Δευτέρα, Νοεμβρίου 11, 2024

Μία ακόμη σημαντική «Κυκλαδίτισσα» θα προστεθεί στην έκθεση «Κυκλαδίτισσες. Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων»

Μία ακόμη σημαντική «Κυκλαδίτισσα» θα προστεθεί στην έκθεση «Κυκλαδίτισσες. Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων»

 Με δεμένα χέρια και πόδια, αλλά και με θραύσεις στα οστά βρέθηκε ο σκελετός της Νεικούς. 

Πηγή: Ν. Ζώης, Καθημερινή

 https://www.kathimerini.gr/wp-content/uploads/2024/10/de4b6e20c70a739a3b353067dfaf7e52_Phot.jpg?v=1730282770


Με δεμένα χέρια και πόδια, αλλά και με θραύσεις στα οστά βρέθηκε ο σκελετός της Νεικούς. [Credit: ΘΑΝΟΣ ΚΑΡΤΣΟΓΛΟΥ]

Μία ακόμη σημαντική «Κυκλαδίτισσα» θα προστεθεί στην έκθεση «Κυκλαδίτισσες. Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων»*, που εγκαινιάζουν το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων στις 11 Δεκεμβρίου, καθώς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε χθες ομόφωνα το πράσινο φως για να παρουσιασθεί στο Μέγαρο Σταθάτου undefinedη περίφημη «Νεικώ», ο σκελετός γυναικείας ταφής του 2ου-3ου αιώνα μ.Χ. που είχε εντοπιστεί στην Επισκοπή Σικίνου το 2018.

Όπως εξηγεί στην «Κ» ο διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων δρ Δημήτρης Αθανασούλης, Δημήτριος Αθανασούλης – Human remains in archaeological museumsπου συνεπιμελείται την έκθεση μαζί με τους επιστημονικούς διευθυντές του ΜΚΤ δρα Παναγιώτη Ιωσήφ και δρα Ιωάννη Φάππα, ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να παρουσιασθούν τα κτερίσματα του ασύλητου τάφου της Νεικούς. «Για να είναι όμως πιο ολοκληρωμένη η παρουσίαση», σημειώνει, «αξιολογήθηκε κατά τη μουσειολογική – μουσειογραφική μελέτη ότι πρέπει να συμπεριληφθεί ο σκελετός, γιατί περιέχει πολύ σημαντικές πληροφορίες».

Εντοιχισμένη σε ένα τυφλό σημείο των υπογείων τoυ

Ναού της Επισκοπής (Σίκινος)https://www.lifo.gr/sites/default/files/styles/max_1920x1920/public/articles/2022-07-20/SIKINOS.jpg?itok=kNz3iB0W

, η ταφή συνοδευόταν από πλούσια κτερίσματα και κοσμήματα, που «έδειξαν» επιφανή γυναίκα, η οποία ονομαζόταν «Νεικώ», σύμφωνα με ταφικό επίγραμμα του μνημείου. «Στον σκελετό υπήρχαν εσκεμμένες θραύσεις οστών», διευκρινίζει ο κ. Αθανασούλης. «Της είχαν δέσει επίσης τα χέρια και τα πόδια γιατί τη θεωρούσαν τρόπον τινά δαιμονισμένη, ενώ κάτω από το κεφάλι είχαν τοποθετήσει θειάφι και πίσσα πιστεύοντας ότι διώχνουν τους δαίμονες. Η γυναίκα έπασχε πιθανότατα από επιληψία, επομένως της ετοίμασαν αυτό που ονομάζουμε “αποκλίνουσα ταφή”. Μεταχειρίστηκαν τον σκελετό έτσι ώστε να θεωρούν ότι είναι ασφαλής».

Μετά την περισυλλογή ο σκελετός μεταφέρθηκε στο εργαστήριο συντήρησης της ΕΦΑ Κυκλάδων στην Αθήνα, όπου συντηρείται ως ευαίσθητο υλικό και ερευνάται από τους ειδικούς. Στις «Κυκλαδίτισσες» θα παρουσιασθεί σε ειδική προθήκη. «Θα εκτεθεί με τον τρόπο που βρέθηκε», εξηγεί ο κ. Αθανασούλης και συμπληρώνει: «Αναπαράγουμε την εικόνα του τάφου την ώρα που τον ανοίξαμε».

Η έκθεση θα παρουσιάζει τους ρόλους της Κυκλαδίτισσας στην κοινωνική, πολιτική, θρησκευτική και οικογενειακή ζωή μέσα από περίπου 180 εκθέματα από την προϊστορία μέχρι τον 17ο αιώνα μ.Χ., όπως η αρχαϊκή «Κόρη της Θήρας», ένα ελληνιστικό άγαλμα της Ελαφηβόλου Αρτέμιδος από τη Δήλο κ.ά.

*Έκθεση «Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο» από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημήτρης Κανελλόπουλος- Γιώργος Αλλαμανής: «Τέσσερις αλήθειες και ψέματα»για τον Μάνο Χατζιδάκι (PODCAST)

  Τέσσερις αλήθειες και ψέματα για τον Μάνο Χατζιδάκι Στο νέο επεισόδιο του Newsroom, τη σειρά podcast που ο Δημήτρης Κανελλόπουλος συνομιλ...