Τρίτη, Δεκεμβρίου 29, 2015

Μια καλή είδηση

 

Πιάνει δουλειά ο μετροπόντικας

zougla.gr,29/12/2015

«​Καταφέραμε όμως, μέσα από αυτή τη συμφωνία να φέρουμε τους εργολάβους προ των ευθυνών τους, πετυχαίνοντας την επανεκκίνηση και ολοκλήρωση των έργου, με διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου»


Της Άντζελας Πεΐτση

Το πολύπαθο έργο που έχει ταλαιπωρήσει επί χρόνια τους πολίτες και την εμπορική δραστηριότητα της συμπρωτεύουσας, το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης βγαίνει από το τέλμα. Μετά από πολύμηνες και σκληρές διαπραγματεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΟΜΕΔΙ με την κοινοπραξία, οι οποίες κατέληξαν σε συμφωνία, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε σήμερα το πλαίσιο για την επανεκκίνηση και την ολοκλήρωση του έργου.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «Μ' αυτό το έργο, ολοκληρώνεται η προσπάθεια για την επανεκκίνηση μίας σειράς βαλτωμένων, κολλημένων έργων, που κληρονομήσαμε και τα οποία βάλαμε σε τροχιά πραγματικής υλοποίησης. Κατά τη διάρκεια των πολύμηνων διαπραγματεύσεων, αντιμετωπίσαμε ανυπέρβλητες εμπλοκές και προβλήματα. Προχωρήσαμε όμως. Και δίνουμε λύση». Και πρόσθεσε: «Σήμερα, θα έπρεπε όλοι οι Θεσσαλονικείς να μετακινούνται με το μετρό. Δυστυχώς όμως, οι προηγούμενες κυβερνήσεις, με τις συμβάσεις που υπέγραψαν σε μία σειρά κρίσιμων και μεγάλων έργων, έθεσαν το ελληνικό δημόσιο και τους πολίτες του, σε ομηρία. Τα έργα ανατέθηκαν χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες, με ψεύδη χρονοδιαγράμματα, με δυσμενείς όρους για τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές εργασίες.
Τα χρονοδιαγράμματα ήταν πλασματικά και οι προϋποθέσεις έγκαιρης και εντός προϋπολογισμών κατασκευής τους, ασαφείς και χαώδεις. Οι συνέπειες των προαναφερθεισών πολιτικών ήταν οδυνηρές για την κοινωνία. Πολύχρονες καθυστερήσεις, υπερβάσεις και αλλεπάλληλες νέες εργολαβικές διεκδικήσεις, τις οποίες κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε».

«Δεν μπορούσαμε όμως να αυτενεργήσουμε. Είμασταν δεμένοι με λεόντειες συμβάσεις παραχώρησης. Τα περίφημα “έργα Σουφλιά” . Καταφέραμε όμως, μέσα από αυτή τη συμφωνία να φέρουμε τους εργολάβους προ των ευθυνών τους, πετυχαίνοντας την επανεκκίνηση και ολοκλήρωση των έργου, με διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου. Σε διαφορετική περίπτωση, ο ελληνικός λαός θα πλήρωνε εκατομμύρια σε ρήτρες και θα επαναλαμβανόταν το φιάσκο της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης», κατέληξε, ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ.

Αναλυτικά, το πλαίσιο για την επανεκκίνηση και την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει τρεις φάσεις:

Πρώτον: Άμεση επανέναρξη εργασιών στο βασικό έργο μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου του 2016, και συνέχισή τους με εντατικό ρυθμό, βάσει του ήδη υπάρχοντος χρονοδιαγράμματος. Το εν λόγω χρονοδιάγραμμα, ενσωματώνεται στο νέο οριστικό χρονοδιάγραμμα του έργου, που προβλέπει ολοκλήρωση της Α’ Φάσης τον Μάρτιο 2017 και παράδοση του συνόλου του έργου το πρώτο εξάμηνο του 2020.

Δεύτερον: Έναρξη των αρχαιολογικών εργασιών με την υπογραφή σχετικής Συμπληρωματικής Σύμβασης (25 εκ. ευρώ) μέσα στον Ιανουάριο 2016.

Τρίτον: Τίθεται προθεσμία μέχρι τον Απρίλιο 2016, μέσα στην οποία:

α) Πρόκειται να επιλυθούν όσες διαφορές εκκρεμούν ακόμη ενώπιον των διαιτητικών δικαστηρίων, μεταξύ της κοινοπραξίας και του Δημοσίου.

β) Θα συμφωνηθούν όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την ολοκλήρωση του έργου, μεταξύ των οποίων και το οριστικό χρονοδιάγραμμα εργασιών για τη δεύτερη φάση και την τελική ολοκλήρωση του έργου το πρώτο εξάμηνο του 2020. Κατόπιν τούτου, το αίτημα του αναδόχου για διάλυση της εργολαβίας καθίσταται άνευ αντικειμένου και, κατά συνέπεια, θα ανακληθεί με την πάροδο της προθεσμίας αυτής.

Τέλος, όσον αφορά το σταθμό Βενιζέλου, η κατασκευή του δεν ακυρώνεται αλλά μετατίθεται χρονικά, μέχρι την οριστική διευθέτηση της ανάδειξης και προστασίας των αρχαιοτήτων. μετά από διάλογο και συνεννόηση με το Υπουργείο Πολιτισμού. Μέχρι τότε, η κατασκευή του έργου θα προχωρήσει με όλες τις πρόνοιες για την ομαλή λειτουργία του συνόλου της βασικής γραμμής.

Οι διεκδικήσεις της κοινοπραξίας

Τα πρωτογενή αιτήματα της Κοινοπραξίας προς τα διαιτητικά δικαστήρια με βάση τα πρακτικά ανέρχονται σε 720 εκ. €. Επειδή όμως, πολλά αιτήματα που απορρίφθηκαν επανυποβλήθηκαν τροποποιημένα, αθροιστικά πρωτογενή αιτήματα και επανυποβληθέντα ανέρχονται συνολικά σε ύψος περίπου 1,1 δισ. €.

Από αυτά (από το 1,1 δις €) έχουν δικαστεί και έχουν εκδοθεί αποφάσεις για περίπου λίγο πάνω από 600 εκ. € και έχουν επιδικαστεί στην Κοινοπραξία περίπου 80 εκ. €. Υπολείπεται η εκδίκαση περίπου 500 εκ. €.

Παράσταση διαμαρτυρίας από τους εργαζόμενους

Παράλληλα, παράσταση διαμαρτυρίας στο εργοτάξιο του Μετρό στην οδό Βενιζέλου πραγματοποιήθηκε από το Σωματείο Εργαζομένων «Μετρό Θεσσαλονίκης».

Αιτία της διαμαρτυρίας είναι η διακοπή των εργασιών στα εργοτάξια και η απόλυση των εργαζομένων χωρίς αποζημίωση. Βασικό αίτημα αποτελεί η επανεκκίνηση των έργων στη βασική γραμμή και η επιστροφή των απολυμένων στον χώρο εργασίας τους χωρίς μισθολογικές αλλαγές.

Σε ανακοίνωση του Σωματείου επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι έχουν δοθεί δεσμεύσεις στο παρελθόν για την επίλυση του θέματος. Διατυπώνεται, επίσης, το αίτημα να υπάρξει ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ώστε οι πολίτες της πόλης να μπορέσουν κάποια στιγμή να πραγματοποιούν τις μετακινήσεις τους με το συγκεκριμένο μέσο.

Δείτε τις δηλώσεις του γενικού γραμματέα του Σωματείου Εργαζομένων του «Μετρό Θεσσαλονίκης», Δημήτρη Παππά:

Διαμαρτυρία από τους εργαζόμενους του Μετρό Θεσσαλονίκης

Το εργοτάξιο επισκέφτηκε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης για να ενημερωθεί για τα αιτήματα των εργαζομένων ενώ στο σημείο μετέβη και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης.

 

"Εφικτή η συνύπαρξη αρχαίων και σταθμού του μετρό"

nooz.gr,29/12/2015

"Τεχνικά εφικτότατη" είναι η συνύπαρξη των αρχαιολογικών ευρημάτων και του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, σημειώνοντας ότι αναζητούνται οι βέλτιστες λύσεις.

Την πλήρη ικανοποίησή του γι αυτή την εξέλιξη εξέφρασε ο δήμαρχος ΘεσσαλονίκηςΓιάννης Μπουτάρης, ενώ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της "Αττικό Μετρό"Χρήστος Τσίτουρας είπε ότι είναι "επιβεβλημένη" η συνύπαρξη σταθμού και αρχαίων.


Οι τρεις τους ξεναγήθηκαν στις ανασκαφές που έχουν γίνει μέχρι τώρα στο σταθμό Βενιζέλου, είδαν από κοντά τα αρχαιολογικά ευρήματα και αμέσως μετά ο υπουργός δήλωσε στους δημοσιογράφους: "Είναι πολύ σημαντικά τα ευρήματα. Αυτό μας λένε και οι αρχαιολόγοι και η Αττικό Μετρό. Είναι προφανές ότι ο σεβασμός που πρέπει να δείξουμε στην πολιτιστική μας κληρονομιά και στα ευρήματα είναι πάνω από κάθε άλλη προτεραιότητα που μπορεί να υπάρχει.

Πιστεύω ότι και οι αρχαιολόγοι και οι μηχανικοί θα βρουν τις βέλτιστες λύσεις ώστε να διασφαλιστεί όλο αυτό που βλέπετε γύρω σας, που είναι ένας θησαυρός και για τη Θεσσαλονίκη και για τη χώρα, και ταυτόχρονα να βρεθούν οι κατάλληλες τεχνικές λύσεις για να κατασκευαστεί ο σταθμός χωρίς να βλάψουμε τα ευρήματα.

Πιστεύω ότι τεχνικά είναι εφικτότατο και θα βοηθήσει πάρα πολύ και για την εικόνα της Θεσσαλονίκης, αλλά και για την ιστορία της χώρας μας".

Ο δήμαρχος, ο οποίος νωρίτερα είχε συνάντηση με τον κ. Σπίρτζη, δεν έκρυψε καθόλου την ικανοποίηση και χαρά του ακούγοντας τον υπουργό. Μίλησε για "εξαιρετικά καλή κατάληξη όλης αυτής της ιστορίας η οποία είχε περιπέτειες" και σημείωσε:

"Η συνύπαρξη των ευρημάτων με το σταθμό του Μετρό είναι απόλυτα εφικτή και από τεχνικής απόψεως. Υπάρχουν κάποιες ημερομηνίες που πρέπει να τηρηθούν, ορισμένα κονδύλια που πρέπει και να εξευρεθούν και να απορροφηθούν. Εγώ είμαι απόλυτα ευχαριστημένος".

"Εμείς ως μια καταξιωμένη τεχνική εταιρία του δημοσίου, πάντοτε υπηρετούμε το δημόσιον συμφέρον", τόνισε, από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της "Αττικό Μετρό" Χρήστος Τσίτουρας και πρόσθεσε: "Η συνύπαρξη σταθμού και αρχαίων-και ειδικά αυτών των αρχαίων-είναι επιβεβλημένη. Από κει και πέρα, όμως, επειδή είμαστε στη σφαίρα του εφικτού και όχι του επιθυμητού χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση για να δούμε πώς μπορεί να έχουμε το αίσιο αποτέλεσμα και να είναι όλοι οι Θεσσαλονικείς ικανοποιημένοι".

Μέχρι τώρα έχουν δαπανηθεί 20.000.000 ευρώ για τον σταθμό του Μετρό στη Βενιζέλου, εκ των οποίων τα 14.000.000 για αρχαιολογικές εργασίες.

Με βάση την απόφαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα προχωρήσει η κατασκευή όλων των άλλων σταθμών, εκτός από αυτόν της Βενιζέλου, μέχρι να βρεθεί η βέλτιστη τεχνική λύση. Έτσι σε πρώτη φάση θα παραδοθεί το έργο του Μετρό με τους 12 σταθμούς, μαζί και η επέκταση της Καλαμαριάς, και στη συνέχεια ο 13ος σταθμός της Βενιζέλου.

Ο κ. Σπίρτζης συναντήθηκε με απολυμένους στις αρχαιολογικές ανασκαφές του Μετρό, οι οποίοι είχαν συγκεντρωθεί κρατώντας πανό, τους διαβεβαίωσε ότι θα επαναπροσληφθούν στο έργο, που θα ξεκινήσει το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου, και τους ευχήθηκε "καλή χρονιά". "Αν θυμάμαι καλά, πριν έναν μήνα, κάποιοι μας κατήγγειλαν γιατί υπήρχαν απολύσεις. Τώρα να μας καταγγέλλουν, γιατί θα υπάρξουν... προσλήψεις" σχολίασε ο υπουργός.

Στην επίσκεψη στο σταθμό του μετρό τον υπουργό συνόδευαν ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος, ο βουλευτής Τριαντάφυλλος Μηταφίδης και ο γραμματέας της Ν.Ε. Β΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Ρώσσιος.

Ο κ. Σπίρτζης επισκέφθηκε το αεροδρόμιο "Μακεδονία", ενημερώθηκε για το έργο επέκτασης του αεροδιαδρόμου 10-28, που έχει... κολλήσει και τόνισε ότι επισπεύδονται όλες οι διαδικασίες, ώστε να ολοκληρωθούν μέχρι τις 31 Μαρτίου 2017, προκειμένου να μην κινδυνεύσει το έργο με απένταξη.

Ο υπουργός συναντήθηκε με την υφυπουργό Μακεδονίας-Θράκης Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά και συζήτησαν για την επανέναρξη των εργασιών στο Μετρό και το αεροδρόμιο, καθώς και τη διαχείριση των υδάτων στις λεκάνες απορροής των ποταμών στη Βόρεια Ελλάδα και τους κάθετους οδικούς άξονες.

"Η κυβέρνηση υλοποιεί τις δεσμεύσεις της προκειμένου να έχουμε τους βέλτιστους τρόπους και χρόνους ολοκλήρωσης των έργων που έχουν ήδη ξεκινήσει και ταλαιπωρούν για χρόνια τη χώρα μας", δήλωσε η κ. Κόλλια -Τσαρουχά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: