Κυριακή, Οκτωβρίου 28, 2012

ΟΙ ΑΝΕΠΑΝΟΡΘΩΤΑ ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΙ...

 Μένης Κουμανταρέας: Είμαστε ανεπανόρθωτα αμετανόητοι

Μένης Κουμανταρέας: Είμαστε ανεπανόρθωτα αμετανόητοι!

ΠΗΓΗ: Το Βήμα της Κυριακής
27/28 Οκτωβρίου 2912
 [..........................]

Νομίζω ότι από τα ελαττώματα που είναι πιο συμπαθή και αντέχουν στον χρόνο είναι όσα μάς δένουν με τους φίλους μας και με τον εαυτό μας. Μπορούμε τα ελαττώματα αυτά να τα εξελίσσουμε σε αρετές, σε προτερήματα.
Μοιραία, όταν κάνεις μια πορεία μέσα στον χρόνο και είσαι αφοσιωμένος σε αυτήν, δεν είσαι απλώς ένας περιπατητής, διαμορφώνεις τα ελαττώματά σου και τα κάνεις προτερήματα. Το έχει πει και ο Ρόμπερτ Βάλζερ, ο συγγραφέας που αγαπούσε ο Κάφκα. Ελεγε λοιπόν ότι «όσα ονομάζουμε ελαττώματα παίζουν σπουδαίο ρόλο στη ζωή μας. Είναι σημαντικά, αν όχι και αναγκαία. Αν δεν υπήρχαν ελαττώματα και σφάλματα θα έλειπαν από τον κόσμο η ζεστασιά, η χάρη και ο πλούτος». Προσοχή, όχι ο υλικός πλούτος. Αυτός μας οδήγησε στην κατάσταση που βρισκόμαστε σήμερα.
Η αναπαυτική θέση των βολεμένων οικονομικά, των ανθρώπων που ξόδευαν περισσότερα από όσα είχαν στον κορβανά τους μας έφεραν στην τρόικα - αυτή την τριάδα που μοιάζει να βγαίνει από τον Φάουστ ή τη Βαλπούργεια Νύχτα και τριγυρίζουν στα υπουργεία και μας λένε τι να κάνουμε. Αυτό που σας λέω δεν είναι πολιτικός λόγος, είναι ένα κοινό αίσθημα που έχουμε όλοι οι Ελληνες, είτε θέλουμε να πετύχει αυτή η διαπραγμάτευση είτε όχι. Υπάρχει μια σκιά πάνω από τη χώρα που δεν μοιάζει με καμία άλλη, τουλάχιστον από αυτές που εγώ έχω ζήσει.
Εχω ζήσει την Κατοχή, θυμάμαι ακόμα τα βήματα του Γερμανού στο πλακόστρωτο. Τον ανταρτοπόλεμο, που δεν τον έζησα, τον θυμάμαι ως νεαρός. Τη δικτατορία την έζησα αρκετά, όχι όσο άλλοι, αλλά αρκετά στο πετσί μου. Μου κόστισε τέσσερις δίκες που κράτησαν έξι μήνες. Ζούμε μια κατάσταση σήμερα όπου κανείς δεν έχει να πληρώσει τον άλλον. Ακόμα και στη συντεχνία μας, των συγγραφέων, δεν πληρωνόμαστε για τα βιβλία μας, επειδή οι βιβλιοπώλες δεν πληρώνουν τους εκδότες, οι εκδότες δεν πληρώνουν τους συγγραφείς τους και πάει λέγοντας.
Δεν υπήρξα ποτέ απαισιόδοξος, αν και μου προσάπτουν ότι οι ήρωές μου είναι αποτυχημένοι. Στη Βιοτεχνία υαλικών είχα μια σχετική μουρμούρα. Λέγανε, μπορεί ποτέ μία αγωνίστρια της Αριστεράς, όπως ήταν η ηρωίδα μου η Μπέμπα, να κοιμάται με έναν αξιωματικό του Στρατού; Στον δε Ωραίο λοχαγό μου είπαν το εξής: αφού ο σύμβουλος είναι ερωτευμένος με τον λοχαγό, όπως είναι φανερό, γιατί δεν κάνουν κάτι, να τελειώνουμε; Αν τους είχα βάλει να κάνουν κάτι, αυτό θα ήταν το Βατερλό του βιβλίου μου.
Ξέρετε τι μου κόστισε Η φανέλα με το εννιά όταν πρωτοβγήκε; Την απαξίωση ενός μέρους του λογοτεχνικού κόσμου. Ελεγαν «τι ξέρει ο Κουμανταρέας από ποδόσφαιρο, έχει παίξει ποτέ μπάλα;». Μου λένε «γιατί έκανες τον Μπιλ στη Φανέλα με το εννιά να αποτυχαίνει;». Μα απέτυχε ως ποδοσφαιριστής, ως άνθρωπος ωρίμασε. Το βάρος που υφιστάμεθα σήμερα μπορεί αύριο να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους. Το εύχομαι.
Με συγχωρείτε για την παρελθοντολογία, δεν μου αρέσει, αλλά είναι αναπόφευκτη όταν γιορτάζεις γενέθλια και εγώ σήμερα γίνομαι 50 ετών, συγγραφικώς βεβαίως και όχι ημερολογιακώς. Σας ευχαριστώ πολύ που ήρθατε να με τιμήσετε. Ευχαριστώ τους συνομιλητές μου: την Αντιγόνη Βλαβιανού, τον Τίτο Πατρίκιο, τον Σταύρο Ξαρχάκο, τον Βασίλη Βασιλικό - ναι, Βασίλη, είμαστε ανεπανόρθωτα αμετανόητοι για ό,τι κάναμε. Ευχαριστώ ακόμα την εκδότριά μου Κάτια Λεμπέση του Κέδρου, τους φίλους που βρίσκονται στο ακροατήριο, αλλά και όσους δεν γνωρίζω.

(Απόσπασμα από απομαγνητοφωνημένη ομιλία του συγγραφέα από την εκδήλωση που διοργανώθηκε για τα 50χρονα της συγγραφικής του πορείας στο Μέγαρο Μουσικής στις 16 Οκτωβρίου 2012)


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ=>Μένης Κουμανταρέας: Είμαστε ανεπανόρθωτα αμετανόητοι

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Black Magic/«Καλιόστρο» (1949): ρεσιτάλ ερμηνείας από τον Όρσον Γουέλς για το πιο μυστηριώδες πρόσωπο της προηγούμενης χιλιετίας

Ο τελευταίος αλχημιστής - Ο κόμης Καλιόστρο «Γι` άλλους ένας σπουδαίο...