθαμένο
Πληγές που γιατρεύτηκαν ξανανοίγουν
Kαι τι μάχη
Tι άσκηση να μερώσεις
Nα δαμάσεις τόσα θηρία
Nα φτιάσεις τόσα κλουβιά
Για τις ώρες της άγριας επίθεσης
(1913-1980)
Θηρία
Eικόνες
Στοιβάζονται στα κατατόπια της μνήμης
Aναμνήσεις
Συνωστίζονται αλληλοκυνηγιούνται
Kαι είναι ανάγκη να τις τιθασέψεις
Nα κυριαρχήσεις σ' αυτές
Kαι γίνεσαι θηριοδαμαστής
Όταν εκείνες το θέλουν να σε κατασπαράξουν
Όταν ακάθεκτες ορμούν την ψυχή να ξεσκίσουν
Nα! η τίγρης η ύαινα το λιοντάρι
Σε κυνηγούν ζωντανό-πεθαμένο
Πληγές που γιατρεύτηκαν ξανανοίγουν
Kαι τι μάχη
Tι άσκηση να μερώσεις
Nα δαμάσεις τόσα θηρία
Nα φτιάσεις τόσα κλουβιά
Για τις ώρες της άγριας επίθεσης
Μηνάς Δημάκης , "Πορεία μέσα στη Nύχτα",
Εκδ. "Eρμής", 1999/
Εκδ. "Eρμής", 1999/
ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΑΛΞΑΝΔΡΟΥ ΜΠΟΡΟΝΤΙΝ
Σήμερα θυμόμαστε τον Αλέξανδρο Μποροντίν
( 1833- 27 Φεβρουαρίου 1887) ,
τον σπουδαίο συνθέτη ,
που εξέφρασε όσο λίγοι τη ρωσική ψυχή.
Ακούμε ένα διασκευασμένο απόσπασμα από τους "Πολοβτσιανούς Χορούς"
της γνωστότατης όπεράς του "Πρίγκιπας Ιγκόρ.
Τραγουδά η πανέμορφη Νατάσα Μορόζοβα.
( 1833- 27 Φεβρουαρίου 1887) ,
τον σπουδαίο συνθέτη ,
που εξέφρασε όσο λίγοι τη ρωσική ψυχή.
Ακούμε ένα διασκευασμένο απόσπασμα από τους "Πολοβτσιανούς Χορούς"
της γνωστότατης όπεράς του "Πρίγκιπας Ιγκόρ.
Τραγουδά η πανέμορφη Νατάσα Μορόζοβα.
ΑΡΧΗΓΟΙ
Ετοιμοι για «Δράση» Μάνος, Κοντογιαννόπουλος
«Δράση»: Αυτό θα είναι το όνομα του νέου κόμματος, η ίδρυση του οποίου θα ανακοινωθεί στα τέλη Μαρτίου.
Θα συμμετέχουν οι πολιτικοί Στέφανος Μάνος,
Βασίλης Κοντογιαννόπουλος και ίσως και άλλοι.
Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες μας, στις συζητήσεις για τη δημιουργία του νέου κόμματος που ξεκίνησαν το περασμένο καλοκαίρι έλαβαν μέρος γνωστές προσωπικότητες του πνευματικού και επιχειρηματικού κόσμου που αναμένεται και να συμμετάσχουν στη νέα πολιτική κίνηση. Τα ονόματα που ακούγονται από τον πανεπιστημιακό χώρο είναι μεταξύ άλλων των Κ. Στεφάνου, Κ. Ζώρα, Δ. Δημητράκου, Α. Διαμαντόπουλου, Γ. Μπήτρου, Π. Καζάκου. Επίσης, θα συμμετέχουν πιθανότατα και οι επιχειρηματίες Κ. Πετρόπουλος, Α. Αϊβαλιώτης και ο συγγραφέας Ν. Δήμου.
Το νέο κόμμα θα κινείται πολιτικά στον κεντρώο χώρο και θα δίνει έμφαση -όπως άλλωστε φαίνεται και από την ονομασία του-στην προώθηση συγκεκριμένων μέτρων και μεταρρυθμίσεων. Η «Δράση» θα λάβει μέρος στις ευρωεκλογές του Ιουνίου, που σύμφωνα με τους εμπνευστές του εγχειρήματος παρέχουν ένα «παράθυρο ευκαιρίας» για τη νέα πολιτική κίνηση, με δεδομένη την απογοήτευση που επικρατεί στον χώρο των ψηφοφόρων των δύο μεγάλων κομμάτων.
«Δράση»: Αυτό θα είναι το όνομα του νέου κόμματος, η ίδρυση του οποίου θα ανακοινωθεί στα τέλη Μαρτίου.
Θα συμμετέχουν οι πολιτικοί Στέφανος Μάνος,
Βασίλης Κοντογιαννόπουλος και ίσως και άλλοι.
Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες μας, στις συζητήσεις για τη δημιουργία του νέου κόμματος που ξεκίνησαν το περασμένο καλοκαίρι έλαβαν μέρος γνωστές προσωπικότητες του πνευματικού και επιχειρηματικού κόσμου που αναμένεται και να συμμετάσχουν στη νέα πολιτική κίνηση. Τα ονόματα που ακούγονται από τον πανεπιστημιακό χώρο είναι μεταξύ άλλων των Κ. Στεφάνου, Κ. Ζώρα, Δ. Δημητράκου, Α. Διαμαντόπουλου, Γ. Μπήτρου, Π. Καζάκου. Επίσης, θα συμμετέχουν πιθανότατα και οι επιχειρηματίες Κ. Πετρόπουλος, Α. Αϊβαλιώτης και ο συγγραφέας Ν. Δήμου.
Το νέο κόμμα θα κινείται πολιτικά στον κεντρώο χώρο και θα δίνει έμφαση -όπως άλλωστε φαίνεται και από την ονομασία του-στην προώθηση συγκεκριμένων μέτρων και μεταρρυθμίσεων. Η «Δράση» θα λάβει μέρος στις ευρωεκλογές του Ιουνίου, που σύμφωνα με τους εμπνευστές του εγχειρήματος παρέχουν ένα «παράθυρο ευκαιρίας» για τη νέα πολιτική κίνηση, με δεδομένη την απογοήτευση που επικρατεί στον χώρο των ψηφοφόρων των δύο μεγάλων κομμάτων.
Τ.Μ.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 25/02/2009
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 25/02/2009
***
ΑΡΧΗΓΟΙ
Του Διογένη πιάσετε αμέσως το φανάρι
κι ελάτε να γυρέψουμε κανέναν αρχηγό΄
αλλά καθένας μας, θαρρώ, είν' άξιος να πάρει
την αρχηγίαν κόμματος, ακόμη δα κι εγώ.
Για τα πρωτεία ξεψυχά κάθε Ρωμιός λεβέντης,
μόνον αυτός πρωθυπουργός, μόνος αυτός αφέντης.
Τι αρχηγών κατακλυσμός!... κι οι Έλληνες εκείνοι,
που τον καφέ των βερεσέ εις τα Χαυτεία πίνουν,
αν αρχηγίαν έξαφνα κανένας τους προτείνει,
δεν θα διστάσουν βέβαια και Αρχηγοί να γίνουν.
Κι αυτός ο έσχατος Ρωμιός για όλα κάτι ξέρει,
Έλληνος τράχηλος ζυγόν δεν υποφέρει.
Ιδού νταής φουστανελάς με φέσι και σελάχι!
ποιος ξέρει αν πρωθυπουργός δεν γίνει καμιά μέρα;
ποιος ξέρει πόσα σχέδια και απαιτήσεις θα 'χει,
και αν την διπλωματική δεν συνταράξει σφαίρα;
Ω ! ναί! ποτέ τον Έλληνα μη θεωρείτε πτώμα...
σε όλους θα 'ρθει η σειρά να κυβερνήσουν κόμμα.
Μας λείπει ένας αρχηγός;...πενήντα ξεφυτρώνουν,
το ένα κόμμα χάνεται;...θα έβγουν άλλα δέκα΄
όλοι για το αξίωμα του αρχηγού μαλώνουν,
κι ίσως αργότερα μάς βγει στη μέση και γυναίκα.
Αλλά κι εγώ ο αφανής των Αθηνών πολίτης
ελπίζω πως καμιά φορά θα γίνω κυβερνήτης.
Εμπρός! με πόζα αρχηγού καθένας ας προβάλει,
απ' όλους ας κυβερνηθεί η προσφιλής Ελλάς΄
ας γίνει ο "Ημέτερος", ας γίνουν όμως κι άλλοι,
ας γίνει κι ο Κατσικαπής κι αυτός ο Μπουλελάς.
Ας πλημμυρίσει μ' αρχηγούς το έθνος πέρα πέρα,
ας μας σηκώσει έξαφνα και η Ροζού παντιέρα.
Μονάχα ένας βασιλεύς μη μένει στο Παλάτι,
πενήντα δυο τουλάχιστον ας είναι βασιλείς,
όλοι ας έβγουν κύριοι στων άλλων το γινάτι,
κι ογδόντα πέντε Πρόεδροι ας γίνουν της Βουλής.
Όλοι τρανοί πολιτικοί, κανένας ιδιώτης,
όλοι ποζάτοι στρατηγοί, κανένας στρατιώτης.
ΑΡΧΗΓΟΙ
Του Διογένη πιάσετε αμέσως το φανάρι
κι ελάτε να γυρέψουμε κανέναν αρχηγό΄
αλλά καθένας μας, θαρρώ, είν' άξιος να πάρει
την αρχηγίαν κόμματος, ακόμη δα κι εγώ.
Για τα πρωτεία ξεψυχά κάθε Ρωμιός λεβέντης,
μόνον αυτός πρωθυπουργός, μόνος αυτός αφέντης.
Τι αρχηγών κατακλυσμός!... κι οι Έλληνες εκείνοι,
που τον καφέ των βερεσέ εις τα Χαυτεία πίνουν,
αν αρχηγίαν έξαφνα κανένας τους προτείνει,
δεν θα διστάσουν βέβαια και Αρχηγοί να γίνουν.
Κι αυτός ο έσχατος Ρωμιός για όλα κάτι ξέρει,
Έλληνος τράχηλος ζυγόν δεν υποφέρει.
Ιδού νταής φουστανελάς με φέσι και σελάχι!
ποιος ξέρει αν πρωθυπουργός δεν γίνει καμιά μέρα;
ποιος ξέρει πόσα σχέδια και απαιτήσεις θα 'χει,
και αν την διπλωματική δεν συνταράξει σφαίρα;
Ω ! ναί! ποτέ τον Έλληνα μη θεωρείτε πτώμα...
σε όλους θα 'ρθει η σειρά να κυβερνήσουν κόμμα.
Μας λείπει ένας αρχηγός;...πενήντα ξεφυτρώνουν,
το ένα κόμμα χάνεται;...θα έβγουν άλλα δέκα΄
όλοι για το αξίωμα του αρχηγού μαλώνουν,
κι ίσως αργότερα μάς βγει στη μέση και γυναίκα.
Αλλά κι εγώ ο αφανής των Αθηνών πολίτης
ελπίζω πως καμιά φορά θα γίνω κυβερνήτης.
Εμπρός! με πόζα αρχηγού καθένας ας προβάλει,
απ' όλους ας κυβερνηθεί η προσφιλής Ελλάς΄
ας γίνει ο "Ημέτερος", ας γίνουν όμως κι άλλοι,
ας γίνει κι ο Κατσικαπής κι αυτός ο Μπουλελάς.
Ας πλημμυρίσει μ' αρχηγούς το έθνος πέρα πέρα,
ας μας σηκώσει έξαφνα και η Ροζού παντιέρα.
Μονάχα ένας βασιλεύς μη μένει στο Παλάτι,
πενήντα δυο τουλάχιστον ας είναι βασιλείς,
όλοι ας έβγουν κύριοι στων άλλων το γινάτι,
κι ογδόντα πέντε Πρόεδροι ας γίνουν της Βουλής.
Όλοι τρανοί πολιτικοί, κανένας ιδιώτης,
όλοι ποζάτοι στρατηγοί, κανένας στρατιώτης.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ
Περιοδικό "Μη χάνεσαι", 1883.
Περιοδικό "Μη χάνεσαι", 1883.
ΕΙΚΟΝΑ ΣΟΥ ΕΙΜΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΣΟΥ ΜΟΙΑΖΩ
1. Στη Βασιλέως Γεωργίου, μέρα μεσημέρι.
Ένα αυτοκίνητο κάποιας Κρατικής Υπηρεσίας
και μία "γουρούνα" κάποιας νεόπλουτης γαϊδούρας,
που βγήκε για το πρωινό σεριάνι της,
τα λένε "χαλαρά" πάνω στο πεζοδρόμιο.
Φυσικά και τα δύο εμποδίζουν τη διέλευση των πεζών
από το πεζοδρόμιο , ενώ κάνουν αδύνατη τη
διέλευση από τις ειδικές ανάγλυφες πλάκες
των τυφλών συνανθρώπων μας.
Σημειωτέον ότι πενήντα μέτρα πιο πέρα από το διακρινόμενο
βενζινάδικο βρίσκεται η... ΣΧΟΛΗ ΤΥΦΛΩΝ!
Ας μην απορεί κανείς για τον παχυδερμισμό των αντιπροσώπων
των κομμάτων εξουσίας στη Βουλή και στους Δήμους.
Με τόσα παχυδερμα που κυκλοφορούν ανάμεσά μας
ποιοι άλλοι θα μας εκπροσωπούσαν στους βασικούς
θεσμούς της ανάπηρης δημοκρατίας μας;
Ένα αυτοκίνητο κάποιας Κρατικής Υπηρεσίας
και μία "γουρούνα" κάποιας νεόπλουτης γαϊδούρας,
που βγήκε για το πρωινό σεριάνι της,
τα λένε "χαλαρά" πάνω στο πεζοδρόμιο.
Φυσικά και τα δύο εμποδίζουν τη διέλευση των πεζών
από το πεζοδρόμιο , ενώ κάνουν αδύνατη τη
διέλευση από τις ειδικές ανάγλυφες πλάκες
των τυφλών συνανθρώπων μας.
Σημειωτέον ότι πενήντα μέτρα πιο πέρα από το διακρινόμενο
βενζινάδικο βρίσκεται η... ΣΧΟΛΗ ΤΥΦΛΩΝ!
Ας μην απορεί κανείς για τον παχυδερμισμό των αντιπροσώπων
των κομμάτων εξουσίας στη Βουλή και στους Δήμους.
Με τόσα παχυδερμα που κυκλοφορούν ανάμεσά μας
ποιοι άλλοι θα μας εκπροσωπούσαν στους βασικούς
θεσμούς της ανάπηρης δημοκρατίας μας;
ΑΘΗΝΑ 1907
[Κάντε κλικ για την αύξηση του μεγέθους της φωτογραφίας]
ΑΘΗΝΑ 1907
Κυρίες πατριωτικών και φιλανθρωπικών οργανώσεων
μοιράζουν τρόφιμα σε κρητικόπουλα, αθώα θύματα
της εκδικητικής μανίας των Τούρκων εναντίον των
Κρητικών κατά τον ατυχή πόλεμο της Ελλάδας
με τους Τούρκους εκείνη τη χρονιά.
Το πογκρόμ των τουρκικών διώξεων κατά των Ελλήνων
ορφάνεψε πολλές κρητικές οικογένειες και τις
ανάγκασε να καταφύγουν στην Ελλάδα.
ΑΘΗΝΑ 1907
Κυρίες πατριωτικών και φιλανθρωπικών οργανώσεων
μοιράζουν τρόφιμα σε κρητικόπουλα, αθώα θύματα
της εκδικητικής μανίας των Τούρκων εναντίον των
Κρητικών κατά τον ατυχή πόλεμο της Ελλάδας
με τους Τούρκους εκείνη τη χρονιά.
Το πογκρόμ των τουρκικών διώξεων κατά των Ελλήνων
ορφάνεψε πολλές κρητικές οικογένειες και τις
ανάγκασε να καταφύγουν στην Ελλάδα.
Πηγή: Φωτογραφικό Αρχείο της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου στις ΗΠΑ.
Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Πέμπτη, Φεβρουαρίου 26, 2009
Το κυριότερο γνώρισμα των Ελλήνων Υπουργών,
ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ ΤΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ, ΠΡΟΣΧΩΜΕΝ!...
*ΔΥΟ ΣΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΘΕΩΡΟΥΝ ΔΙΕΦΘΑΡΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
*ΕΝΑΣ ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ: ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
* ΑΠΡΟΘΥΜΗ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΜΕΤΡΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ολοι δείχνουν τη Βουλή
*ΕΝΑΣ ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ: ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
* ΑΠΡΟΘΥΜΗ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΜΕΤΡΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ολοι δείχνουν τη Βουλή
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΖΕΡΒΑ
Μία ακόμη έρευνα για τη διαφθορά στην Ελλάδα εκθέτει την κυβέρνηση της Ν.Δ. για τη μέχρι τώρα στάση της απέναντι στο φαινόμενο.
Ταυτόχρονα όμως αναδεικνύει στην πρώτη θέση των φορέων με τη μεγαλύτερη διαφθορά τους βουλευτές, πάνω από πολεδομίες, εφορίες, γιατρούς, δήμους, αστυνομία και Δικαιοσύνη.
Την πανελλαδική έρευνα, που πραγματοποίησε το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας σε δείγμα 4.720 πολιτών, παρουσίασε ο πρόεδρος του τμήματος, καθηγητής Επ. Πανάς.
Σύμφωνα με αυτήν:
* Το 93,4% των ερωτηθέντων θεωρεί παρά πολύ έντονο έως αρκετά σοβαρό ή σημαντικό το πρόβλημα της διαφθοράς στη χώρα (από αυτούς, το 58,8% το θεωρεί πάρα πολύ έντονο).
* Το 73% των πολιτών δεν πιστεύουν ότι η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να πολεμήσει το πρόβλημα της διαφθοράς (από αυτούς, το 55% δεν το πιστεύει καθόλου), ενώ ένα πρόσθετο 10,5% δεν είναι σίγουροι!
* Περίπου το 50%, ένα στους δύο, εκτιμά ότι κύριος υπεύθυνος για τη διαφθορά είναι η κυβέρνηση ή κυρίως η κυβέρνηση, με το 34,4% να θεωρεί ότι ευθύνονται εξίσου κυβέρνηση και πολίτες.
* Το 70,7% κρίνει ότι είναι αρκετά ή πολύ διαδεδομένα τα φαινόμενα διαφθοράς μεταξύ των βουλευτών και ακολουθούν οι πολεδομίες με 69,6% αρνητική γνώμη, οι εφορίες με 67,9%, οι γιατροί με 63,6% και οι δήμοι-νομαρχίες με 60,5% αρνητική γνώμη. Την εξάδα κλείνουν η αστυνομία, με το 56,5% να τη θεωρεί πολύ διεφθαρμένη, και η Δικαιοσύνη, με το 54,1% των πολιτών να τη θεωρούν επίσης αρκετά ή πολύ διεφθαρμένη.
* Ενας στους τέσσερις (25%) αποδίδει τη διάδοση της διαφθοράς στην κακή λειτουργία της Δικαιοσύνης και ένα άλλο 24,8% στη νοοτροπία. Ως μέτρα καταπολέμησης της διαφθοράς προτείνονται οι βαρύτερες ποινές σε ποσοστό 71,24%, ο καλύτερος έλεγχος (69,6%), η βελτίωση των αποδοχών (52,45%) και η διαφημιστική καμπάνια (51,16%). Τέλος, δύο στους τρεις πολίτες νιώθουν είτε ταπεινωμένοι (34%) είτε θυμωμένοι(29%), αφού έχουν πληρώσει το δωράκι τους! Επειτα από όλα αυτά, ήρθε η ώρα των πολιτικών.
Ο αντιπρόεδρος της Βουλής Γ. Σούρλας μίλησε για τη στάση ορισμένων ΜΜΕ να προωθούν κάποιους πολιτικούς και για την οικονομική ολιγαρχία που εκμαυλίζει πολιτικούς, δημιουργώντας οριζόντιες κοινοβουλευτικές ομάδες. Κατήγγειλε, επίσης, ως διάτρητο και απαράδεκτο το σημερινό «πόθεν έσχες» των βουλευτών.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Χρ. Παπουτσής τόνισε ότι η διαφθορά είναι θεσμικά προστατευμένη από τη σημερινή κυβέρνηση. Εκανε κριτική για το παρελθόν των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ λέγοντας ότι δεν υπήρξε ρόδινο.
Ο Π. Τατούλης τόνισε ότι το πολιτικό σύστημα τροφοδοτεί και τροφοδοτείται από τη διαφθορά και ζήτησε να αποκομματικοποιηθεί το συγκεντρωτικό σύστημα διακυβέρνησης, γιατί δημιουργεί είτε ανίκανους είτε συνένοχους πρωθυπουργούς. Κάλεσε, επίσης, τον Γ. Παπανδρέου να ανακοινώσει το αποτέλεσμα του εσωτερικού ελέγχου που διέταξε στο ΠΑΣΟΚ για τα μαύρα ταμεία της Siemens.
Τα Νεοελληνικά επιστρέφουν
στο πανεπιστήμιο Μόνας της Μελβούρνης
Σε μια περίοδο που η ελληνική γλώσσα χάνει έδαφος στην Αυστραλία, οι αγώνες, ο αμείωτος ενθουσιασμός και το στρατηγικό σχέδιο δύο χρόνων, άνοιξαν το δρόμο για την επάνοδο των Νεοελληνικών στο Πανεπιστήμιο Monash της Μελβούρνης, αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος (25.02.2009).στο πανεπιστήμιο Μόνας της Μελβούρνης
Το όνειρο των Ελλήνων, φοιτητών, νέων τρίτης γενιάς, γίνεται πραγματικότητα. Η πραγμάτωσή του οφείλεται, κυρίως, στα μέλη του Συνδέσμου Ελλήνων Φοιτητών του πανεπιστημίου (Monash Hellenic Students Association) και, ειδικότερα, σε μια ομάδα παιδιών με συντονιστή τον Σάϊμον Αγγελόπουλο, φοιτητή Μηχανολογίας και Εμπορικών Μελετών. Ο 23χρονος αυτός νέος «πήρε την υπόθεση πριν δύο χρόνια στα χέρια του», πιστεύοντας ότι «ο επιμένων νικά. Ήταν ένα θέμα που «έκαιγε» πολλούς από μας. Αισθανθήκαμε ότι είχαμε καθήκον να προσπαθήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις να επαναφέρουμε τα νεοελληνικά στο Πανεπιστήμιο. Εκτιμήσαμε ότι ήταν καθαρά θέμα στρατηγικής και αποφασίσαμε να κάνουμε τις σωστές κινήσεις. Να πληροφορηθούμε πώς δουλεύει το πανεπιστημιακό σύστημα στις περιπτώσεις αυτές και να πράξουμε ανάλογα. Μας ενθάρρυνε το γεγονός ότι υπήρχε ζήτηση και, ακόμη περισσότερο, ενθουσιασμός, για να επιτύχει το διάβημα».
Από την αρχή της συζήτησης, ο Σάϊμον Αγγελόπουλος θα τονίσει τον ρόλο της δρ Εύας Αναγνώστου-Λαουτίδη, λέκτορα του Τμήματος Κλασσικών Σπουδών: «Την πλησίασα και της ζήτησα να μας βοηθήσει. Χωρίς εκείνη μπροστά, δεν ξέρω αν θα είχαμε τα ίδια αποτελέσματα. Έκανε πάρα πολλή δουλειά, με επαγγελματισμό, επιμονή και κυρίως σωστές κινήσεις. Της οφείλουμε πολλά. Με αφορμή αυτό το αίτημα, έγινε έρευνα από ειδική επιτροπή των φοιτητών, με επικεφαλής τον Σάϊμον Αγγελόπουλο, όπου ήταν φανερό ότι υπήρχε μεγάλη ζήτηση. Το 70% επιθυμούσε να κάνουν νεοελληνικά ως επιπρόσθετο μάθημα και το 30% μαζί με τις άλλες γλώσσες. Κατέθεσαν τα αποτελέσματα στην κοσμήτορα και στη Σχολή Γλωσσών. Στη συνέχεια, η Σχολή Γλωσσών (Languages - Cultures and Linguistics), μάς έδωσε το «πράσινο φως» να ερευνήσουμε τρόπους για οικονομικής στήριξης του προγράμματος».
Πριν ένα χρόνο, θα πει η δρ Αναγνώστου, έκανε αίτηση, μέσω του Γραφείου Εκπαίδευσης του Γενικού Προξενείου Μελβούρνης, στο Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. «Η ανταπόκριση ήταν θετική. Μάς πληροφόρησαν ότι θα αποσπάσουν από το υπουργείο τον εκπαιδευτικό κ. Σταμάτη Παυλή, για να διδάσκει Νεοελληνικά στο Πανεπιστήμιο Monash. Ήδη, έχουν αρχίσει οι εγγραφές και το ενδιαφέρον των φοιτητών είναι εμφανές. Υπάρχει, μάλιστα, προοπτική να μάς στείλουν και δεύτερο λέκτορα από την Ελλάδα».
Η δρ Αναγνώστου θα προσθέσει: «Παρέδωσα στα παιδιά τα πρώτα φυλλάδια και η ικανοποίησή τους ήταν μεγάλη. Είδαν ότι, επιτέλους, κάποιος τους παίρνει στα σοβαρά και τους ακούει. Είναι απίστευτα συγκινητικό να βλέπεις παιδιά τρίτης γενιάς να διεξάγουν αυτόν τον αγώνα για τη γλώσσα μας. Οι πιο πολλοί μιλούν ελάχιστα ελληνικά. Θέλουν, όμως, να τα εμπλουτίσουν. Θέλουν η ελληνική γλώσσα να πάρει τη θέση που της ανήκει. Γι' αυτό και ζήτησαν το πρόγραμμα να είναι ανοιχτό σε όλους και όχι μόνο στους φοιτητές».
Το πρόγραμμα ξεκινά στις 10 Μαρτίου, με μαθήματα Νεοελληνικών, σε επίπεδα αρχάριων και μεσαίων, από το 2010 δε, το πρόγραμμα θα εισαχθεί επίσημα στη Σχολή Γλωσσών, όπου θα προσφέρονται Ελληνικά για αρχάριους, μαθήματα μετάφρασης για προχωρημένους γνώστες της γλώσσας, καθώς και μεταπτυχιακά στην ελληνική μετάφραση και διερμηνεία.
e-paideia.gr
ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ
ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ
Με την εξασφάλιση της συναίνεσης των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στον διάλογο και με την υπόσχεση στους καθηγητές δευτεροβάθμιας για απαντήσεις σε καίρια αιτήματα -πλην των οικονομικών- συνεχίστηκε, σύμφωνα με την Ελευθεροτυπία (25.02.2009), ο κύκλος των επαφών της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας με τους εκπαιδευτικούς φορείς, χωρίς ωστόσο να δίνεται κάποια ένδειξη για την ημερομηνία έναρξής του. Για μία ακόμη φορά, ο κ. Σπηλιωτόπουλος παρέπεμψε το θέμα στον κ. Μπαμπινιώτη.
Για το «ναι» των ιδιωτικών χρειάστηκε η διαβεβαίωση πως οι όποιες εργασιακές αλλαγές δεν θα αιφνιδιάσουν, ενώ σε ό,τι αφορά το διάλογο με την ΟΛΜΕ, η επίκληση της σκληρής οικονομικής πραγματικότητας ήταν αρκετή για τη συρρίκνωση της ατζέντας στα υπόλοιπα ζητήματα, στα οποία κατά τ' άλλα δόθηκαν διαβεβαιώσεις για «συγκεκριμένες απαντήσεις». «Δεν μπορεί να αλλάξει η εισοδηματική πολιτική», τόνισε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός, που ανέλαβε να δει τους εκπροσώπους της ΟΛΜΕ, συμπληρώνοντας μάλιστα πως «και οι αποφάσεις των δικαστηρίων για τα 176 ευρώ δεν αφορούν την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ αλλά του υπουργείου Οικονομικών». Η επόμενη συνάντηση προγραμματίστηκε για τις 15 Μαρτίου.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό της έναρξης του διαλόγου, απέφυγε να απαντήσει αν θα γίνει την τρέχουσα ή την επόμενη εβδομάδα -όπως ρωτήθηκε- λέγοντας πως «περιμένω από τον κ. Μπαμπινιώτη να μας πει τι χρόνους θέλει για να οργανωθεί όσο το δυνατόν πιο καλά ο διάλογος».
e-paideia.gr
ΜΙΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΤΑΙΝΙΑ: ΤΟ "Ζ" ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΓΑΒΡΑ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ 1969...
...παρουσιάζεται στους κινηματογράφους του Παρισιού
η σπουδαία ταινία του Κώστα Γαβρά "Ζ".
Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού
η ταινία περιγράφει με δραματική ενάργεια τα γεγονότα
που οδήγησαν, το 1963, στη δολοφονία του ειρηνιστή
και αγωνιστή της Αριστεράς Γρηγόρη Λαμπράκη,
στη Θεσσαλονίκη του διαχρονικού παρακράτους .
Η εξαιρετική σκηνοθεσία, το λαμπρό καστ των ηθοποιών
και η εκπληκτική μουσική του Μίκη Θεοδωράκη
εντυπωσίασαν και συγκίνησαν το παγκόσμιο κοινό
και βοήθησαν τα μέγιστα στο φούντωμα του
αγώνα εναντίον της Χούντας των συνταγματαρχών.
Η ταινία είναι εξαιρετικά επίκαιρη λόγω των δύσκολων
καιρών που περνάμε. Ζώντας σε μία περίοδο πολιτικής
και κοινωνικής ανομίας, βλέπουμε ότι φουντώνουν
τα φαινόμενα παράλυσης και κατάλυσης του κράτους
από διάφορες ομάδες , που προσδοκούν την επιβολή
του πιο μαύρου καπελώματος πάνω στον
παραπαίοντα ιδεολογικά και πολιτικά λαό.
...παρουσιάζεται στους κινηματογράφους του Παρισιού
η σπουδαία ταινία του Κώστα Γαβρά "Ζ".
Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού
η ταινία περιγράφει με δραματική ενάργεια τα γεγονότα
που οδήγησαν, το 1963, στη δολοφονία του ειρηνιστή
και αγωνιστή της Αριστεράς Γρηγόρη Λαμπράκη,
στη Θεσσαλονίκη του διαχρονικού παρακράτους .
Η εξαιρετική σκηνοθεσία, το λαμπρό καστ των ηθοποιών
και η εκπληκτική μουσική του Μίκη Θεοδωράκη
εντυπωσίασαν και συγκίνησαν το παγκόσμιο κοινό
και βοήθησαν τα μέγιστα στο φούντωμα του
αγώνα εναντίον της Χούντας των συνταγματαρχών.
Η ταινία είναι εξαιρετικά επίκαιρη λόγω των δύσκολων
καιρών που περνάμε. Ζώντας σε μία περίοδο πολιτικής
και κοινωνικής ανομίας, βλέπουμε ότι φουντώνουν
τα φαινόμενα παράλυσης και κατάλυσης του κράτους
από διάφορες ομάδες , που προσδοκούν την επιβολή
του πιο μαύρου καπελώματος πάνω στον
παραπαίοντα ιδεολογικά και πολιτικά λαό.
ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ : Η ΑΨΙΔΑ ΤΟΥ ΘΡΙΑΜΒΟΥ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ, ΤΟ 1806...
...άρχισαν οι εργασίες της κατασκευής της Αψίδας του Θριάμβου
( l'Arc de Triomphe) από τον αρχιτέκτονα Jean-François Chalgrin.
Η Αψίδα του Θριάμβου , σύμβολο των στρατιωτικών επιτυχιών
του Μεγάλου Ναπολέοντα, θα χτιστεί πάνω στα πρότυπα ρωμαϊκών
αψίδων και θα ολοκληρωθεί ύστερα από...
τριάντα χρόνια, επί αυτοκράτορος Λουδοβίκου-Φιλίππου.
Το μνημείο αυτό, που είναι ένα από τα πιο τουριστικά αξιοθέατα
του Παρισιού, έχει ύψος 50 μέτρα και πλάτος 45 και βρίσκεται
στα φημισμένα Ηλύσια Πεδία.
...άρχισαν οι εργασίες της κατασκευής της Αψίδας του Θριάμβου
( l'Arc de Triomphe) από τον αρχιτέκτονα Jean-François Chalgrin.
Η Αψίδα του Θριάμβου , σύμβολο των στρατιωτικών επιτυχιών
του Μεγάλου Ναπολέοντα, θα χτιστεί πάνω στα πρότυπα ρωμαϊκών
αψίδων και θα ολοκληρωθεί ύστερα από...
τριάντα χρόνια, επί αυτοκράτορος Λουδοβίκου-Φιλίππου.
Το μνημείο αυτό, που είναι ένα από τα πιο τουριστικά αξιοθέατα
του Παρισιού, έχει ύψος 50 μέτρα και πλάτος 45 και βρίσκεται
στα φημισμένα Ηλύσια Πεδία.
ΥΜΝΟΣ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΝΑ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ
[ Το χαριτωμένον τούτο ποίημα του κ. Σουρή,
απαγγελθέν υπό του ιδίου κατά την υπέρ του
Οφθαλμιατρείου δοθείσαν τον παρελθόντα
Μάρτιον φιλολογικήν εσπερίδα, παραδίδομεν
ώδε και εις των ημετέρων αναγνωστών την
εντρύφησιν, ως εν των ωραιοτέρων του ποιητού.]
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΟΥ ΣΚΟΚΟΥ, 1909
ΜΑΤΙΑ
απαγγελθέν υπό του ιδίου κατά την υπέρ του
Οφθαλμιατρείου δοθείσαν τον παρελθόντα
Μάρτιον φιλολογικήν εσπερίδα, παραδίδομεν
ώδε και εις των ημετέρων αναγνωστών την
εντρύφησιν, ως εν των ωραιοτέρων του ποιητού.]
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΟΥ ΣΚΟΚΟΥ, 1909
ΜΑΤΙΑ
ΣΟΦΕ μας οφθαλμίατρε και κύριε Γαζέπη,
σε τούτον τον ψευτόκοσμο τι μάτια κανείς βλέπει!
Μάτια που σε νυστάζουνε κι αρχίζεις χασμουρήματα
και μάτια που σε βάνουνε σε πειρασμούς και κρίματα.
Μάτια που τα θολώσανε μαύρης ζωής καημοί,
μάτια που τον Παράδεισο σ' ανοίγουν νύχτα μέρα,
και μάτια που σε κάνουνε και θέλοντας και μη
να πας στο γέρο Διάβολο κι ακόμη παραπέρα!
Μάτια που λες αληθινά πως του διαβόλου θα 'ναι΄
μάτια που μ' ένα κοίταγμα θαρρείς πως θα σε φάνε΄
μάτια που σε ματιάζουνε γιατί σε βλέπουν πλούσιο
και με τον δίσκο δεν ζητάς και συ τον επιούσιο.
σε τούτον τον ψευτόκοσμο τι μάτια κανείς βλέπει!
Μάτια που σε νυστάζουνε κι αρχίζεις χασμουρήματα
και μάτια που σε βάνουνε σε πειρασμούς και κρίματα.
Μάτια που τα θολώσανε μαύρης ζωής καημοί,
μάτια που τον Παράδεισο σ' ανοίγουν νύχτα μέρα,
και μάτια που σε κάνουνε και θέλοντας και μη
να πας στο γέρο Διάβολο κι ακόμη παραπέρα!
Μάτια που λες αληθινά πως του διαβόλου θα 'ναι΄
μάτια που μ' ένα κοίταγμα θαρρείς πως θα σε φάνε΄
μάτια που σε ματιάζουνε γιατί σε βλέπουν πλούσιο
και με τον δίσκο δεν ζητάς και συ τον επιούσιο.
Μάτια που στρέφονται ψηλά
προς επουράνια καλά,
κι άλλα που ψάχνουν χαμηλά
να βρούνε τίποτε ψιλά.
προς επουράνια καλά,
κι άλλα που ψάχνουν χαμηλά
να βρούνε τίποτε ψιλά.
Μάτια που σκιάζουνται το φως καθώς η νυκτερίδα΄
μάτια που λες πως πάντοτε θ' αστράφτουν ανοικτά΄
μάτια σαν της γλαυκώπιδος και μάτια σαν γαρίδα,
οπού σε κάνουν να κρατείς τις τσέπες σου σφικτά!
Μάτια που το μαυράδι των το γλυκοκελαδούν
μπουμπουνισμένοι ποιηταί με τόσο λυρισμό΄
μάτια που δε σηκώνονται λιγάκι να σε ιδούν
μονάχα από ψευτοντροπή και από ταρτουφισμό.
μάτια που λες πως πάντοτε θ' αστράφτουν ανοικτά΄
μάτια σαν της γλαυκώπιδος και μάτια σαν γαρίδα,
οπού σε κάνουν να κρατείς τις τσέπες σου σφικτά!
Μάτια που το μαυράδι των το γλυκοκελαδούν
μπουμπουνισμένοι ποιηταί με τόσο λυρισμό΄
μάτια που δε σηκώνονται λιγάκι να σε ιδούν
μονάχα από ψευτοντροπή και από ταρτουφισμό.
Κι άλλα παρθένα και δειλά
μ' αγγέλων αθωότητα
που σκύβουν κάτω ντροπαλά
μ' αληθινή σεμνότητα.
μ' αγγέλων αθωότητα
που σκύβουν κάτω ντροπαλά
μ' αληθινή σεμνότητα.
Μάτια που περιπαίζουνε μ' αδιαντροπιά γεμάτα΄
μάτια που σε μαγεύουνε και λες : ανάθεμά τα!
Μάτια που καθετί στραβό φαίνετ' εμπρός των ίσο
και κάτι μάτια θαυμαστά,
που σε τρομάζουν και κλειστά
και γίνονται και τέσσαρα και βλέπουν κι από πίσω!
Μάτια μαριόλικα , που λες πως είναι καμωμένα
μόνο για να λιγώνονται σ' ερώτων πανηγύρια΄
μάτια που σαν ηφαίστειο σού φαίνονται σβησμένα,
και μάτια που σπιθοβολούν και μοιάζουν σαν ζαφείρια.
Μάτια κουτά, μάτια χαζά, που που τίποτε δεν λένε΄
μάτια που λες πως έγιναν μονάχα για τα μάτια΄
και μερικά που κουτουρού συνήθισαν να κλαίνε
και στάζουν δίχως αφορμή σαν πήλινα κανάτια.
Μάτια που μόνον η ψευτιά τ' ανοιγοκλείνει πάντα
και μερικά που βλέπουνε χωρίς να ξέρουν γιάντα;
Μάτια που ρέμβης φαίνονται κι ονείρων κατοικία΄
μάτια γλαρά προικοθηρών με κύκλους φλογερούς,
αλλά και μάτια Δαλιδάς και μάτια γυναικεία
που λαχταρούν εμπορικά και τσάγια και χορούς.
Μάτια τρελά, που μέσα των φεγγοβολεί νεότης
και κάθε πόθος φτερωτός της εποχής της πρώτης.
Μάτια γερόντων που ματιές
αναζητούν με πόνο,
και πότε βγάζουνε τσίμπλες μόνο.
Μάτια καμπόσων κοσμικών
και καλογήρων μερικών,
που σκανδαλίζονται συχνά κι έχουν το βλέμμα λαύρο
προ πάντων την Σαρακοστή που τρων χαβιάρι μαύρο!
Μάτια που ματοκύλησαν την Τροίαν του Πριάμου,
και του Ομήρου των τυφλών εδόξασαν τις λύρες΄
αλλά και μάτια μύωπος σαν τούτα τα δικά μου,
που τους παπάδες παίρνουνε για μαυροφόρες χήρες!
Και μάτια που φιλάνθρωπα για τ' οφθαλμιατρείο
ήλθαν εδώ να κοιταχθούν στο Θέατρο το κρύο.
Ποικίλος και στην όρασιν ο κόσμος ο κανάγιας!
Κι άλλα τα μάτια του λαγού κι άλλα της κουκουβάγιας.
μάτια που σε μαγεύουνε και λες : ανάθεμά τα!
Μάτια που καθετί στραβό φαίνετ' εμπρός των ίσο
και κάτι μάτια θαυμαστά,
που σε τρομάζουν και κλειστά
και γίνονται και τέσσαρα και βλέπουν κι από πίσω!
Μάτια μαριόλικα , που λες πως είναι καμωμένα
μόνο για να λιγώνονται σ' ερώτων πανηγύρια΄
μάτια που σαν ηφαίστειο σού φαίνονται σβησμένα,
και μάτια που σπιθοβολούν και μοιάζουν σαν ζαφείρια.
Μάτια κουτά, μάτια χαζά, που που τίποτε δεν λένε΄
μάτια που λες πως έγιναν μονάχα για τα μάτια΄
και μερικά που κουτουρού συνήθισαν να κλαίνε
και στάζουν δίχως αφορμή σαν πήλινα κανάτια.
Μάτια που μόνον η ψευτιά τ' ανοιγοκλείνει πάντα
και μερικά που βλέπουνε χωρίς να ξέρουν γιάντα;
Μάτια που ρέμβης φαίνονται κι ονείρων κατοικία΄
μάτια γλαρά προικοθηρών με κύκλους φλογερούς,
αλλά και μάτια Δαλιδάς και μάτια γυναικεία
που λαχταρούν εμπορικά και τσάγια και χορούς.
Μάτια τρελά, που μέσα των φεγγοβολεί νεότης
και κάθε πόθος φτερωτός της εποχής της πρώτης.
Μάτια γερόντων που ματιές
αναζητούν με πόνο,
και πότε βγάζουνε τσίμπλες μόνο.
Μάτια καμπόσων κοσμικών
και καλογήρων μερικών,
που σκανδαλίζονται συχνά κι έχουν το βλέμμα λαύρο
προ πάντων την Σαρακοστή που τρων χαβιάρι μαύρο!
Μάτια που ματοκύλησαν την Τροίαν του Πριάμου,
και του Ομήρου των τυφλών εδόξασαν τις λύρες΄
αλλά και μάτια μύωπος σαν τούτα τα δικά μου,
που τους παπάδες παίρνουνε για μαυροφόρες χήρες!
Και μάτια που φιλάνθρωπα για τ' οφθαλμιατρείο
ήλθαν εδώ να κοιταχθούν στο Θέατρο το κρύο.
Ποικίλος και στην όρασιν ο κόσμος ο κανάγιας!
Κι άλλα τα μάτια του λαγού κι άλλα της κουκουβάγιας.
ΝΕΑ ΗΘΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
1897 ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ...
[Κάντε κλικ για αύξηση του μεγέθους της φωτογραφίας]
1897 ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ...
Κάπου στην Ελλάδα. Χωρικοί απαθανατίζονται
δίπλα στα κατάφορτα με ξερόκλαδα γαϊδούρια τους.
Το πολύτιμο υλικό για προσάναμμα απαιτούσε
πολλές ώρες δρόμο για τη συλλογή του.
Προσέχουμε την εμφάνισή τους.
Φτώχεια , καταραμένη φτώχεια...
1897 ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ...
Κάπου στην Ελλάδα. Χωρικοί απαθανατίζονται
δίπλα στα κατάφορτα με ξερόκλαδα γαϊδούρια τους.
Το πολύτιμο υλικό για προσάναμμα απαιτούσε
πολλές ώρες δρόμο για τη συλλογή του.
Προσέχουμε την εμφάνισή τους.
Φτώχεια , καταραμένη φτώχεια...
Πηγή: Φωτογραφικό Αρχείο της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου των ΗΠΑ.
Η (ΧΩΡΙΣ ΣΧΕΔΙΟ ΠΤΗΣΗΣ) ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη
Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr Πελοπόννησος Newsroom ...
-
Κι ήτανε τα στήθια σου άσπρα σαν τα γάλατα Γιώργος Σαραντάκος "Γαργάλατα", 50 χρόνια μετά Λέγοντας Αποστασία ή Ιουλιανά εν...
-
Η ΑΘΗΝΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΤΕ Θερμές ευχαριστίες στον Κώστα Μ. που εντόπισε τις φωτογραφίες στο sch.gr και μου τις έστειλε... 1.ΚΥΨΕΛΗ...
-
῎ ΜΙΑ ΧΡΥΣΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΑΡΧΗ, ΠΟΥ ΑΓΝΟΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΓΧΩΤΙΚΟΥΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΗΛΙΘΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Ηδη δέ τινας ἐγὼ εἶδο...