Πέμπτη, Φεβρουαρίου 13, 2025

ΚΩΣΤΑΣ ΓΑΒΡΑΣ: «Για μένα, Αριστερά είναι τρόπος ζωής, συμπεριφοράς και σκέψης. Αριστερά είναι ο τρόπος που δέχεσαι τους άλλους»

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT-Nwmms9MO_MsCGhYU6Wv3ulseptRn2KVfcQ&s

«Αριστερός σημαίνει ανθρωπιστής»

Νόρα Ράλλη

Του μιλήσαμε στο σπίτι του, σαν είχε έρθει στην Ελλάδα πριν από δύο μήνες, καθώς η νέα του ταινία «Τελευταία ανάσα» προβλήθηκε στο πλαίσιο του Πρωτοποριακού Φεστιβάλ της Ταινιοθήκης, όπου μίλησε και τιμήθηκε.https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3QvnFSRSRdRhzhrxAkDKs-B0VVujEDn5-ng&s Σε λίγες μέρες το εξαιρετικό αυτό φιλμ βγαίνει στις αίθουσες. Πρόκειται για έναν ύμνο στη ζωή, μέσα από την περιγραφή του τέλους της. «Η αρχή και το τέλος είναι ένα» μας λέει ο Κώστας Γαβράς, που δεν χρειάζεται περαιτέρω συστάσεις. «Το ενδιάμεσο καλείσαι να αποφασίσεις πώς θα το διαχειριστείς. Σαν ήμουν μικρός, σε μια κηδεία στο χωριό, ο παππούς μου είχε μείνει δίπλα στο μνήμα. Σαν ο παπάς έλεγε για τον Παράδεισο και τον ουρανό και όλα αυτά, ο παππούς με κράτησε γερά και μου έδειξε τον τάφο. Τότε πήρα ένα μεγάλο μάθημα: πως η γη είναι το σπίτι μας. Το χώμα το υλικό μας. Και η δημιουργία ο σκοπός μας». Αυτά μας είπε ο σπουδαίος σκηνοθέτης, και πόσα ακόμα...

● Θα σας ρωτήσω αυτό που είχα πάντα απορία πάνω στο έργο σας: κατορθώνετε να είστε ρεαλιστής και να προβάλλετε το συναίσθημα, δίχως να γίνεστε ούτε μελό, αλλά κυρίως δεν έχετε ολισθήσει στον κυνισμό. Παρ’ όλη την πείρα και τα χρόνια σας. Πώς το καταφέρατε αυτό;

Δεν ξέρω. Ναι, προσπαθώ να μη γίνω κυνικός - έχετε δίκιο. Ίσως έμαθα από τους γονείς μου, ίσως από την οικογένειά μου, σίγουρα από τη γυναίκα μου, που με έχει βοηθήσει στο να διατηρώ το ενδιαφέρον μου για τον άλλον. Προσέξτε: όχι το ενδιαφέρον για να τον απορρίψω, να τον κρίνω και να τον κατακρίνω, αλλά το ενδιαφέρον για να τον καταλάβω, να μάθω κάτι γι’ αυτόν και από αυτόν.

Για μένα, Αριστερά είναι τρόπος ζωής, συμπεριφοράς και σκέψης. Αριστερά είναι ο τρόπος που δέχεσαι τους άλλους

 

 

Αυτό είναι ταυτόχρονα ένα συνεχές συναίσθημα και μια εδραιωμένη πεποίθηση μέσα μου πλέον. Είναι συνεχές ως αίσθημα και ως πεποίθηση και επιτρέπει, προσφέρει μάλλον, πολύ καλές στιγμές και φανερώνει εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εικόνες, που σε εξελίσσουν ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνη. Θεωρώ πως, ειδικά τώρα, με τα όσα συμβαίνουν σε παγκόσμιο αλλά και εθνικό επίπεδο (τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Γαλλία, τις δύο πατρίδες μου), η κατανόηση του άλλου, του όποιου άλλου, είναι η νέα, βασική μορφή πολιτικής πράξης και πρακτικής.

● Δηλαδή μας λέτε πως δεν έχετε απογοητευτεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να απομακρυνθείτε από τα όσα μας περιγράψατε.

Φυσικά έχω απογοητευτεί. Έχω απογοητευτεί για κάποια πράγματα πάνω στα οποία δούλεψα, συνάντησα ανθρώπους στους οποίους είχα εμπιστοσύνη και με απογοήτευσαν. Ωστόσο οι περισσότεροι με τους οποίους συνεργάστηκα μου άφησαν πολύ θετικές σκέψεις και αισθήματα. Αν τώρα μιλάμε για πιο «μεγάλα» πράγματα, όπως η Αριστερά για παράδειγμα... Λένε, είσαι αριστερός. Εγώ δεν λέω «είμαι αριστερός». Λέω «είμαι ο Κώστας Γαβράς, σκέπτομαι όπως σκέπτομαι, κάποια πράγματα με ενδιαφέρουν, τα άλλα όχι. Ωστόσο, δεν αποφασίζω όταν φτάσει η στιγμή να ψηφίσω. Γιατί τελικά η Αριστερά πολλές φορές περιορίζεται σε αυτή την ψήφο και αυτό είναι λάθος. Για μένα, Αριστερά είναι τρόπος ζωής, συμπεριφοράς και σκέψης. Αριστερά είναι ο τρόπος που δέχεσαι τους άλλους. Είναι μια συνέχεια, δεν έχει τέλος ή «διάλειμμα». Αριστερός σημαίνει ανθρωπιστής. Σημαίνει αντιλαμβάνομαι τη σχέση με την κοινωνία και με την ηθική της κοινωνίας.

Εχω δει πολλούς να λένε πως είναι χριστιανοί και να φέρονται δίχως ίχνος αγάπης και συμπόνιας και έχω δει άλλους να δηλώνουν αριστεροί και να είναι μόνο κατ’ όνομα. Ο,τι δηλώσεις, δεν σημαίνει ότι είσαι κιόλας. Ούτε άνθρωπος καν: δεν γεννιόμαστε άνθρωποι - γινόμαστε άνθρωποι. Αυτό αποδεικνύεται περίτρανα από τα όσα ζούμε παγκοσμίως (και) τώρα. Γεννιόμαστε ένα μικρό ζώο και σιγά σιγά προσπαθούμε να γίνουμε άνθρωποι. Λέω τη λέξη με την αρχαιοελληνική της έννοια και όπως αυτή περιγράφεται και από τις θρησκείες, που μιλάνε για την αγάπη και την αλληλοκατανόηση.

● Βρισκόμαστε τη μέρα της δολοφονίας του Γρηγορόπουλου. Το κέντρο έχει κλείσει από αστυνομικούς. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να διαδηλώσουν ειρηνικά, ούτε για τους ζωντανούς, ούτε για τους πεθαμένους τους. Το είδαμε και με τις πορείες για το έγκλημα στα Τέμπη - πάντα ρίχνουν δακρυγόνα, κρότου-λάμψης κ.λπ. Άρα, έχουμε ουσιαστικά μια πολιτική καταστολή της δημόσιας έκφρασης του πένθους. Η ταινία σας, δε, μιλάει ακριβώς γι’ αυτό: για τη διαχείριση της ζωής, κοντά στον θάνατο. Για την ιδέα της ζωής και τη σύλληψη του θανάτου, σε πρακτικό και σε φιλοσοφικό επίπεδο.

Όπως λέτε κι εσείς και όπως φαίνεται και στην ταινία, όλος ο δυτικός πολιτισμός, σύγχρονος και αρχαίος, βασίστηκε στη «μελέτη του θανάτου». Η αρχαία ελληνική φιλοσοφία είναι ακριβώς αυτό («Φιλοσοφία μελέτη θανάτου εστί») και ο σύγχρονος πολιτισμός επιβάλλει καταναλωτικά πρότυπα και τρόπους ζωής και σκέψης ώστε να μας «ξεγελάσει» πως δεν θα πεθάνουμε ποτέ. Ταυτόχρονα, ναι, ο ίδιος ο θάνατος δεν δικαιώνεται ως δικαίωμα σε αυτόν πλέον - αλλά ούτε και η ζωή πολλές φορές... Θυμάμαι σαν ήμουν μικρός στην Πελοπόννησο, το πένθος ήταν ουσιαστικό. Πηγαίναμε όλοι μαζί πίσω από τον θάνατο, χτυπούσαμε την καμπάνα σχεδόν όλη την ημέρα και εμείς τα παιδιά θέλαμε να τη χτυπήσουμε την καμπάνα γιατί έχει έναν ορισμένο ρυθμό. Καταλαβαίναμε, δηλαδή, και μόνο από τον ρυθμό της καμπάνας πως συνέβη κάτι το οριστικό, πως από δω και πέρα πρέπει να σκεφτούμε τη συνέχεια διαφορετικά, με βάση την έλλειψη κάποιου πλέον. Ήταν πολύ ενδιαφέρον. Σήμερα όλο αυτό το τελετουργικό, η συνειδητοποίηση της απώλειας, το μοίρασμα του πόνου - όλα αυτά χάθηκαν τελείως. Χάθηκαν εξαιτίας των μεγαλουπόλεων. Όσον αφορά τις εξουσίες, αυτές θέλουν να είναι ισχυρές και ήρεμες. Γι’ αυτό μας λένε: Εσείς έχετε άδικο, εμείς δίκιο. Το πένθος σας δεν είναι καλό. Αφήστε, θα το κάνουμε εμείς για εσάς... Γι’ αυτό αποφεύγουν όλες τις εκδηλώσεις. Τις εκδηλώσεις που δεν θέλουν να υπάρχουν γιατί οδηγούν τον πολίτη σε συνειδητοποιήσεις που προκαλούν τριγμούς στην εξουσία τους.

● Αρα τελικά τι θα πούμε; Οτι η έκφραση του πένθους είναι μια επαναστατική πράξη;

Ακριβώς αυτό είναι. Το έχω ζήσει με πολλές αφορμές στη ζωή μου, και προσωπικά και καλλιτεχνικά - το «Ζ» τι ήταν εξάλλου; Η συνειδητοποίηση της αλήθειας μέσα από μια δολοφονία, ένα πένθος. Τώρα, με την «Τελευταία ανάσα», καταλαβαίνουμε τη ζωή μέσα από τις τελευταίες στιγμές της και τη διαχείριση αυτών: Ποιος έχει δικαίωμα πάνω στη ζωή σου και στον θάνατό σου. Ποιος έχει ευθύνη. Την ταινία δεν την έκανα για τους πεθαμένους, την έκανα για τους ζωντανούς!

● Στο φιλμ ακούγεται κάποια στιγμή πως «το τέλος της ζωής δεν είναι θάνατος, είναι ζωή».

Ακριβώς, είναι πάντα ζωή. Υπάρχει η έκφραση που διάβασα σε ένα ελληνικό βιβλίο αρχαίας φιλοσοφίας που λέει ότι ο θάνατος δεν υπάρχει για τους ζωντανούς, δεν υπάρχει ούτε για τους πεθαμένους φυσικά.[......................................]


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Gala des étoiles de Cuba/ Τα αστέρια του χορού της Κούβας σε ένα υπέροχο Γκαλά

Αγαπητοί φίλοι, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι το βίντεο του Gala των Αστέρων της Κούβας, που διοργανώθηκε από την ένωση ...