Γιεσένιν, Σεργκέι Αλεξάντροβιτς
- (Sergei Aleksandrovich Yesenin, 1895 – 1925). Ρώσος ποιητής. Καταγόταν από αγροτική οικογένεια. Το 1913 εγκαταστάθηκε στη Μόσχα όπου εργάστηκε σε τυπογραφείο και ταυτόχρονα παρακολούθησε μαθήματα στο λαϊκό πανεπιστήμιο A.M. Σανιάφσκι. Η Οκτωβριανή επανάσταση συγκίνησε και αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον Γ. Το 1919 έγινε μέλος φιλολογικής ομάδας, γνωστής ως ομάδα των Ιμαζινιστών. Επηρεάστηκε βαθιά από τη λαϊκή παράδοση και δημιούργησε ένα πρωτότυπο ποιητικό σύστημα στο οποίο συνδύασε τη μελωδικότητα με τη γραφικότητα και τη λαογραφία. Έγραψε πολλά έργα με λυρικό ύφος αλλά και πεσιμιστική διάθεση, στα οποία είναι έντονο το στοιχείο της αγάπης του για κάθε ζωντανή ύπαρξη. Τα σπουδαιότερα έργα του είναι: Παντοκράτωρ (1919), Το τραγούδι για το ψωμί (1921), Ο μαύρος άνθρωπος (1925) και η Μπαλάντα για τους είκοσι έξι, στο οποίο περιγράφει την προσωπικότητα του Λένιν και τα κατορθώματα των επαναστατών του Μπακού.(Πηγή: Dictionary of Greek )
- ********************
Γιεσένιν
[Ποίημα του Νίκου Δαββέτα γραμμένο για τον τραγικό ποιητή]
"στην τσέπη του αυτόχειρα Σεργκέι Γιεσένιν
(βιογραφικό λεξικό)
μελάνι καθαρὸ δὲν ἔβρισκε ὁ Γιεσένιν.
Μὲς στὴ φωτιὰ τοῦ ἐμφυλίου τί σόι μελάνι ἄραγε τοῦ προμήθευαν;
Μήπως παχύρρευστο, κολλῶδες ποῦ ἔπηζε γρήγορα μέσα στὴν πέννα;
Μὰ εἶχε πέννα ὁ Γιεσένιν
ἢ ἔγραφε μὲ τὰ παλιὰ μολύβια τῶν μουζίκων
χνωτίζοντας κάθε τόσο τὴ στομωμένη ἄκρη τους
μέχρι νὰ σπάσει, νὰ κοπεῖ
κι ὅλα τὰ γράμματα ἔξω ἀπ’ τοὺς στίχους νὰ σκορπίσουν;
Ὁ Μπρόντσκι δὲν εἶχε γεννηθεῖ
ὅμως ἡ Ἀχμάτοβα, ἡ Τσβετάγιεβα
δὲν εἶχαν αὐτὲς μιὰ πέννα τῆς προκοπῆς νὰ τοῦ δανείσουν;
ἔστω ἕνα φιαλίδιο μελάνης σινικῆς
σὰν αὐτὰ ποῦ ἔσπαζε πάνω στοὺς πίνακες ἡ ρώσικη πρωτοπορία;
Λένε πὼς αὐτὲς δὲν ἔγραφαν τὰ ποιήματά τους
μόνο τὰ ὑπαγόρευαν στὸ θυμωμένο ἀγέρα
τ’ ἀπάγγελναν δυνατὰ μέσα σὲ δωμάτια φθηνῶν ξενοδοχείων
καὶ ἡ Ἱστορία ἄυπνη τ’ ἀποστήθιζε
ἀποστήθιζε στίχους, τίτλους, ὀνόματα
μὰ ὅταν μιλοῦσε ὁ Γιεσένιν ἔκλεινε τ’ αὐτιά της.
Ὁ Τρότσκι τὸ εἶχε μαντέψει ὅταν ἔγραφε:
«H ἐπανάσταση κι ὁ ποιητὴς στὶς μέρες μας
δὲν φαίνεται νὰ ἔχουν τὸ ἴδιο αἷμα»
μὰ ὁ γαλαζοαίματος Σεργκέι
ποὺ ἀμφέβαλλε ὡς τὸ τέλος
ξεκλείδωσε τὶς φλέβες του.
Νίκος Δαβέττας, «Το κόκκινο και το γαλάζιο».
************************************
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου