Πέμπτη, Οκτωβρίου 02, 2014

Και γίναμε όλοι αρχαιολόγοι…


 Και γίναμε όλοι αρχαιολόγοι…

Πηγή: ο αναγνώστης
 27 Σεπτεμβρίου, 2014
tafos-amfipolh

Μαρίζα  Ντεκάστρο

… κι είδαμε να γίνεται η αρχαιολογία όχημα για την προβολή (συνειδητή ή μη) εθνικών προσδοκιών, να ρίχτονται λαός και πολιτική ηγεσία στο κυνήγι των υποθέσεων τι, ποιος, πότε και γιατί. Η αρχαιολογική ανακάλυψη είναι αναμφίβολα σημαντική, όμως όλη αυτή η ιστορία του τάφου με τις σφίγγες και τις Καρυάτιδες κρύβει ,εκτός από αρχαιολογική έρευνα και προβληματισμό, έριδες, καιροσκοπισμό και σκοπιμότητες.
Προτού γίνει ο χαμός με το εθνικό σήριαλ των ανασκαφών στο λόφο Καστά, οι εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, που έχουν φιλοσοφία και πρόγραμμα και δεν ενδιαφέρονται να κυνηγήσουν την επικαιρότητα είχαν κυκλοφορήσει το 2007 σε συνεργασία με την ΙΗ΄ Εφορεία Κλασικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων το εκπαιδευτικό πακέτο για παιδιά Αμφίπολη, μια πόλη της αρχαιότητας, των Δήμητρα Μαλαμίδου και Χάιδω Κουκούλη-Χρυσανθάκη.
‘Εκπαιδευτικό πακέτο’ είναι ένα σύνολο υλικών που φωτίζουν ένα θέμα από διάφορες πλευρές (ιστορία, αρχαιολογία, περιβάλλον, οικονομία, γεωγραφία, …) και το οποίο δίνει τη δυνατότητα στο κοινό στο οποίο απευθύνεται να καταλάβει και να μελετήσει.  Με άλλα λόγια πρόκειται για την παιδαγωγική προσέγγιση που ονομάζεται διαθεματική.
Στο συγκεκριμένο πακέτο η διαθεματικότητα υλοποιείται
  • όταν το παιδί καταλαβαίνει διαβάζοντας αποσπάσματα από τα ημερολόγια του Δημήτρη Λαζαρίδη, πρώτου ανασκαφέα της αρχαίας πόλης, πώς δουλεύουν οι αρχαιολόγοι και διαισθάνεται το πάθος και την αγωνία τους,
  • όταν περιηγείται  το μουσείο και συνδέει επιλεγμένα ευρήματα με την ιστορία, την τέχνη, την καθημερινή ζωή, τις συνήθειες της εποχής ώστε να πάρει μια ιδέα για το πώς ζούσαν οι πολίτες της Αμφίπολης,
  • όταν κάνει βόλτα στην περιοχή, στον ποταμό Στρυμόνα, και μαθαίνει για τους τοπικούς μύθους, τη βιοποικιλότητα, τις δραστηριότητες των ανθρώπων τότε και σήμερα και αποκτά μια όσο το δυνατό καλύτερα οργανωμένη περιβαλλοντική και ιστορική άποψη για το χώρο με άξονα τη σημασία των ποταμών στη ζωή των ανθρώπων,
  • όταν κάνει χειροτεχνίες φτιάχνοντας ένα ψηφιδωτό από αυτά που βρέθηκαν και στήνει τη χαρτοκατασκευή με το γυμνάσιο της Αμφίπολης.
Ένα πλήρες ανεπίκαιρο πρόγραμμα που δεν απευθύνεται σε έλληνες Indiana Jones  αλλά δίνει τις βάσεις για αληθινή εμβάθυνση στα ζητήματα που αφορούν την αρχαιολογία και μαζί μια παιδαγωγική για το πώς πρέπει να δίνονται όλα αυτά στο ευρύ κοινό, παιδιά και μεγάλους.

INFO:  ΙΗ΄ Εφορεία Κλασικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων/Δήμητρα Μαλαμίδου και Χάιδω Κουκούλη-Χρυσανθάκη
Αμφίπολη, μια πόλη της αρχαιότητας
Εκδ. Καλειδοσκόπιο
 ΑΜΦΙΠΟΛΗ // ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ ΟΔΗΓΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ

***********************

Λιμάνι του μακεδονικού στόλου ήταν κάποτε η Αμφίπολη

amfipoli
Η θέση Καστά, όπου ανασκάπτεται σήμερα ο περιβόητος τύμβος απέχει μόλις ένα χιλιόμετρο από τη σημερινή Αμφίπολη. Η γεωμορφολογία της περιοχής, βέβαια, έχει αλλάξει ριζικά από την αρχαιότητα λόγω της διαφοροποίησης της κοίτης του Στρυμόνα και της αποξήρανσης της λίμνης Κερκινίτιδας.. Αρχαίες πηγές μιλούν για τα ωραία αγκυροβόλια αυτής της λίμνης, η οποία συνδεόταν με το ποτάμι. Ένα ποτάμι πλωτό, που παρείχε τη δυνατότητα στα πλοία να φθάνουν ως την Αμφίπολη. Όσο για τον τύμβο με τον Λέοντα, βρισκόταν ακριβώς μπροστά στη λίμνη.
Η κατασκευή του ταφικού μνημείου που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη εκτιμάται ότι διήρκεσε περί τα δύο χρόνια.
Την εποχή που κατασκευάστηκε το ταφικό μνημείο, ανάμεσα στα 325-300 π.Χ. -δηλαδή περί τα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ.- ο Στρυμόνας ήταν πλωτός και είχε έκταση που μπορούσε να συγκριθεί με αυτή του Νείλου στην Αίγυπτο. Άλλωστε μέρος του μακεδονικού στόλου απέπλευσε για την εκστρατεία στην Ασία από την Αμφίπολη.
Roadstory.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Jan Stanislawski (1860-1907)- Polish modernist painter and founder of various innovative art groups-Πολωνός μοντερνιστής ζωγράφος και ιδρυτής διαφόρων καινοτόμων ομάδων τέχνης

Ο Jan Grzegorz Stanisławski (24 Ιουνίου 1860, Vilshana – 6 Ιανουαρίου 1907, Κρακοβία, Αυστροουγγαρία) ήταν Πολωνός μοντερνιστής ζωγράφος, ...