Σάββατο, Οκτωβρίου 15, 2016

ΜΙΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΥΨΗΛΗΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ

Ο κήπος των Φίντζι-Κοντίνι



Ο κήπος των Φίντζι-Κοντίνι
Μυθιστόρημα
Συγγραφείς:   Τζόρτζιο Μπασάνι (Αποτέλεσμα εικόνας για Giorgio BassaniGiorgio Bassani - Wikipedia)
Θέμα:  Ξένη πεζογραφία
Εκδότης: Κέδρος
Μετάφραση:  Στέλλα Θεοδωροπούλου
Σελίδες:  268
Η Μικόλ Φίντσι-Κοντίνι , αριστοκράτισσα Εβραία από τη Φεράρα, είναι μία από τις πιο γοητευτικές και πιο άπιαστες μορφές της σημερινής ιταλικής λογοτεχνίας: μία μορφή με μοίρα τραγική, που υλοποιείται μέσα σε μία από τις σκληρότερες σελίδες που έχει να θυμηθεί η Ιστορία, τον αφανισμό των Εβραίων της Ευρώπης από τους Ναζί.
 Μαζί με την οικογένειά της μεταφέρεται σ΄ ένα γερμανικό στρατόπεδο συγκεντρώσεως, το 1943, όπου την περιμένει ο σίγουρος θάνατος.
Ωστόσο, ένας ποικίλος κόσμος εμφανίζεται μέσα στην τραγική στιγμή, όπου τοποθετεί την υπόθεση του έργου του ο Μπασάνι, ένας μυθικός κόσμος που θυμίζει στο συγγραφέα την εφηβεία και τα πρώτα νεανικά του χρόνια.
 Και σ΄ αυτήν την προσωπική εμπειρία της ζωής του, η σχέση του με την οικογένεια Φίντζι-Κοντίνι, και κυρίως με την Μικόλ, αποτελεί ένα στοιχείο αποφασιστικής σημασίας. 
 To  μυθιστόρημα του Μπασάνι  εξιστορεί τις σχέσεις μεταξύ του αφηγητή και των παιδιών της οικογένειας Finzi-Continis  από την άνοδο του Μπενίτο Μουσολίνι , μέχρι την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου .
Παρά το γεγονός ότι το μυθιστόρημα επικεντρώνεται στις σχέσεις μεταξύ των μεγάλων χαρακτήρων, η σκιά του υφέρποντα φασισμού , ιδιαίτερα με τους ρατσιστικούς νόμους που περιόριζαν τη συμμετοχή Εβραίων στην ιταλική κοινωνία, δεσπόζει πάνω από όλα τα γεγονότα του μυθιστορήματος. Σύμφωνα με τον Μπασάνι , εκατόν ογδόντα τρεις Εβραίοι που ζούσαν στη Φεράρα  απελάθηκαν και εξοντώθηκαν  σε γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, κυρίως την περίοδο του Μουσολινικού καθεστώτος-μαριονέτα της Ιταλικής Κοινωνικής Δημοκρατίας, το 1943.
Το μυθιστόρημα ανοίγει  το 1957, έτος κατά το οποίο  ο αφηγητής, ένας Ιταλός Εβραίος, περιγράφει μια επίσκεψη στο νεκροταφείο της Φεράρα, όπου αντικρίζει  το οικογενειακό μαυσωλείο της οικογένειας Φίντζι-Κοντίνι, άδειο σε όλα, εκτός από δύο εσοχές: μία για τον μικρό Γκουίντο , που πέθανε  πριν ο αφηγητής γεννηθεί, κι η άλλη για τον Αλμπέρτο, τον γιο των Φίντζι-Κοντίνι και  φίλο του αφηγητή, ο οποίος πέθανε από λέμφωμα Hodgkin πριν από τη μαζική απέλαση της υπόλοιπης  οικογένειας σε στρατόπεδο συγκέντρωσης στη Γερμανία. Σε αυτό το σημείο, ο αφηγητής αποκαλύπτει ότι κανένα από τα μέλη της οικογένειας δεν  επέζησε.
Το πρώτο μέρος του βιβλίου καλύπτει τις εμπειρίες της παιδικής ηλικίας του αφηγητή, που περιγράφουν τους διάφορα κοινωνικούς κύκλους του τοπικού Εβραϊκού πληθυσμού και το μυστήριο γύρω από τα παιδιά Αλμπέρτο και Μικόλ Φίντσι-Κοντίνι,  που  εκπαιδεύονται χωριστά από τα άλλα εβραιόπουλα  , αφού παρουσιάζονται μόνο στις ετήσιες εξετάσεις του καλοκαιριού.  
Ο αφηγητής αποτυγχάνει στο διαγώνισμα των μαθηματικών και το σκάει με το ποδήλατό του  από το φόβο της αντίδρασης του πατέρα του. Φτάνοντας κάποια στιγμή έξω από τον τοίχο των Φίντσι-Κοντίνι συναντά την πανέμορφη κόρη τους,  Μικόλ Ο αφηγητής προσκαλείται  από τη Μικόλ να μπει στον κήπο, αλλά  αρνείται προβάλλοντας ως  δικαιολογία  την ασφάλεια του ποδηλάτου του έξω από τον κήπο . Η κοπέλα τού  δείχνει έναν  ασφαλή κρυψώνα, αλλά ενώ κρύβει το ποδήλατό του,  χάνει την ευκαιρία  για να δει τον κήπο, πράγμα που θα γίνει   χρόνια αργότερα.
Τα επόμενα δύο μέρη του βιβλίου καλύπτουν τα χρόνια που  τα παιδιά έχουν αποφοιτήσει από το κολέγιο. Οι φυλετικοί νόμοι έχουν περιορίσει τη δυνότητά τους να συναναστρέφονται τους Φεραρέζους  χριστιανούς  και,  έτσι,  ο αφηγητής, ο Αλμπέρτο , η Μικόλ και ο Τζιάμπι Μαλνάτε   (ένας μεγαλύτερος  χριστιανός φίλος με σοσιαλιστικές απόψεις) αποτελούν μια άτυπη φιλική ομάδα τένις , παίζοντας αρκετές φορές την εβδομάδα στο ιδιόκτητο γήπεδο των Φίντσι-Κοντίνι στον κήπο τους.
  Κατά τις επισκέψεις αυτές, ο αφηγητής εκδηλώνει, δειλά στην αρχή, αλλά όλο και πιο έντονα, την αγάπη του για τη Μικόλ. Ωστόσο, η στάση της κοπέλας προς τον αφηγητή παραμένει αυστηρά φιλική .
Το τελευταίο μέρος του βιβλίου καλύπτει τον  βαθμιαίο περιορισμό   της συμμετοχής του αφηγητή στο τένις κλαμπ και τις μάταιες προσπάθειές του να επανεκκινήσει το ειδύλλιό του με τη Μικόλ,  ενώ αυξάνεται η φιλία του με τον Μαλνάτε ,  τον οποίο οποίο όμως υποψιάζεται ότι είχε δεσμό με τη Μικόλ .Αποτέλεσμα εικόνας για giorgio bassani  il giardino

*The Garden of the Finzi-Continis - Wikipedia

_____________________________
 http://images2.corriereobjects.it/methode_image/2016/04/20/Cultura/Foto%20Cultura%20-%20Trattate/bass-U43060584597655yTG-U43170962415842vbF-1224x916@Corriere-Web-Sezioni-593x443.jpg?v=20160421215452
Αυτή είναι η πραγματική Μικόλ του βιβλίου!Πρόκειται για την  Teresa Foscari Foscolo(1916-2007), η προσωπικότητα της οποίας και η πολυσχιδής ακτιβιστική δράση της τής προσέδωσαν το προσωνύμιο "κόκκινη κόμισσα" και ενέπνευσαν, ως στενή φίλη και μούσα του, τον χαρισματικό συγγραφέα. 
Παρακάτω βλέπετε ένα μέρος από τον υπέροχο "γαλλικό"  κήπο της βίλας της, σαν αυτόν που βάζει ο Μπασάνι να εκτυλίσσεται η υπόθεση του περίφημου βιβλίου του.   
Σημειώνουμε ότι ο διάσημος αρχιτέκτονας και ζωγράφος Παύλος Ροδοκανάκης (1871-1952/Ροδοκανάκης Παύλος Σ. -) συνέβαλε στον ανασχεδιασμό και την ανακαίνιση της βίλας και του θαυμάσιου κήπου της.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ : => 1. Bassani, eccol la vera Micòl

=>2. Teresa Foscari Foscolo - Villa Foscari -

giardino 135
______________________
 Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Στην Ιταλική πόλη Φεράρα του 1938 (καθεστώς Μουσολίνι), η οικογένεια των πλούσιων, αριστοκρατών και Εβραίων Φίντζι- Κοντίνι είναι από τις ισχυρότερες της περιοχής.
 Ο ασθενικός γιος τους Αλμπέρτο και η όμορφη αλλά απρόσιτη κόρη τους Μικόλ κάνουν παρέα στον υπέροχο κήπο τους με τον Τζιόρτζιο, έναν Εβραίο μεσαίας τάξης, που διεκδικεί ερωτικά την Μικόλ από τον φίλο και ερωτικό του αντίζηλο Μαλνάτε.
Οι περίπλοκες αισθηματικές περιπέτειες των τεσσάρων  νέων θα δοκιμαστούν επικίνδυνα,  όταν οι νέοι ρατσιστικοί νόμοι του Μουσολίνι θα αρχίσουν να εφαρμόζονται....
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ
 Αποτέλεσμα εικόνας για Il giardino dei Finzi Contini
Ο διάσημος Ιταλός  σκηνοθέτης και ηθοποιός  Vittorio De Sica [Βιττόριο ντε Σίκα 1901-1974 - Βικιπαίδεια]
(Κλέφτης Ποδηλάτων'Λούστρο παπουτσιών/Χθες , σήμερα, αύριο/Φιλομένα Μαρτουράνο κ.α.)] κάνει   μια λυρική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Giorgio Bassani, υπενθυμίζοντάς μας πικρά ότι η φυσική ομορφιά και οι ανθρώπινες σχέσεις αντιπαρατίθενται χωρίς αποτέλεσμα στην ασχήμια του ρατσισμού.
 Στην ταινία "Ο κήπος των Φίτζι-Κοντίνι"(Il giardino dei Finzi Contini) πρωταγωνιστούν οι Lino Capolicchio, Dominique Sanda, Fabio Testi και Helmut Berger. Η ταινία κέρδισε την Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου το 1971, και το το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας ένα χρόνο αργότερα..

Στην Ιταλική πόλη Φερράρα του 1938 (καθεστώς Μουσολίνι), η οικογένεια των Εβραίων Φίντζι Κοντίνι είναι από τις ισχυρότερες οικογένειες της περιοχής, πλούσιοι, αριστοκράτες και Εβραίοι. Ο ασθενικός γιος τους Αλμπέρτο και η όμορφη αλλά απρόσιτη κόρη τους Μικόλ κάνουν παρέα στον υπέροχο κήπο τους με τον Τζιόρτζιο, έναν Εβραίο μεσαίας τάξης, που διεκδικεί ερωτικά την Μικόλ, και τον φίλο και ερωτικό του αντίζηλο Μαλνάτε. Οι περίπλοκες αισθηματικές περιπέτειες των 4 νέων θα δοκιμαστούν επικίνδυνα όταν οι νέοι ρατσιστικοί νόμοι αρχίζουν να εφαρμόζονται. Η ταινία του βετεράνου Ιταλού σκηνοθέτη Vittorio De Sica (Κλέφτες Ποδηλάτων) είναι μια λυρική καταγραφή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Giorgio Bassani, αλλά και μια πικρή υπενθύμιση πώς η φυσική ομορφιά και οι ανθρώπινες σχέσεις αντιπαρατίθενται χωρίς αποτέλεσμα στην ασχήμια του ρατσισμού. Στην ταινία "Ο κήπος των Φίτζι-Κοντίνι"(Il giardino dei Finzi Contini) πρωταγωνιστούν οι Lino Capolicchio, Dominique Sanda, Fabio Testi και Helmut Berger. Η ταινία κέρδισε την Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου το 1971, και το το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας ένα χρόνο αργότερα. Η προβολή γίνεται αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς στο πλαίσιο των μαθημάτων της Σύγχρονης Ιστορίας, και η είσοδος είναι ελεύθερη .

Δεν υπάρχουν σχόλια: