Γενοκτονία των Εβραίων: η ανάδυση μιας δύσκολης μνήμης
Μια μνήμη εμβληματική όλων των θυμάτων του ρατσισμού
Συνέντευξη της ιστορικού Οντέτ Βαρών-Βασάρ
Πηγή: Ενθέματα της Αυγής, 19/5/2013
H Oντέτ Βαρών-Βασάρ είναι γνωστή για το έργο της τόσο ως μεταφράστρια όσο και ως ιστορικός (θυμίζουμε τη μελέτη της Η ενηλικίωση μιας γενιάς. Νέοι και νέες στην Κατοχή και την Αντίσταση, Αθήνα 2009). Πρόσφατα, στον τόμο Η ανάδυση μιας δύσκολης μνήμης. Κείμενα για τη γενοκτονία των Εβραίων
(εκδ. Εστία)
συγκεντρώνει κείμενά της, που αποτυπώνουν την έρευνά της
για τα ζητήματα της γενοκτονίας των Εβραίων, της λήθης, της μνήμης και
του στοχασμού πάνω σε αυτά. Ο τόμος που μόλις κυκλοφόρησε σε δεύτερη
συμπληρωμένη έκδοση (σε δύο κείμενα επιπλέον) σήμερα Κυριακή 19 Μαΐου,
ώρα 18.00, στο Φιλολογικό Καφενείο (περίπτερο 13), της Διεθνούς ΄Εκθεσης
Βιβλίου Θεσσαλονίκης. Ομιλητές: Γρηγόρης Αμπατζόγλου, Γιώργος Αντωνίου,
Κώστας Γαγανάκης, Βασίλης Κωνσταντίνου, με συντονίστρια τη συγγραφέα.
Με την ευκαιρία της έκδοσης μιλήσαμε με τη Ο. Βαρών-Βασάρ για τα
ζητήματα που θέτει το βιβλίο.
Στρ. Μπ.
Ο
τόμος ξεκινάει με ένα παράθεμα του Ίμρε Κέρτες (το οποίο αναφέρεται και
στο επιλογικό κεφάλαιο), το οποίο χαρακτηρίζει το Ολοκαύτωμα «ζωτικό
ζήτημα για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό», καθώς και για το «απροσμέτρητο
ηθικό» περιεχόμενό του. Γιατί το διάλεξες αυτό ως μότο του βιβλίου;
Πράγματι,
ήθελα να ανοίγει και να κλείνει το βιβλίο με το ίδιο αυτό απόσπασμα από
ένα δοκιμιακό κείμενο του Ούγγρου νομπελίστα Ίμρε Κέρτες. Στο παράθεμα
αυτό βρίσκω συμπυκνωμένα πολλά ουσιαστικά ζητήματα που συνάδουν με τις
βασικές κατευθύνσεις του βιβλίου μου: το ότι το «Ολοκαύτωμα», η
γενοκτονία των Εβραίων, που είναι ο όρος που επιλέγω, δεν είναι ένα
στενά εβραϊκό ζήτημα, δεν μπορεί να περιορίζεται στη μνήμη ενός μόνο
λαού, του λαού των θυμάτων, ούτε το πένθος για τα σχεδόν 6.000.000
θύματα είναι πένθος μόνο των βιολογικών απογόνων τους. Είναι πένθος για
όλη την Ευρώπη, αφού σ’ αυτήν την γεωγραφική και πολιτισμική περιοχή,
που επαίρεται για τον υψηλό της πολιτισμό, έλαβε χώρα το γεγονός της
εξόντωσής τους με πρωτοφανείς μεθόδους.
Άνθρωποι από
όλες σχεδόν τις χώρες που συγκροτούν την Ευρώπη σήμερα ήσαν αυτοί οι
«Εβραίοι», τους οποίους ο ναζισμός υπέδειξε ως μια χωριστή και
περίκλειστη κατηγορία, περιορίζοντάς τους σε ένα μόνο από τα
χαρακτηριστικά της ταυτότητάς τους, με τον γνωστό του μηχανισμό
κατηγοριοποίησης ομάδων πληθυσμού, απομόνωσής τους και τελικά εξόντωσής
τους (η αρχή είχε γίνει με την ευάλωτη κατηγορία των διανοητικά ανάπηρων
και κορυφώθηκε με την εξόντωση για φυλετικούς λόγους των Ρομ και των
Εβραίων). Η μνήμη του γεγονότος κατέχει σήμερα πια (ύστερα από δεκαετίες
σιωπής, αμφισβητήσεις και αρνήσεις και μετά από μεγάλο αγώνα) μια
κεντρική θέση στην συλλογική ευρωπαϊκή μνήμη και αποτελεί διακύβευμα για
μια ευρωπαϊκή ταυτότητα που είναι υπό συγκρότησιν. Αν οι Εβραίοι είναι
όπως λέει η Ανέτ Βιβιορκά, το «μέλος–φάντασμα της Ευρώπης, το μέλος που
της έχει αφαιρεθεί», τα θέματα του ρατσισμού, της ξενοφοβίας, της
«ανοχής» του άλλου –ήδη η λέξη είναι προβληματική!- , της συνύπαρξης
είναι καίρια για την Ευρώπη του σήμερα. Η γνώση που αποδεσμεύει η
προσέγγιση του «Ολοκαυτώματος» μπορεί όντως να αποδειχτεί απροσμέτρητη
και τα μαθήματά του, ηθικά και πολιτικά, απαραίτητα. (περισσότερα…)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου