O Ορχάν Παμούκ με τον Άνσελμ Κίφερ
*****************
Ο A. Kiefer αντλεί έμπνευση και εξετάζει στο έργο του αμφιλεγόμενα κομμάτια της σύγχρονης γερμανικής ιστορίας: τους μύθους και τον Εθνικισμό που οδήγησαν στην άνοδο του Εθνικοσοσιαλισμού, το τρίτο Reich, το ολοκαύτωμα αλλά και τις διδαχές της Kabbalah. Οι πίνακές του αποτυπώνουν την αμφιθυμία της γενιάς του (πρώτη μεταπολεμική) απέναντι στα παραληρήματα μεγαλοπρέπειας του Γερμανικού Εθνικισμού και τις ιστορικές επιδράσεις του, με δυνατές εικόνες αλλά και διανοητικά ισχυρό κριτικό υπόβαθρο. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των θεμάτων και των εννοιών του έργου του διαδραμάτισαν τα ποιήματα του Paul Celan. Η χρωματική του παλέτα είναι χαρακτηριστικά σκοτεινή, καταθλιπτική, ομιχλώδης σχεδόν, και η τεχνοτροπία του έχει κάτι ακατέργαστο αλλά και καταστροφικό συνάμα.
artnews.gr
**************************
Anselm Kiefer (born March 8, 1945) is a German painter and sculptor. He
studied with Joseph Beuys and Peter Dreher during the 1970s. His works
incorporate materials such as straw, ash, clay, lead, and shellac. The
poems of Paul Celan have played a role in developing Kiefer's themes of
German history and the horror of the Holocaust, as have the spiritual
concepts of Kabbalah.In his entire body of work, Kiefer argues with the past and addresses taboo and controversial issues from recent history. Themes from Nazi rule are particularly reflected in his work; for instance, the painting "Margarethe" (oil and straw on canvas) was inspired by Paul Celan's well-known poem "Todesfuge" ("Death Fugue").
His works are characterised by an unflinching willingness to confront his culture's dark past, and unrealized potential, in works that are often done on a large, confrontational scale well suited to the subjects. It is also characteristic of his work to find signatures and/or names of people of historical importance, legendary figures or places particularly pregnant with history. All of these are encoded sigils through which Kiefer seeks to process the past; this has resulted in his work being linked with a style called New Symbolism
**********************
ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου