Πέμπτη, Φεβρουαρίου 20, 2020

ΕΚΛΕΚΤΕΣ ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ


Γιώργος Ιωάννου (1927–1985)
Επιμέλεια: Σταύρος Ζουμπουλάκης
Κείμενα: Σοφία Ιακωβίδου, Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος, Άρης Δρουκόπουλος, Σταύρος Ζουμπουλάκης
Αθήνα, Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, 2019 (Ιούνιος)
Σελίδες: 86
Διαστάσεις: 12,5 x 19 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-7060-26-6
Τιμή: 7,00 € 
 


Περιεχόμενα

ΣΟΦΙΑ ΙΑΚΩΒΙΔΟΥ
Οδηγός πλοήγησης στο έργο του Γ. Ιωάννου

Ν. Δ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ
Η επίδραση του Γ. Ιωάννου σε νεότερες γενιές

ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ
Περί κατηχητικών λόγος στοργικός και πάνυ ωφέλιμος. Γιώργος Ιωάννου: «Ο Χριστός αρχηγός μας…»  


Appendix

                                        ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
                                        Ο Μπάτης 


                                        ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ
                                        Σχόλιο στον «Μπάτη»
 
●● / ●●  / ●●
 
Τ. Κ. Παπατσώνης. Το κριτικό και δοκιμιακό του έργο
Επιμέλεια: Σταύρος Ζουμπουλάκης
Κείμενα: Γιάννης Δημητρακάκης, Βασίλης Μακρυδήμας, Βασίλης Βασιλειάδης, Βασίλης Λέτσιος
Αθήνα, Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, 2019 (Ιούνιος)
Σελίδες: 101
Διαστάσεις: 12,5 x 19 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-7060-25-9
Τιμή: 7,00 € 
 

Περιεχόμενα

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΑΚΗΣ
Η γαλλική ποίηση στο δοκιμιακό έργο του Τάκη Παπατσώνη. Έντεκα άρθρα στη Νέα Εστία το 1947

ΒΑΣΊΛΗΣ ΜΑΚΡΥΔΗΜΑΣ
Ο Καβάφης του Τ. Κ. Παπατσώνη

ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ο Τ. Κ. Παπατσώνης και η κριτική της νεοελληνικής λογοτεχνίας

ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ
                                         Τάκης Παπατσώνης και Έντγκαρ Άλαν Πόε








●● / ●●  / ●●
 
Christian Meier
Ένας πολιτισμός ελευθερίας. Η Αρχαία Ελλάδα και οι απαρχές της Ευρώπης
Επιστημονική επιμέλεια-Επίμετρο: Δημήτρης Ι. Κυρτάτας
Μετάφραση: Αννέτε Φώσβινκελ
Αθήνα, Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, 2019
Σελίδες: 388
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5154-40-0
Τιμή: 25,00 €
 


Πότε και που τοποθετούνται οι απαρχές της Ευρώπης; Ίσως τελικά στους Έλληνες. Άλλα ποιοι ήταν πράγματι αυτοί οι Έλληνες; Και από που προήλθε αυτό που στη συνέχεια τους έκανε ξεχωριστούς; Δέχτηκαν έντονες επιρροές από την αρχαία Ανατολή, όμως αυτό που δημιούργησαν, ήταν κάτι εντελώς άλλο, κάτι εντελώς καινούριο: μία και μοναδική φορά στην παγκόσμια ιστορία ένας πολιτισμός δεν διαμορφώθηκε χάριν της εξουσίας, αλλά μέσα από ευρύτερους κύκλους της κοινωνίας, οι οποίοι αντιμετώπιζαν την πρόσκληση να ισορροπήσουν, να εδραιώσουν και να ξεδιπλώσουν παρά τις όποιες απαιτήσεις αυτή θέτει την ελευθερία τους.
 
●● / ●●  / ●●
 
Mark Woolmer
Φοίνικες. Ιστορία και πολιτισμός. Μια εισαγωγή
Μετάφραση: Μαρία Παπαηλιάδη
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2020 (Ιανουάριος)
Σελίδες: 348
Διαστάσεις: 15 x 23 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-565-8
Τιμή: 18,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €
 
 
●● / ●●  / ●●
 
Βασίλης Κ. Γούναρης
Δεν είν΄ ο περσινός καιρός… Έλληνες κλεφταρματολοί και Αλβανοί στασιαστές (1829-1831)
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών / Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, 2019 (Δεκέμβριος)
Σελίδες: 240
Διαστάσεις: 14 x 22 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-9538-94-7
Τιμή: 12,00 €
 


Κατά το τέλος του πολέμου της ελληνικής ανεξαρτησίας (1829-1831), το προτεινόμενο σύνορο της Ελλάδας άλλαξαν τρεις φορές. Οι πιέσεις για τη δημιουργία τακτικού στρατού και συνθηκών ασφάλειας στις παραμεθόριες περιοχές και η ρευστότητα για το μέλλον τους έφεραν τους έλληνες και αλβανούς πολεμιστές, μετά από δεκαετή σύρραξη, σε δεινή θέση. Οι επιλογές των ενόπλων περιορίζονταν και η ευημερία τους απειλούνταν. Η βασική μέθοδος αντίδρασης ήταν κοινή: να διαπραγματευτούν σκληρά τη θέση τους πριν συνθηκολογήσουν, ακόμη κι αν αυτό σήμαινε στάση και εμφύλιες συγκρούσεις. Στην απέναντι πλευρά, ο Καποδίστριας και ο Κιουταχής, έπρεπε να επιδείξουν αποφασιστικότητα και να αυτοσχεδιάσουν, ώστε να διατηρήσουν το κύρος τους, και να εξασφαλίσουν τις επαρχίες που κινδύνευαν να χάσουν. Ο έστω άτυπος σχηματισμός μεθορίου ανάγκασε τελικά πολεμιστές και πολιτικούς να μεταβάλουν τις τακτικές τους και να αναθεωρήσουν τις συμμαχίες τους.
 


●● / ●●  / ●●
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
Κρητικός Πόλεμος, 1645-1669. Τεκμήρια ιστορίας
Επιμέλεια: Ειρήνη Λυδάκη, Ειρήνη Παπαδάκη, Γιάννης Μαυρομάτης
Ηράκλειο, Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, 2019 (Νοέμβριος)
Σελίδες: 98, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 21 x 29 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-7970-90-9
Τιμή: 17,00 € 
 


«Ο Κρητικός Πόλεμος, που διήρκεσε, όπως είναι γνωστό, είκοσι πέντε περίπου χρόνια (1645-1669) με μεγάλες ανθρώπινες απώλειες και ο οποίος συντάραξε τον χριστιανικό κόσμο, πήρε στην εξέλιξή του τον χαρακτήρα ενός αγώνα της Δύσης εναντίον των Οθωμανών Τούρκων. Ως θεμελιώδη αιτία είχε τη μακρόχρονη αντιπαλότητα ανάμεσα στη Βενετία, που βρισκόταν την περίοδο αυτή σε οικονομική παρακμή, και την Οθωμανική Αυτοκρατορία που ήθελε να επιβεβαιώσει τη στρατιωτική της ανάκαμψη με την κυριαρχία της στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου, ελέγχοντας το θαλάσσιο εμπόριο και τις μεταφορές από και προς την Κωνσταντινούπολη. Πρόκειται στην ουσία για έναν μακροχρόνιο πολεμικό αγώνα της χριστιανικής Δύσης εναντίον του οθωμανικού επεκτατισμού, ο οποίος είχε ως αφορμή ένα συνηθισμένο πειρατικό: το 1644, ναυτική δύναμη Ιωαννιτών ιπποτών αιχμαλώτισε ανάμεσα στη Ρόδο και την Κρήτη ένα οθωμανικό καράβι με προσκυνητές που πήγαιναν στη Μέκκα. Οι Τούρκοι, λίγους μήνες μετά το επεισόδιο αυτό, που πήρε στη συνέχεια και διαστάσεις θρύλου ως προς τα πρόσωπα που αιχμαλωτίστηκαν, και από τη στιγμή που σύμφωνα με μαρτυρίες οι πειρατές βρήκαν καταφύγιο στη βενετοκρατούμενη Κρήτη, άλλαξαν αιφνιδιαστικά τα επιχειρησιακά τους σχέδια και στις 23 Ιουνίου 1645 αποβιβάστηκαν στον κόλπο Χανίων, κοντά στο μοναστήρι της Παναγίας στη Γωνιά. Δύο μήνες αργότερα, στις 22 Αυγούστου, η πόλη παραδόθηκε και οι Οθωμανοί άρχισαν σιγά σιγά να εδραιώνουν την παρουσία τους στη μεγαλόνησο. Τον επόμενο χρόνο παραδόθηκε επίσης το Ρέθυμνο (13 Νοεμβρίου 1646), για να ακολουθήσει η σταδιακή κατάληψη της κεντρικής και ανατολικής Κρήτης, ο πλήρης έλεγχος της κρητικής υπαίθρου και η απομόνωση του Χάνδακα. Το 1648 άρχισε η πολιορκία της κρητικής πρωτεύουσας που κράτησε εικοσιένα ολόκληρα χρόνια, φαινόμενο μοναδικό στην παγκόσμια ιστορία ως προς τη διάρκειά του. Την εικόνα της φρίκης στην επιθανάτια αγωνία της πόλης από τους σφοδρούς βομβαρδισμούς κατά την τελευταία φάση του πολυετούς αποκλεισμού δίνει με χαρακτηριστικούς στίχους ο Μαρίνος Τζάνες Μπουνιαλής στο ποίημά του "Κρητικός Πόλεμος":


Βροχή τές πέτρες ρίχνει μου, τσί μπάλες σά χαλάζι,
ἀστροπελέκια λουμπαρδιές καί νά μηδέ σκολάζει.
Ἀφάνισέ μου τσ' ἐκκλησιές, τούς πύργους εἶχε ρίξει
κι ὡσάν σιφούνι ἔτρεχε νά μέ καταρουφήξει.
Τούς ἄρχοντες ἐσκότωσε καί φόβον εἶχαν πάρει,
καί τούς σολντάδους τούς καλούς ὁπού 'χανε τή χάρη.
Ἄνθρωπος δέν ἐπήγαινε σέ σπίτι νά κοιμάται,
οὒτε ποθές νά προπατεί καί νά μηδέ φοβᾶται.
Ὃλη θλιμμένη βρίσκομαι, γιατ' εἶμαι στολισμένη
κορμιά νεκρά Χριστιανῶν καί καταματωμένη.
                          .........................

κορμιά ἐθώρειες ξαπλωτά, κομμάτια καμωμένα,
κεφάλια, χέρια καί μεριά κ' ἢτονε χωρισμένα˙
ἄθαφτους τούς ἀφήνασι, γιατί δέν εἶχαν τόπο
καί λύπηση δεν ἢτονε στά κάλλη τῶν ἀνθρώπω.
 (497, 1-10, 17-20)

Ο Χάνδακας έπειτα από επίπονες διαπραγματεύσεις Βενετών και Οθωμανών, παραδόθηκε με συνθήκη που υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 1669. Μάλιστα χάρη σε έναν όρο της οι Βενετοί εγκαταλείποντας το νησί πήραν μαζί τους κειμήλια ανυπολόγιστης αξίας και βενετικά αρχεία, πολύτιμη πηγή της κρητικής ιστορίας κατά την περίοδο της βενετοκρατίας. Σήμερα απόκεινται κυρίως στην πόλη της Βενετίας και ελάχιστα δείγματά τους αποτυπώνονται στον παρόντα τόμο...»
 
●● / ●●  / ●●
 
Ν. Σταυρινίδη
Η τελευταία περίοδος της πολιορκίας του Μ. Κάστρου. Ο ερχομός του Κιοπρουλή στην Κρήτη
Επιμέλεια, εισαγωγή, σχόλια και επίμετρο: Μάριος Χατζόπουλος, Παντελής Χαραλαμπάκης
Ηράκλειο, Δήμος Ηρακλείου, 2019 (β΄έκδοση)
Σελίδες: 223
Διαστάσεις: 13,5 x 20,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-7970-91-6
Τιμή: 10,00 € 
 


«...Τα γεγονότα που περιγράφονται στον παρόντα τόμο εντάσσονται στο λεγόμενο Πέμπτο Βενετοτουρκικό ή Κρητικό Πόλεμο, που διήρκεσε από το 1645 έως το 1669. Περιστατικά στα οποία η Βενετία δεν είχε άμεση εμπλοκή έδωσαν πάτημα στους Οθωμανούς Τούρκους, η επεκτατική διάθεση των οποίων μπορούσε να στραφεί προς οποιαδήποτε κατεύθυνση, να επιτεθούν, όπως έκαναν και παλιότερα, κατά των βενετικών κτήσεων, αυτή τη φορά εναντίον της Κρήτης. Πρώτα, ένας στολίσκος των Ιωαννιτών Ιπποτών της Μάλτας επιτέθηκε σε οθωμανικό πλοίο που μετέφερε κυρίως προσκυνητές, αξιωματούχους, και γυναίκες του σουλτάνου και κατόπιν κατέφυγε στην Κρήτη. Μολονότι οι βενετικές αρχές κατάφεραν να απομακρύνουν τους Ιωαννίτες απότ ο νησί, οι Οθωμανοί θεώρησαν -με τη δική τους βολική ερμηνεία- πως οι Βενετοί τους είχαν προστατεύσει. Στη συνέχεια, απανωτές επιθέσεις Κερκυραίων και Ζακυθηνών πειρατών έναντι πλοίων με οθωμανική σημαία αποτέλεσαν τη θρυαλλίδα του πολέμου. Η εκστρατεία κατά της Κρήτης ξεκίνησε τον Απρίλιο του 1645 μέσα σε συνθήκες που δεν θύμιζαν την οθωμανική αυτοκρατορία της εποχής της ακμής...»

 
●● / ●●  / ●●
 
Ιωάννης Εμμ. Περσιάνης
Συλλογισμοί για την Ελλάδα. Από την έλευση του βασιλιά μέχρι το τέλος του έτους 1834
Μετάφραση: Αναστασία Μπελοζέροβα
Πρόλογος: Βασίλης Παναγιωτόπουλος
Αθήνα, Εκδόσεις Ασίνη, 2020 (Φεβρουάριος)
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5346-15-7
Τιμή: 18,00 €
 

Ο Ιωάννης Περσιάνης, γιος του Εμμανουήλ, Φαναριώτη και στενού συνεργάτη του Κωνστ. Υψηλάντη, έρχεται ως γραμματέας της ρωσικής Πρεσβείας στην Ελλάδα την εποχή του βασιλιά Όθωνα. Η παρούσα έκθεσή του, αν και τυπικά είναι ένα σύνηθες διπλωματικό/πληροφοριακό έγγραφο, ουσιαστικά αποτελεί μια γλαφυρή καταγραφή των συμβάντων και ένα «λεξικό» του ελληνικού πολιτικού προσωπικού εκείνων των χρόνων, που έχει τις βάσεις του στην Επανάσταση του 1821 και στα χρόνια της διακυβέρνησης του Ιω. Καποδίστρια.

Ήδη από τον τίτλο, βέβαια, «Συλλογισμοί για την Ελλάδα», καταλαβαίνει κανείς τη συγγραφική πρόθεση του συντάκτη, που ξεπερνάει τα όρια της τυπικότητας. Τα στοιχεία της αμεσότητας και του αυθορμητισμού που διακρίνουμε στη γραφή του Περσιάνη, και ιδιαίτερα στα προσωπογραφικά σχεδιάσματα που αφιερώνει στο ελληνικό πολιτικό προσωπικό, είναι κάτι που δεν θεωρείται δεδομένο και αυτονόητο σε τέτοιου είδους υπηρεσιακά έγγραφα. Έτσι, θεωρεί σημείο καμπής τη δίκη του Κολοκοτρώνη, αποδίδει τη λεγάμενη «συνωμοσία του Κολοκοτρώνη» στη βρετανική διπλωματία και στους Βαυαρούς πράκτορές της, και εξοργίζεται με τη δολοφονία του Καποδίστρια, τον οποίο θεωρεί «τον καλύτερο άρχοντα που αυτή η χώρα θα μπορούσε να είχε ονειρευτεί».

Με βάση τα παραπάνω, και κάνοντας συνεχώς σχόλια και συγκρίσεις, στο πρώτο μέρος περιγράφεται διεξοδικά η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα κατά τα έτη 1832-1834 και αναλύεται η πολιτική της βαυαρικής Αντιβασιλείας μέχρι το τέλος του 1834. Μεγάλη προσοχή δίδεται στις αιτίες και τους μηχανισμούς συγκρότησης των λεγόμενων κομμάτων -πολιτικών ομάδων που ασκούσαν σημαντική επιρροή στην πολιτική ζωή της χώρας. Το δεύτερο μέρος αποτελεί μια σύντομη επισκόπηση του πολιτικού συστήματος της Ελλάδας, της διοικητικής της σφαίρας, των σχέσεων Εκκλησίας - Κράτους, των οικονομικών, της κατάστασης του εμπορίου, του στρατού, του στόλου κ.λπ.
 
●● / ●●  / ●●
 
Λίνα Λούβη
Η Ευρώπη των Ελλήνων. Πρότυπο, απειλή, προστάτις, 1833-1857
Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2020 (Ιανουάριος)
Σελίδες: 341
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-221-841-9
Τιμή: 16,96 € 
 


Πώς αντιλαμβάνονταν οι Έλληνες τον ρόλο της Ευρώπης απέναντι στο νεοσύστατο κράτος τους; Πώς αντέδρασαν στην υποχώρηση του φιλελληνισμού και στις έμμεσες ή άμεσες επεμβάσεις των εγγυητριών Δυνάμεων στο εσωτερικό της χώρας; Πώς αξίωναν τα «κακομαθημένα παιδιά της ιστορίας» να συνδράμουν αυτές οι Δυνάμεις στην πορεία της εθνικής ολοκλήρωσης -και όχι μόνο-, εξαργυρώνοντας έτσι πολιτικά την πνευματική οφειλή τους στην ένδοξη αρχαιοελληνική κληρονομιά; Η παρούσα μελέτη καταγράφει και αναλύει αυτά τα ζητήματα με βάση τον Τύπο, που συνιστούσε το πιστότερο κάτοπτρο των ιδεολογικών ζυμώσεων στη μετεπαναστατική Ελλάδα.

 Η περίοδος της βασιλείας του Όθωνα, έως και τον Κριμαϊκό Πόλεμο, προσφέρει το πιο κατάλληλο πλαίσιο για να αναδειχθούν οι αντιφάσεις που χαρακτήριζαν τη στάση των Ελλήνων απέναντι στην Ευρώπη. Δίπλα στις «ιδιοτροπίες» και τις «φαντασίες» τους, καταγράφονται οι πικρίες, οι απογοητεύσεις και οι διαψεύσεις, ή αλλιώς οι φοβίες και οι ανασφάλειές τους απέναντι στους ισχυρούς «προστάτες» τους.
 
●● / ●●  / ●●
 
Λούντβιχ Βίττγκενσταϊν
Παρατηρήσεις πάνω στα χρώματα
Εισαγωγή-Μετάφραση: Μιλτιάδης Ν. Θεοδοσίου
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2020 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 147
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-566-5
Τιμή: 14,00 €


Ο φιλοσοφικός στοχασμός των Παρατηρήσεων πάνω στα χρώματα αναπτύσσεται στη διασταύρωση γραμματικής και φαινομενολογίας. Και πρόκειται πραγματικά για έναν πλούσιο στοχασμό: αγγίζει ευθέως το περιβόητο ζήτημα της διαπλοκής του διαθέσιμου χρωματικού λεξιλογίου και του χρωματικού ρεπερτορίου που είναι ικανός να δει κανείς (με πολλά σχόλια πάνω στο πώς η αχρωματοψία μπορεί να σταθεί ως ένα εναλλακτικό ρεπερτόριο αντίληψης των έγχρωμων αντικειμένων)· συγχρόνως προκαλεί τη φαντασία ζητώντας μας να συλλάβουμε τι θα μπορούσε να μετρήσει, για παράδειγμα, ως «διαφανές λευκό» (π.χ. ένα διάφανο λευκό γυαλί) — κι αν δεν μπορούμε, να εξηγήσουμε γιατί. Ο αναγνώστης καλείται, λοιπόν, να δει τις Παρατηρήσεις πάνω στα χρώματα ως μια πρόκληση στη φαντασία του και μια πρόσκληση να δώσει προσοχή όχι μόνο στο τι βλέπουν τα μάτια του αλλά και στη λογική που διέπει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του λόγου του για όσα βλέπονται, για τις λεπτές αποχρώσεις που εντοπίζονται, για τις μορφολογικές διαφορές που υπόκεινται αυτού του τόσο καθημερινού και κοινότοπου φαινομένου — της αντίληψης των χρωμάτων.
 
●● / ●●  / ●●
 
Τερέζα Πεντζοπούλου-Βαλαλά
Μελέτες φιλοσοφίας και αισθητικής
Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών-Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Φιλοσοφίας, 2019 (Δεκέμβριος)
Σελίδες: 442
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-404-358-3
Τιμή: 12,00 €
 


«Η φιλοσοφία και η αισθητική έχουν έναν κοινό τόπο, τον τόπο της υπέρβασης. Υπέρβαση του έργου τέχνης προς την ουσία της τέχνης, και αντίστοιχα του φιλοσοφικού στοχασμού προς την ουσία του πραγματικού. Ποια είναι ωστόσο η φύση αυτής της συνάντησης, η οποία παραμένει, κατά βάθος, παράξενη; Δεν μας εισάγει άραγε, στον χώρο του ανεξήγητου ανοίγοντας έτσι τον δρόμο της ερμηνείας; Ερμηνεύουμε την τέχνη όπως ερμηνεύουμε και το πραγματικό.

Όλοι δεχόμαστε ότι κάθε ερμηνεία έχει ιστορικό χαρακτήρα. Όχι όμως μόνον ιστορικό. Υπάρχει και κάτι που ξεφεύγει από τον κλοιό των ιστορικών συνθηκών, υπάρχει το ανεπίκαιρο. Στο φως μιας εγγύτατας του ιστορικού και του ανεπίκαιρου, μιας εξωτερικής έκφρασης που μεταφέρει το πνεύμα της ιστορικής εποχής και ενός εσωτερικού βάθους που παραμένει χώρος ανέγγιχτος από τα «σημεία των καιρών», μπορούμε, πιστεύω, να προσεγγίσουμε καλύτερα την φιλοσοφική και την αισθητική θεώρηση στην συνάντησή μας.

Βαθειά είναι η πεποίθησή μου ότι η αισθητική δεν είναι απλώς κλάδος της φιλοσοφίας∙ είναι η υψηλή στιγμή της. Δεν υπάρχει αισθητική θεώρηση η οποία να μη ριζώνει σε μία φιλοσοφική πίστη για τον άνθρωπο και την μοίρα του, όπως δεν υπάρχει μεταφυσικός στοχασμός -το αυθεντικό στίγμα της φιλοσοφίας- ο οποίος να μην προσφέρεται σε αισθητική θέαση. Το μάθημα της αρχαιότητας φαντάζει ως θησαυρός πολύτιμος. Ο Απόλλων και ο Διόνυσος, αθέατοι φύλακες, αλλά και πρωταγωνιστές, προστατεύουν τόσο το πάθος του φιλοσόφου νου όσο και το βάθος της αισθητικής ψυχής…».


Τερέζα Πεντζοπούλου-Βαλαλά 
(από τον πρόλογο του βιβλίου
 
●● / ●●  / ●●
 
Η ποιητική του τοπίου
Πρακτικά συνεδρίου. Τόμοι Α΄+ Β΄
Επιμέλεια: Ευριπίδης Γαραντούδης, Βίκυ Πάτσιου, Ουρανία Πολυκανδριώτη
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών - Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών / Ελληνική Εταιρεία Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας, 2019 (Σεπτέμβριος)
Σελίδες: 703 σελ. (Τ. Α΄+ Β΄)
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-9538-85-5 (set)
Τιμή: 20,00 €
 
Η δίτομη έκδοση περιέχει τις ανακοινώσεις του Συνεδρίου Η ποιητική του τοπίου, το οποίο ήταν το πέμπτο συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας και διοργανώθηκε σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Νεοελληνική γραμματολογία και Ιστορία των ιδεών (15ος-19ος αι.)» του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών. Οι τριάντα έξι επιστημονικές μελέτες που απαρτίζουν τη δίτομη έκδοση διερευνούν τους ποικίλους και σύνθετους τρόπους πρόσληψης και αναπαράστασης του τοπίου, πραγματικού και φανταστικού, σε κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας σε σύγκριση με κείμενα λογοτεχνιών άλλων γλωσσών καθώς και σε σύγκριση με την αναπαράσταση του τοπίου σε άλλες τέχνες (ζωγραφική, κινηματογράφος).
 
●● / ●●  / ●●
 
Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς
Νόστος Αττικός
Αθήνα, Σήμα Εκδοτική, 2019 (Δεκέμβριος)
Διαστάσεις: 15 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-83797-5-6
Τιμή: 18,00 € 
 





Τη πορεία της περιπλάνησης τη σηματοδοτούμε με αλλεπάλληλους επί μέρους στόχους. Στόχους που άλλους τους προσεγγίζουμε, άλλοι μας διαφεύγουν. Το μόνο γνωστό και βέβαιο εκ των προτέρων: Το
«τέλος», ο δοσμένος τερματικός στόχος, η αποβίβασις.

Η χάραξις της πορείας ωστόσο, η διαδρομή του ταξιδιού, απρόβλεπτη. Ο οιακισμός του πηδαλιούχου ανταποκρίνεται στα ανεπάντεχα γυρίσματα των καιρών.
Η ζωή μας ένας αέναος δημιουργικός αυτοσχεδιασμός.






Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς

Αρχιτέκτων-πολεοδόμος και ιστορικός της πολεοδομίας. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1933. Διπλωματούχος του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου το 1956. Μετεκπαίδευση στην Πολεοδομία στο Παρίσι. Διδάκτωρ μηχανικός του Πολυτεχνείου του Charlottenburg του Βερολίνου (1972). Καθηγητής της Ιστορίας της Πολεοδομίας στο μεταπτυχιακό κέντρο «Raymond Lemaire» του Πανεπιστημίου της Louvain (1975-1985). Προσκεκλημένος καθηγητής των Πολυτεχνείων Στουτγάρδης (1981-1982), Μονάχου (1996-1997) και Χαϊδεμβέργης (2003-2004). Μέλος του Συμβουλίου Ιστορικών Τοπίων και Πόλεων του Συμβουλίου της Ευρώπης (1974-1977). Εμπειρογνώμων της UNESCO και του κέντρου HABITAT για τη συντήρηση των ιστορικών πόλεων.

Έχει εκπονήσει σημαντικές πολεοδομικές χωροταξικές μελέτες για τη Χίο (1968), το νησιωτικό σύμπλεγμα Μυκόνου, Δήλου και Ρηνείας (1973-1974) και την παλαιά πόλη των Χανίων (1978). Εξειδικευμένος ερευνητής σε θέματα προστασίας και ανάπλασης ιστορικών πόλεων.

Χαίρει διεθνούς αναγνώρισης ως μελετητής της πολεοδομικής ιστορίας των νεοτέρων Αθηνών. Επίτιμος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1998). Συγγραφεύς 33 βιβλίων στην ελληνική, τη γαλλική, την αγγλική και τη γερμανική γλώσσα, και πλέον των 110 άρθρων με αντικείμενο την ιστορία της πολεοδομίας και την προστασία του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος.
 
●● / ●●  / ●●
 
William B. Irvine
Οδηγός για την καλή ζωή. Η αρχαία τέχνη της Στωικής χαράς
Μετάφραση: Αντωνία Γουναροπούλου
Αθήνα, Εκδόσεις Ίκαρος, 2020 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 412
Διαστάσεις: 13,5 x 20,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-572-327-9
Τιμή: 17,70 €
 



Στον Οδηγό για την καλή ζωή, ο William B. Irvine παρουσιάζει τις βασικές αρχές και πρακτικές της Στωικής φιλοσοφίας, μιας από τις πιο δημοφιλείς σχολές σκέψης στην αρχαιότητα. Με ανάλαφρη και ελκυστική γλώσσα, ο συγγραφέας δείχνει τη σημασία της Στωικής σοφίας για τους σύγχρονους ανθρώπους.

Αντλώντας από την ψυχολογική γνώση και τις τεχνικές των Στωικών, ο Irvine προσφέρει έναν χάρτη πορείας σε όσους αναζητούν το ευ ζην. Παρατηρώντας προσεκτικά τη ζωή τους, οι αναγνώστες θα μάθουν πώς να αποφεύγουν τα αρνητικά συναισθήματα, να παραμερίζουν τα βαρίδια του παρελθόντος, και να εστιάζουν τις δυνάμεις τους στα ζητήματα που μπορούν να ελέγξουν.

Γιατί είναι σημαντικοί οι Στωικοί; Διότι προτείνουν μια φιλοσοφία ζωής με την οποία διαισθητικά μπορούμε να ταυτιστούμε. Σε αντίθεση με άλλες φιλοσοφικές σχολές, οι Στωικοί αναζητούν την ισορροπία στη ζωή και μας προτρέπουν να απολαύσουμε τις χαρές της χωρίς να αγκιστρωνόμαστε σε αυτές.
*

O William B. Irvine είναι καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Wright State στο Ντέιτον του Οχάιο από το 1983. Είναι απόφοιτος Μαθηματικών και Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου του Michigan και κάτοχος MA και PhD στη Φιλοσοφία από το UCLA.
Τα πρώτα του βιβλία εστιάζουν στις ηθικές και πολιτικές πτυχές της ανατροφής των παιδιών. Μέσα από τα γραπτά του θέλει να προσεγγίσει πρωτίστως αναγνώστες που μπορεί να έχουν ελάχιστο υπόβαθρο στη Φιλοσοφία, αλλά που ενδιαφέρονται να επανεξετάσουν προσεκτικά τις καθημερινές αποφάσεις της ζωής τους.
Το βιβλίο του Οδηγός για την καλή ζωή. Η αρχαία τέχνη της Στωικής χαράς παρέχει μια εύκολη και πρακτική εισαγωγή στην αρχαία φιλοσοφία της ζωής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Καναδή ακτιβίστρια προς Μητσοτάκη: «Θα έπρεπε να ντρέπεστε, έχετε το αίμα 14.000 παιδιών από την Παλαιστίνη στα χέρια σας. Πώς μπορείτε να κοιτάζετε τον εαυτό σας στον καθρέπτη; Το Ισραήλ είναι τρομοκρατικό κράτος»

  Με μια ακτιβίστρια υπέρ της Παλαιστίνης βρέθηκε αντιμέτωπος ο Κυριάκος Μητσοτάκης στον Καναδά, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη χώρα...