Παρασκευή, Μαΐου 01, 2015

Μια μπαρόκ όπερα περί έρωτος, πλήξεως και (μαύρης) εκπλήξεως

Αποτέλεσμα εικόνας για Τζον Μπλόου

Τζον Μπλόου - Βικιπαίδεια


Σε ένα «μπαρόκ πάρτι» για τις ημέρες του καρναβαλιού, το προκλασικό λυρικό έργο του Τζον Μπλόου, «Αφροδίτη και Άδωνις», το οποίο μετρά πάνω από τρεις αιώνες ζωής, παρουσιάστηκε σε μια φρέσκια ανάγνωση, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Ανδρέα Λινού.

Η μπαρόκ όπερα περί έρωτος, πλήξεως και (μαύρης) εκπλήξεως  παρουσιάστηκε από την Καμεράτα σε όργανα εποχής, υπό τη διεύθυνση του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, προσφέροντας δυο απρόσμενες βραδιές όπερας με γεύση καρναβαλιού και επιφυλάσσοντας στο κοινό χορευτικές εκπλήξεις με προσωπική συμμετοχή, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Φεβρουαρίου, στις 9.00 το βράδυ.
Οι θεατές ανέβηκαν στη σκηνή για χορό
Στην παράσταση, οι θεατές, οι οποίοι μπορούσαν να είναι και μεταμφιεσμένοι, κλήθηκαν να λάβουν μέρος, χορεύοντας στους ρυθμούς ενός bal baroque masqué, με την ορχήστρα επί σκηνής, αφού όσοι αγόρασαν  εισιτήριο για το έργο μπόρεσαν  να δηλώσουν συμμετοχή για το δωρεάν μάθημα μπαρόκ χορού, που διοργανώθηκε δύο ώρες πριν την έναρξη της παράστασης, υπό την καθοδήγηση του χορογράφου Μπρουνό Μπεν, και να χορέψουν επί σκηνής - όπως και στο μπαρόκ «πάρτι» μετά την παράσταση - τα βήματα που διδάχτηκαν, μαζί με τους συντελεστές της παράστασης.
 Η τελευταία όπερα - «μάσκα» της αγγλικής Αυλής

Στην αναβίωση του έργου του Τζον Μπλόου δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στα κύρια στοιχεία της κλασικής μάσκας. Το έργο «Αφροδίτη και Άδωνις» είναι η τελευταία όπερα - μάσκα της αγγλικής Αυλής. Με αυτήν, τελείωσε μια μακρά παράδοση ανάλογων θεαμάτων, που γεννήθηκε στην Αυλή του Ερρίκου Η΄ (αρχές 16ου αιώνα), στα οποία το θεατρικό μέρος εμπεριείχε μουσικά στοιχεία και χορογραφίες των ευγενών μασκοφόρων. Στην κορύφωση της διασκέδασης, το κοινό μετείχε χορεύοντας με βάση ένα συγκεκριμένο τυπικό, ανάλογα με την κοινωνική θέση των συμμετεχόντων.



Μπαρόκ όπερα, με γεύση καρναβαλιού

«Αφροδίτη και Άδωνις», 

Τη μουσική διεύθυνση ανέλαβε ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (αριστερά), ενώ τη σκηνοθεσία και τα σκηνικά υπέγραψε ο Ανδρέας Λινός.




Η τελευταία όπερα - «μάσκα» της αγγλικής Αυλής




Ελεύθερη απόδοση του ελληνικού μύθου

Η μπαρόκ όπερα σε τρεις πράξεις και πρόλογο «Αφροδίτη και Άδωνις» του Τζον Μπλόου πρωτοπαρουσιάστηκε στην αγγλική Αυλή, το 1683.  Το επόμενο ανέβασμα του έργου έγινε το 1684, στο πλαίσιο των «σχολικών θεαμάτων» που προσέφερε στο κοινό - για διαφημιστικούς, πιθανόν, λόγους - ο Τζοζάιας Πρηστ, διευθυντής και καθηγητής χορού στη Σχολή Τσέλσι του Λονδίνου.
Το λιμπρέτο αποτελεί ελεύθερη απόδοση του ελληνικού μύθου, όπως αυτός έγινε γνωστός στην Ευρώπη μέσα από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου, αν και τα μυθολογικά στοιχεία στην όπερα - μάσκα του Μπλόου μοιάζουν να συνυφαίνονται με σκωπτικές αναφορές στη ζωή της Αυλής. Το λιμπρέτο είναι πιθανόν να γράφτηκε από την Αν Κίνγκσμιλ, κυρία επί των τιμών της Μαρίας Βεατρίκης της Μόντενας, Δούκισσας της Υόρκης. Η υπόθεση διαδραματίζεται σε ένα ξέφωτο, σε δάσος της Αρκαδίας. Το έργο παρουσιάζει βουκολικούς έρωτες και δίνει μεγάλο βάρος στους γυναικείους χαρακτήρες.
VENUS AND ADONIS / ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΚΑΙ ΑΔΩΝΙΣ

Μάσκα σε τρεις πράξεις και έναν πρόλογο
Λονδίνο 1683
Μουσική John Blow 1649-1708
Λιμπρέτο Anne Kingsmil Finch
έμμετρη απόδοση στα ελληνικά: Νίκος Σπανός
πρώτη πανελλήνια εκτέλεση στα πλαίσια του Μουσικού Χωριού 2012
Άγιος Λαυρέντιος Πηλίου, 23 Αυγούστου Πλατεία Χατζίνη


σκηνοθεσία,σκηνογραφία: Ανδρέας Λινός

με τους
Αφροδίτη : Chantal Santon,
Άδωνις : Thill Mantero,
Έρωτας: Νίκος Σπανός

Βοσκοπούλα: Μαρία Θωίδου\Κωνσταντίνα Πιτσιάκου/Όλγα Παπακωνσταντίνου
Βοσκός: Τάσος Τατάρογλου
Κυνηγοί : Σταμάτης Παυλούς / Ιάσων Μαρμαράς / Νικόλαος Κωσταντέλιας
Τρεις ερωτιδείς, μέλη του παιδικού εργαστηρίου
Προετοιμασία χορωδίας: Νίκος Σπανός


Κινησιολογία, χορογραφία: Μαργαρίτα Παπάζογλου

έπαιξε η Μπαρόκ ορχήστρα Αγίου Λαυρεντίου:

Φλάουτο με ράμφος: Δημήτρης Κούντουρας, Ηλέκτρα Παπασημάκη
Βιολιά: Olivier Briand, Φανή Βοβώνη
Βιόλα ντα γκάμπα: Marie-Suzanne Deloye, Ανδρέας Λινός
Βιολοντσέλο: Ηλέκτρα Μηλιάδου
Θεόρβη: Jadran Duncumb
Τσέμπαλο και μουσ. διεύθυνση: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος

μαζί τους το παραδοσιακό σχήμα
βιολί: Χαριτίνη Κώττη
καβάλι: Στέλλα Καμπουρίδου
νταούλι: Δημήτρης Zαχαράκης

λήψη ήχου: Λεωνίδας Παλάσκας
μίξη ήχου: Θύμιος Ατζακάς

εικόνα: Ανδρέας Σιαδήμας
μοντάζ: 
Γιάννης Αγγελάκης

φωτισμός: Δημήτρης Κακαλιάγκος

συγχρονισμός υπερτίτλων: Ντίνα Ανδρικοπούλου
υπερτιτλισμός, μετάφραση υπερτίτλων, στοιχειοθεσία: Νίκος Σπανός

ζωγραφική αποτύπωση σκηνικών: Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης, Ανδρέας Λινός
ξυλουργικές κατασκευές: Θωμάς Βλάχος
μεταλλική κατασκευή: Βασίλης Παντονάι

μακιγιάζ: Αγλαΐα Κατσίκη
ράψιμο κουστουμιών Αφροδίτης και Άδωνι: Μαρίκα Τριανταφύλλου
αξεσουαρίστ: Ελένη Βλάχου
παραδοσιακές στολές του Αναπτυξιακού Συλλόγου Αγίου Λαυρεντίου
κυνηγητικές στολές Κυνηγητικού Συλλόγου Αγίου Λαυρεντίου

Oργάνωση παραγωγής: Αλέξανδρος Σειταρίδης



*****************************************

Δεν υπάρχουν σχόλια: