Παρασκευή, Ιανουαρίου 13, 2012

ΠΩΣ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Ο ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ ΔΙΗΓΕΙΤΑΙ ΣΤΟΝ ΧΑΤΖΗΔΟΥΛΗ (1983)
ΜΙΑ  ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΟ "ΜΟΡΤΗ"  
ΕΝΑ ΧΑΣΙΚΛΗ ΚΤΗΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ.
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΥΤΟΣ , ΤΟ 1942, ΦΙΛΟΞΕΝΗΣΕ ΕΠΙ ΔΥΟ ΒΔΟΜΑΔΕΣ 
ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ, ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΜΑΜΑ ,  ΤΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΤΟΥ ΤΣΙΤΣΑΝΗ,
ΟΤΑΝ ΕΚΑΝΕ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΖΕΨΕΙ ΤΡΟΦΙΜΑ.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΤΟ ΜΟΡΤΗ ΓΕΝΝΗΣΕ  ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΤΟ 
ΓΝΩΣΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ  " Η ΛΙΤΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΓΚΑ".

 "Λοιπόν ένα μεσημέρι ακούμε ένα δειλό χτύπημα στην πόρτα.
Ανοίγουμε και να σου ο μόρτης με κάτι μάτια κατακόκκινα,
θολά και ένα βλέμμα χαζό να μας κοιτάει. Ήταν σε άλλο κόσμο.
Του φτιάχνουμε κριθαρένιο καφέ και αρχίζουμε τη συζήτηση,
τι έγινε, πώς πάει, πού χάθηκε και τα λοιπά, έτσι για να γίνεται
κουβέντα. Ξαφνικά μου λέει: ΄Βασιλάκη μου, ψες το βράδυ 
έκανα μια λιτανεία (= μαστούρα) φίνα΄, Και πού την έκανες;΄
του λέω. ΄Εδώ, στο χωριό, μέσα σε μια εκκλησία΄ μου απαντάει.
΄Και δε σε πήρανε χαμπάρι, ρε μόρτη;΄του λέω. ΄Μόνο ένας
καλόγερος, Βασιλάκη μου, αλλά κι αυτός μου άρπαξε τον αργιλέ
από τα χέρια μου και τον ρούφηξε μέχρι πάτο΄μού ξαναπαντάει.
Ούτε σε ποια εκκλησία ούτε άλλες λεπτομέρειες μου είπε,
αλλά ούτε και ρώτησα. Εμένα και μόνο το γεγονός με εντυπωσίασε.
[...............]
Η ιστορία με το μόρτη ήταν συγκλονιστική και δεν μπορούσα 
να την ξεχάσω. Το μυαλό μου εγκυμονούσε. Και μια μέρα λέω
την ιστορία στο Μουσχουντή (ΣΣ. διαβόητος  αστυνομικός στη Θεσσαλονίκη, φίλος
και κουμπάρος του Τσιτσάνη) και πως σκέπτομαι να την κάνω τραγούδι.
Μου λέει : ΄Μπράβο, Λαλάκο (ΣΣ. υποκοριστικό του Βασίλης), να την κάνεις!΄. 
Ο πρώτος ακροατής των τραγουδιών μου που έγραψα στην Κατοχή ήταν ο Μουσχουντής".

Η ΛΙΤΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΓΚΑ

Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης, Βλάχος
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης, Βλάχος
Πρώτη εκτέλεση: Βασίλης Τσιτσάνης, Βλάχος

Άλλες ερμηνείες:
Απόστολος Νικολαΐδης
Δημήτρης Ευσταθίου
Γιώργος Νταλάρας
Νίκος Παπαδάτος


Σαν χριστιανός ορθόδοξος σ' αυτή την κοινωνία
εβάλθηκα ρε μάγκες μου να κάνω λιτανεία

Εμάζεψα τα σέα μου κι ένα κομμάτι μαύρο

και ξεκινώ ρε μάγκες μου να πάω στον Άγιο Μάμα

Μπαίνω μέσα στην εκκλησιά στις στρογγυλές καμάρες

και αρχινώ τις τσιμπουκιές σαν να 'τανε λαμπάδες
 

Νάσου κι ο αρχάγγελος με μια μεγάλη φούρια

απ' τα ντουμάνια τα πολλά τον έπιασε η μαστούρα

Μου λέει άκου χριστιανέ δεν είναι αμαρτία

που μπήκες μες στην εκκλησιά να κάνεις λιτανεία


Μα ξάφνου ένας καλόγερος μου λέει κάνε πίσω
γιατί κι εγώ έχω σειρά τζούρα για να ρουφήξω

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μια αλλιώτικη Καθαρή Δευτέρα στην τουρκοκρατούμενη Ήπειρο

  Η ΚΑΘΑΡΗ ΔΕΥΤΕΡΑ Διήγημα του  Χρήστου Χρηστοβασίλη (1862-1937) Ήμουν τότε παιδί όχι πλειότερο από οχτώ χρονών και μαθήτευα στον παπα-Αντ...