Ένα ψευδο-θεοφράστειο πορτρέτο του κλασικού φιλολόγου
Η ομάδα των οκτώ φιλολόγων της Philologische Gesellschaft zu Leipzig (Malwin Bechert, Conrad Cichorius, Alfred Giesecke, Richard Holland, Johannes Ilberg, Otto Immisch, Richard Meister, Walther Ruge) που εξέδωσε το 1897 τους Χαρακτήρες του Θεόφραστου με γερμανική μετάφραση και σχόλια (Theophrastus Charaktere, Λιψία 1897), δημιούργησε και κυκλοφόρησε ανεξάρτητα κι έναν τριακοστό πρώτο χαρακτήρα, που το κείμενό του υποτίθεται ότι βρέθηκε σε πάπυρο του Αιγυπτιακού Μουσείου του Plagwitz. Ο τριακοστός πρώτος χαρακτήρας είναι ένα πορτρέτο του κλασικού φιλολόγου, γραμμένο με αρκετή δόση χιούμορ και αυτοειρωνείας. Για επιπλέον βιβλιογραφία σχετικά με αυτή την εξαιρετική μίμηση βλ. J. Diggle, Theophrastus Characters, Cambridge 2004, σ. 56, σημ. 189.
Για να δείτε το κείμενο κάντε κλικ στο συνημμένο
Συνημμένα
Το πορτρέτο του κλασικού φιλολόγου (pdf, 4.59MB)1ο Διεθνές Συνέδριο για την Ετυμολογία της Ελληνικής Γλώσσας (Αρχαίας, Μεσαιωνικής και Νέας) (5-6/11/15)
Στόχος του συνεδρίου είναι να εξετάσει ζητήματα που αναφέρονται στην ετυμολογία της ελληνικής γλώσσας όλων των περιόδων της και των μορφών της, διαλεκτικών και μη. Στις θεματικές περιοχές του συνεδρίου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
(α) θεωρητικά ζητήματα για την ετυμολογία της ελληνικής,
(β) συγκεκριμένες ετυμολογικές προτάσεις για λέξεις της αρχαίας, μεσαιωνικής και νέας ελληνικής,
(γ) ετυμολογία και διαλεκτολογία,
(δ) ετυμολογία και γλωσσικές επαφές,
(ε) ετυμολογία και φιλολογία (αποκατάσταση κειμένων, προεπιστημονική ετυμολογία), και
(στ) ετυμολογία και εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ
Το δικαίωμα συμμετοχής έχει οριστεί στα 30 € (για φοιτητές/τριες 10 €). Το ποσό αυτό καταβάλλεται την ημέρα της εγγραφής στο συνέδριο.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στη Γραμματεία του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών, γρ. 418, Nέο Kτίριο Φιλοσοφικής Σχολής, Α.Π.Θ.
E-mail: greek-etymology@phil.auth.gr
Τηλ: 2310-997128
Για το πρόγραμμα κ.ά., βλ. http://ins.web.auth.gr/index.php?option=com_content&view=article...
Μπορείτε να παρακολουθήσετε ζωντανά τις εργασίες του Συνεδρίου στο https://www.auth.gr/video/19464
Ημερίδα: Μανόλης Αναγνωστάκης ,1925-2005 (28/11/15)
Η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, προγραμματίζει Ημερίδα με τίτλο: «Μανόλης Αναγνωστάκης 1925-2005». Η Ημερίδα θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015 (8:30-13:00), στη Λευκωσία, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου.Η Ημερίδα πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση των 90 χρόνων από τη γέννηση του Μανόλη Αναγνωστάκη και των 10 χρόνων από τον θάνατό του και στόχο έχει να τιμήσει τον ποιητή, που θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της μεταπολεμικής ελληνικής
ποίησης. Η Ημερίδα περιλαμβάνει εισηγήσεις ομιλητών από την Κύπρο και την Ελλάδα για τη ζωή, το ποιητικό και κριτικό έργο του Μανόλη Αναγνωστάκη.
Για το πρόγραμμα της Ημερίδας, βλ. συνημμένο.
Συνημμένα
Το πρόγραμμα της Ημερίδας (msword, 1.07MB)Διαλέξεις Ν. Καλοσπύρου για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη (4, 18/11, 16/12/15, 13/1/16)
Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2015, ώρα 7-9 μ.μ.
«Η ιδεολογία του Παπαδιαμάντη: Ο πολιτικός, ο ιδεολογικός, ο θρησκευτικός και ο … "μεθερμηνευόμενος" Παπαδιαμάντης (φεμινισμός, ψυχανάλυση κ.λπ.) και λοιπές απόπειρες»
Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015, ώρα 7-9 μ.μ.
«Η παπαδιαμαντικὴ Γυφτοπούλα. Φιλολογικὲς προσεγγίσεις του παπαδιαμαντικού κειμένου»
Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015, ώρα 7-9 μ.μ.
«Τα ποιήματα του Παπαδιαμάντη»
Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015, ώρα 7-9 μ.μ.
«Ο διηγηματογράφος Παπαδιαμάντης»
Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016, ώρα 7-9 μ.μ.
«Η γλώσσα του Παπαδιαμάντη»
Παράλληλα συνεχίζονται οι παπαδιαμαντικές βραδιές που οργανώνονται την πρώτη Πέμπτη κάθε μήνα στο βιβλιοπωλείο "εν Πλω" (Χ. Τρικούπη 6-10, εμπορ. κέντρο Atrium, Αθήνα). Πρόκειται για άτυπες συναντήσεις για όσους ενδιαφέρονται για τη ζωή και το έργο του Παπαδιαμάντη.
Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://www.etftl.com/
Εκδήλωση-αφιέρωμα για τα 90 χρόνια από τη γέννηση του Μανόλη Αναγνωστάκη (9/11/15)
Για το έργο του ποιητή θα μιλήσουν οι συγγραφείς:
Γιώργος Αποστολίδης, Κώστας Βαλέτας, Δημήτρης Καραμβάλης, Χρήστος Λορέντζος, Μαρία Ράλλη-Υδραίου
Ποιήματα θα διαβάσουν οι ηθοποιοί:
Νίκος Βανδώρος και Άννα Κουρή και οι μαθητές Κων/νος Καρράς και Μαρία Ζαχαρίου
Την εκδήλωση θα πλαισιώσει μουσικά η Μικτή Χορωδία του Δήμου. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα προβληθεί βίντεο με τον ίδιο τον ποιητή.
Νέα έκδοση: Ν.Δ. Τριανταφυλλόπουλος "Μεταπολεμικά νεανικά περιοδικά"
Μεταπολεμικά νεανικά περιοδικά του Ν.Δ. Τριανταφυλλόπουλου (εκδ. Αντίποδες).
Το βιβλίο παρουσιάστηκε τη Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015 στο βιβλιοπωλείο Διάμετρος στη Χαλκίδα (πάροδος Ιφιγενείας). Μίλησαν ο Νίκος Σαραντάκος και ο Κώστας Τσικνάκης. Την εκδήλωση συντόνισε ο Σταύρος Ζουμπουλάκης και χαιρέτισε ο συγγραφέας.
Το βιβλίο αυτό αποκαλύπτει μια αθέατη όψη της μεταπολεμικής Ελλάδας, τον κόσμο των παιδικών και νεανικών περιοδικών, που διαμόρφωσαν μια ολόκληρη γενιά αναγνωστών και ανθρώπων των γραμμάτων. Τα περιοδικά αυτά όχι μόνο τροφοδότησαν τις λογοτεχνικές αναζητήσεις των παιδιών που μεγάλωναν στα πρώτα μετακατοχικά χρόνια, αλλά κυρίως, μέσα από τις σελίδες συνεργασίας των αναγνωστών, διαμόρφωσαν ένα πεδίο επικοινωνίας, άμιλλας και συμμετοχής, μια πνευματική κοινότητα που υπήρξε καθοριστική για την ατμόσφαιρα της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Παρουσίαση βιβλίου (13/11/15)
Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
- Τιτίκα Δημητρούλια, αν. καθηγήτρια Γαλλικής Φιλολογίας, ΑΠΘ
- Κατερίνα Κωστίου, αν. καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πατρών
- Άντεια Φραντζή, ομότ. καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, ΑΠΘ
Κόκκινες ουλές
Προδημοσίευση από τη συλλογή διηγημάτων της Μαίρης Μικέ, Κόκκινες ουλές, που κυκλοφορεί τις επόμενες μέρες από τις εκδόσεις Ίκαρος.
Επιμέλεια: Κώστας Αγοραστός
Η ψυχή και η πέτρα
Η μουγγή Σταμάτα ήταν μια χαρακτηριστική
μορφή της μικρής μας πόλης. Έριχνε το κεφάλι της κάτω, η μαύρη φράντζα
της σκέπαζε το μέτωπο, οι ματιές της δεξιά αριστερά διαπεραστικές
περιπολούσαν τον χώρο, περιφερόταν ώρες ατέλειωτες στα δρομάκια πάντα
στα γκρίζα, κι όταν πια κουραζόταν στο γέρμα της ημέρας επέστρεφε
αποκαμωμένη στην καλύβα της στα βορινά για να κουρνιάσει και να
ξεκινήσει την επομένη. Χρόνια αυτός ο κύκλος. Αποδιωγμένη, παραπεταμένη,
τριγυρνούσε χαμένη, μάζευε χόρτα και καρπούς ή δεχόταν καμιά φορά ένα
πιάτο φαΐ από γείτονες, κοντινούς και μακρινούς. Από μακριά την δείχναν
οι μανάδες, φόβητρο για παιδιά, εύκολος στόχος για κοροϊδίες, για
λοιδωρίες, ακόμη και για πέτρες. Το λιανό της σώμα που έμοιαζε να
ξεγελάει τον χρόνο ξέφευγε, βέλος γκρίζο έσκιζε τον αέρα, κρυβόταν
γρήγορα σαν αγριοκάτσικο για να προφυλαχτεί πίσω από τους βράχους στις
ανηφοριές. Καμιά φορά μαρμαρωμένη στεκόταν έξω από τα καπνομάγαζα,
ρουφούσε κι έμοιαζε να απολαμβάνει τη μυρωδιά του καπνού, την έπαιρνε
προσεκτικά μαζί της και την ακουμπούσε στο προσκεφάλι της για να της
κρατάει συντροφιά όλη τη νύχτα.
Τα πρωινά, προτού βγει για τις γύρες, ακόμη κι όταν έκανε κρύο, έστρωνε έξω από την πόρτα της ένα ριγωτό πολύχρωμο κιλίμι κι αράδιαζε τον κόσμο της: κουμπιά, σκουριασμένες παραμάνες, τενεκεδάκια, κονσέρβες, ξεχαρβαλωμένα παιδικά παιχνίδια, στρατιωτάκια. Τα έβαζε σε σειρές, άλλαζε τις θέσεις τους, τα μετακινούσε στον χώρο και μετά πάλι όλα από την αρχή.
Τα πρωινά, προτού βγει για τις γύρες,
ακόμη κι όταν έκανε κρύο, έστρωνε έξω από την πόρτα της ένα ριγωτό
πολύχρωμο κιλίμι κι αράδιαζε τον κόσμο της: κουμπιά, σκουριασμένες
παραμάνες, τενεκεδάκια, κονσέρβες, ξεχαρβαλωμένα παιδικά παιχνίδια,
στρατιωτάκια. Τα έβαζε σε σειρές, άλλαζε τις θέσεις τους, τα μετακινούσε
στον χώρο και μετά πάλι όλα από την αρχή. Γουργουρητά ευχαρίστησης,
μικρές απανωτές γρήγορες ανάσες, αναστεναγμοί ανακούφισης, υπόκωφες
κραυγές ματαίωσης συνόδευαν τους σβέλτους, επιτελικούς σχεδιασμούς της.
Χάιδευε την πάνινη κούκλα, την ακουμπούσε τρυφερά στο στήθος της κι
έγερνε απαλά το κεφάλι της προς τον ώμο, τσουλούσε πάνω σε ρόδες τα
τενεκεδάκια και τα ταξίδευε σε άγνωστες μακρινές πολιτείες σηκώνοντας
ψηλά το κεφάλι με κλειστά μάτια, όνειρα χρωματιστά κούρνιαζαν στα
βλέφαρά της, στοίχιζε τα στρατιωτάκια, σφράγιζε με τα κουμπιά το στόμα
τους, έβαζε φτερά στους ώμους τους, έσκυβε ώρες ατέλειωτες πάνω τους με
φροντίδα περισσή. Πιο πολύ φρόντιζε ένα κουτσό στρατιωτάκι. Αγωνιζόταν
να καλύψει την έλλειψη τοποθετώντας χαλικάκια και κεραμιδάκια κάτω από
το κουτσουρεμένο πόδι για να μη φαίνεται η διαφορά, για να στέκεται κι
αυτό όρθιο περήφανο και καμαρωτό, στο ίδιο ύψος με τα υπόλοιπα. Κόσμος
στέρεος, οργανωμένος, ανακουφιστικός, ταξιδιάρης και ευκίνητος. Μετά τα
μάζευε προσεκτικά στον μαγικό μπόγο, τον τοποθετούσε δίπλα στο στρώμα
της κι έβγαινε.
Γι’ αρκετό καιρό χάθηκε η Σταμάτα.
Κανείς δεν την αναζήτησε, κανείς δεν την έψαξε, κανείς δεν μπήκε στον
κόπο να ανηφορίσει στις εσχατιές της πόλης εκεί που λαθροβιούσε. Ένα
βράδυ, ανασκαλεύοντας τη μέρα που πέρασε, ήρθε η μορφή της ολοζώντανη
μπροστά μου και για πρώτη φορά ένα αχνό χαμογέλιο σχηματίστηκε στα χείλη
της. Εξαφανίστηκε με τον ίδιο γρήγορο τρόπο. Άρχισα να αναζητώ τη
φευγαλέα γκρίζα φιγούρα της, τα κοντοκουρεμένα μαλλιά της, το τραχύ
βλέμμα της, τους ήχους και τις αδύναμες, μόλις που ακούγονταν, κραυγές
της· τις έβγαζε συνήθως όταν κάποιος περνούσε από δίπλα της και της
έριχνε κοροϊδευτικές ματιές. Έβγαιναν από βαθιά, στέρφα πηγάδια.
Μάταια… τη Σταμάτα δεν την εύρισκα πουθενά. Σαν να άνοιξε η γη και την
κατάπιε για να μη διασαλεύεται η ηρεμία, η τάξη και η βιτρίνα της πόλης
μας.
Ένα
απογευματάκι, αρκετό καιρό αργότερα, την ώρα που θολώνουν τα νερά,
καθώς κατηφόριζα προς τη θάλασσα, με την άκρη του ματιού μου, σ’ ένα
απόμερο παγκάκι ενός απομονωμένου μικρού πάρκου, χωμένου στα πεύκα και
τις φλαμουριές, διέκρινα τη μορφή της. Δεν ήταν όμως μόνη. Δίπλα της
καθόταν ένας άντρας, γνωστός σε όσους ταξίδευαν με τα δημόσια λεωφορεία.
Ήταν ο μουγγός του σταθμού που ζητούσε ελεημοσύνη από βιαστικούς,
έτοιμους να αναχωρήσουν ταξιδιώτες, συνοδεύοντας την ανοιχτή παλάμη του
με έναν ήχο επίμονο, μονότονο, άλλοτε επιτακτικό κι άλλοτε ικετευτικό.
Κάθονταν και οι δύο ήσυχα στο παγκάκι, κοίταζαν μπροστά, άγγιζαν τα
χέρια τους, ελαφριά έγερναν τους ώμους με φόβο μην τυχόν και αγγίξουν ο
ένας την άλλη, κι έριχναν μεταξύ τους κλεφτές ματιές. Έμοιαζαν
παραδομένοι στο όνειρό τους, στην ευτυχία τους που δεν μπορούσε να
εκφραστεί με λόγια, μπορούσε μόνο να προδοθεί από τις ανεπαίσθητες
κινήσεις των σωμάτων, τις χειρονομίες, την αμηχανία και την αδεξιότητα
της αφής. Το αλωνάκι του φεγγαριού, που εκείνη την ώρα ξεπρόβαλε από τα
απέναντι βουνά, έριχνε διακριτικά το φως του. H νυκτερινή αύρα σήκωνε τη
φράντζα της Σταμάτας και μ’ έναν απαλό συριγμό περνούσε πάνω από το
κοντοκουρεμένο κεφάλι του Περικλή. Η σιωπή που βασίλευε τριγύρω έσπαζε
μόνο από το θρόισμα των φύλλων, καθώς το δροσερό αεράκι ριγούσε ανάμεσά
τους, και από έναν ήχο που έβγαζαν και οι δυο μαζί σαν να συγχρονίζονταν
σε ένα μουσικό κομμάτι. Οι νότες έρχονταν θαρρείς από απροσμέτρητα
βάθη, χωρίς να μπορεί να πει κανείς με σιγουριά αν άφηναν μια ηδονική ή
μια οδυνηρή αίσθηση, αν αρμονικά ισορροπούσαν πάνω στο τεντωμένο σχοινί
και της οδύνης και της ηδονής.
Ένα σούρουπο, στο τέλος του καλοκαιριού
ήτανε, φωνές νεαρών και μαζί γέλια αντηχούσαν μέχρι πέρα, στην αρχή του
δρόμου που οδηγούσε στο παρκάκι. Παραξενεύτηκα, λοξοδρόμησα και ρίγησα
με όσα αντίκρισα. Ένας μαινόμενος χορός από ξυρισμένα αγορίστικα κεφάλια
είχε κυκλώσει τη Σταμάτα και τον Περικλή, χτυπούσε με μανία τα πόδια
του ρυθμικά στη γη και αλάλαζε Σταμάτα, Σταμάτα, τους έρωτες παράτα /
και γύρνα στη γωνιά σου μαζί με τα κουμπιά σου. Εκεί, εκεί να φυτευτεί
περιχαρακωμένη, να μην ονειρευτεί, να μη λαχταρήσει, να μην αγγίξει, να
μη νιώσει ανθρώπινη παρουσία δίπλα της, να μη γλυκαθεί, να μην αλλάξει
ματιές, να μη μοιραστεί, να μην ακούσει άλλον κτύπο καρδιάς εκτός από
τον δικό της, αγρίμι να μείνει, ξωτικό, στόχος και φόβητρο,
δακτυλοδεικτούμενη για πάντα.
Η πρώτη πέτρα εκσφενδονίστηκε. Πέρασε ξυστά δίπλα από το αυτί της, ακολούθησαν άλλες κι άλλες…
Τα μανιασμένα πατήματα χάραζαν το ξερό
χώμα, κουρνιαχτός σηκωνόταν, κολλούσε η σκόνη στα μάγουλα, τα μάτια
φλογίζονταν, οι φτέρνες μαύριζαν, μοχθηρά γέλια αντηχούσαν, βρισιές,
κοροϊδίες και προσβολές εκσφενδονίζονταν. Η Σταμάτα κοιτούσε
αλαλιασμένη, κουνούσε τα χέρια της, κατάπινε την αλαλία της, συσπούσε το
σώμα της, στροβιλιζόταν, τίναζε τα πόδια της, δονούνταν ολόκληρη,
έπιανε το κεφάλι της, ζητούσε να απαλλαγεί, έπεφτε στο χώμα και κυλιόταν
παραπαίοντας σαν μεθυσμένη, σηκωνόταν προσπαθώντας να ανακτήσει την
ισορροπία της από ένα ανύπαρκτο στήριγμα. Κι όσο η Σταμάτα παλλόταν,
έτρεμε κι έκανε σπασμωδικές κινήσεις, τόσο η πιτσιρικαρία ευθυμούσε
περισσότερο και προστίθενταν κι άλλοι κι άλλοι και κάγχαζαν κάγχαζαν,
χειροκροτούσαν, σφύριζαν, φώναζαν… «Έρωτας να σου πετύχει! Τι να
νιώσεις, μωρή εσύ, μουγγή από έρωτες… πώς να μιλήσεις γι’ αγάπες!» Όλο
το μένος για τη Σταμάτα. Τον Περικλή τον ξέχασαν, κι αυτός μουγκρίζοντας
και γρυλίζοντας περιφερόταν κουρντισμένος με απλωμένη την παλάμη
επαιτώντας. Η πρώτη πέτρα εκσφενδονίστηκε. Πέρασε ξυστά δίπλα από το
αυτί της, ακολούθησαν άλλες κι άλλες…
Η Σταμάτα απόκαμε να παλεύει, δεν σήκωνε
περισσότερα η ψυχή κουράστηκε, μ’ ένα γδούπο σωριάστηκε στο χώμα
ανάμεσα στις εκτελεσμένες παπαρούνες. Μαζί με το αίμα που άρχισε να ρέει
από τον κρόταφο, ένας βαθύς στεναγμός ξεριζώθηκε από τα σπλάχνα της
δυνατός, βροντερός, κάλυψε τους καγχασμούς και τις μοχθηρίες και μετά
του τάφου σιωπή. Έτρεξα γρήγορα κοντά της, την ανασήκωσα, πρόλαβε να
ρίξει εκείνο το ίδιο αχνό χαμογέλιο όπως τότε που εμφανίστηκε οπτασία
μπροστά μου, λύγισε στο στέρνο σαν την καμπύλη που τανύζεται και
χαϊδεύεται και σφράγισε τον ύπνο της. Τα στρατιωτάκια και η πάνινη
κούκλα με τα κλειδωμένα στόματα την περίμεναν.
Αφιέρωμα στον ποιητή και κριτικό λογοτεχνίας Θανάση Μαρκόπουλο (13/11/15)
Συνομιλούν οι:
- Δημήτρης Κόκορης, επίκ. καθηγητής ΑΠΘ
- Παντελής Τσαλουχίδης, φιλόλογος - κριτικός λογοτεχνίας
Πανελλήνιο Γλωσσολογικό Συνέδριο "Τζαρτζάνεια 2015" (6-8/11/2015)
Αχιλλέας Τζάρτζανος - Βικιπαίδεια
στην γενέτειρά του τον Τύρναβο, στα οποία συμμετείχαν καταξιωμένοι ομιλητές μετά από πρόσκληση.Αρχής γενομένης από την διοργάνωση του 2012, αποφασίστηκε το Συνέδριο να ανοίξει περισσότερο στην ερευνητική, γλωσσολογική κοινότητα και να ακολουθηθεί η διαδικασία υποβολής περιλήψεων για εισηγήσεις, οι οποίες κρίνονται από την Επιστημονική Επιτροπή. Στο φετινό Συνέδριο, που πραγματοποιείται στις 6, 7 και 8 Νοεμβρίου 2015, δίνεται μια διάσταση περισσότερο επικεντρωμένη στην διδακτική του γλωσσικού μαθήματος, καθώς διοργανώθηκαν δύο βιωματικά εργαστήρια για την διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος, στα οποία κλήθηκαν και θα συμμετέχουν εκπαιδευτικοί της πράξης.
Τα «Τζαρτζάνεια 2015» διοργανώνονται από την Δημοτική Βιβλιοθήκη Τυρνάβου, με συνδιοργανωτές την Περιφέρεια Θεσσαλίας, τον Σύνδεσμο Φιλολόγων Νομού Λάρισας και τα Παιδαγωγικά Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Ημερίδα ΚΕΓ: Ψηφιακά μέσα και διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων (7/11/2015)
Η ημερίδα, η οποία απευθύνεται σε Σχολικούς Συμβούλους Φιλολόγων, Διευθυντές και Φιλολόγους των Σχολικών Μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης, έχει τη μορφή εργαστηρίου και εστιάζει στη νεοελληνική γλώσσα και τη νεοελληνική λογοτεχνία. Υπεύθυνοι των εργαστηρίων είναι ο Καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΚΕΓ, κ. Δημήτρης Κουτσογιάννης και ο Επιστημονικός Συνεργάτης του ΚΕΓ, δρ. φιλολογίας, κ. Βασίλης Βασιλειάδης.
Τις εργασίες της ημερίδας θα χαιρετίσουν Στελέχη της Εκπαίδευσης ενώ για τη συμμετοχή σε αυτήν απαιτείται αποστολή αίτησης στην ηλεκτρονική διεύθυνση centre@komvos.edu.gr .
Στους συμμετέχοντες θα δοθούν Βεβαιώσεις Παρακολούθησης.
Συνημμένα
αίτηση συμμετοχής (7-11-2015) (msword, 33KB)Συνημμένα
Τζαρτζάνεια 2015 Πρόγραμμα & Περιλήψεις (pdf, 899KB)Νέα έκδοση: Martha C. Nussbaum "Έρωτος γνώση. Δοκίμια για τη φιλοσοφία και τη λογοτεχνία"
Το Μουσείο Καζαντζάκη ταξιδεύει στους νομούς της Κρήτης (7/11/15)
Πρώτος σταθμός για το μήνα Νοέμβριο είναι το Ηράκλειο, όπου, σε συνεργασία με τη Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά από 3 έως 12 ετών.
Το Σάββατο 7 Νοεμβρίου, το ΜΝΚ θα βρίσκεται στο κτίριο της Βικελαίας (Ταξιάρχου Μαρκοπούλου 46) και προσκαλεί παιδιά και γονείς να ανακαλύψουν τον Νίκο Καζαντζάκη με αφορμή τα προσωπικά του αντικείμενα, τις οικογενειακές φωτογραφίες και τα βιβλία του.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα πραγματοποιηθούν είναι:
«Αναφορά στον Γκρέκο»
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά από 3 έως 6 ετών
Ώρα διεξαγωγής: 10.00πμ-11.00πμ | Μέγιστος αριθμός παιδιών: 25-30
Ο Νίκος Καζαντζάκης «αφηγείται» τη ζωή του μέσα από το βιβλίο Αναφορά στον Γκρέκο, συστήνοντας την οικογένειά του, ανακαλώντας αναμνήσεις από την παιδική του ηλικία, ταξιδεύοντας σε μακρινές χώρες. Ποιος ήταν ο πατέρας του; Ποια μυρωδιά θυμίζει τη μητέρα του; Μέχρι πού ταξίδεψε; Μέσα από μυρωδιές, γεύσεις, τραγούδια και ζωγραφιές, τα παιδιά ανακαλύπτουν τα πιο κρυφά μυστικά της ζωής του Καζαντζάκη.
«Αναζητώντας το χαμένο βιβλίο…»
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά από 7 έως 12 ετών
Ώρα διεξαγωγής: 11.00πμ-12.30πμ | Μέγιστος αριθμός παιδιών: 25-30
Τι μπορούμε να κάνουμε σε μια βιβλιοθήκη; Ποιος είναι ο Μέγας Αλέξανδρος; Ποια ιδέα κουβαλάει ο καπετάν Μιχάλης; Τα παιδιά αναζητούν τα βιβλία του Καζαντζάκη μέσα στη βιβλιοθήκη και ανακαλύπτουν τους Καζαντζακικούς ήρωες, τις ιστορίες και τα ιδανικά τους.
Η είσοδος είναι ελεύθερη. Η δήλωση συμμετοχής είναι απαραίτητη και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Για περισσότερες πληροφορίες και δήλωση συμμετοχής, παρακαλούμε επικοινωνήστε με:
Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων ΜΝΚ, Αλεξάνδρα Μαραβέλια
2810 741689 | edu@kazantzaki.gr
Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, Βενετία Τουβλελίου
2813 409705 | toubleliou-v@heraklion.gr
Χρίστος Τσολάκης - Βικιπαίδεια
Στο πλαίσιο των Φιλολογικών Βραδινών που διοργανώνει ο Σύλλογος Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ "Φιλόλογος" θα πραγματοποιηθεί αφιέρωμα στον Χρίστο Τσολάκη με θέμα "Χρίστος Τσολάκης, ο δάσκαλος της καρδιάς μας". Την εκδήλωση διοργανώνει η Λέσχη Αστυνομικών Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του "Φιλολόγου" και θα γίνει τη Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2015 και ώρα 11.00 π.μ. στο Αμφιθέατρο Αστυνομικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης (Μοναστηρίου 326, Θεσσαλονίκη).
Εισηγητές:
- Γιάννης Τζανής, πρόεδρος του "Φιλολόγου"
- Γλυκερία Κανδήρου, διδάκτωρ Φιλολογίας
- Παναγιώτης Δόικος, καθηγητής ΑΠΘ
Συμμετέχει η χορωδία του "Φιλολόγου"
Έρωτος γνώση. Δοκίμια για τη φιλοσοφία και τη λογοτεχνία, Martha C. Nussbaum (μετάφραση: Γιώργος Λαμπράκος), εκδόσεις Πατάκη, 2015
Η Martha Nussbaum θέτει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο θεωρητικό σχέδιο: να δείξει γιατί η ηθική φιλοσοφία παραμένει ελλιπής όταν αρνείται τη συμβολή της λογοτεχνίας στην πραγμάτευση ζητημάτων περί του πρακτέου. Στα δεκαπέντε δοκίμια του τόμου προσπαθεί να απαντήσει στο σωκρατικό ερώτημα «Πώς πρέπει να ζει κανείς;» υποστηρίζοντας, μεταξύ άλλων, την ανατίμηση του γνωστικού ρόλου των συναισθημάτων, της αντίληψης και της φαντασίας, καθώς και την ηθική κριτική των λογοτεχνικών έργων, η οποία δεν αμελεί τη μορφή και το ύφος της αφήγησης. Ολόκληρο τον τόμο διατρέχει το ζήτημα της ενδεχόμενης σύγκρουσης ενός παθιασμένου βιώματος, του έρωτα, με την επιδίωξη της συνολικής ηθικής μέριμνας απέναντι στον άνθρωπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου