Παρασκευή, Ιουλίου 13, 2012

ΟΥΔΕΙΣ ΜΩΡΟΤΕΡΟΣ ΤΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΩΝ!


ΟΥΔΕΙΣ ΜΩΡΟΤΕΡΟΣ ΤΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΩΝ!


Μία ιδιότυπη διαμάχη ξέσπασε για τα φωνήεντα της ελληνικής γλώσσας, με αφορμή καταγγελία δασκάλων από την Ανατολική Αττική ότι στο νέο βιβλίο Νέα Ελληνική Γραμματική της Ε' και ΣΤ' Δημοτικού «καταργήθηκαν» τα γράμματα «η» και το «ω» και αντικαταστάθηκαν από το «ου».

Το συγκεκριμένο βιβλίο προκηρύχθηκε το 2003. Το 2005 η συγγραφή του ανατέθηκε στη συγγραφική ομάδα: Ειρήνη Φιλιππάκη- Warburton, Μιχάλης Γιωργιαφέντης, Γεώργιος Κότζογλου, Μαργαρίτα Λουκά, ενώ εγκρίθηκε από το συντονιστικό συμβούλιο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου το 2008.

Κατά τα φαινόμενα, και όπως εξηγούν οι αρμόδιοι φορείς του υπουργείου Παιδείας σε σχετική ανακοίνωση, η σύγχυση που δημιουργήθηκε αφορά την διαφορά μεταξύ φωνητικής και γραπτής διδασκαλίας της γραμματικής.
Ι.Καζάζης: Κανένα γράμμα δεν αφαιρείται

Ο Πρόεδρος του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, Ι.Καζάζης, το οποίο αποτελεί τον κατά τον νόμο επιστημονικό σύμβουλο του υπουργείου Παιδείας, σημειώνει χαρακτηριστικά τα εξής:

Πρώτον, «τα γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου, τα οποία χρησιμοποιούμε στον γραπτό λόγο είναι εικοσιτέσσερα (24). Επομένως κανένα γράμμα δεν αφαιρείται ούτε παραλείπεται στο διδασκόμενο σχολικό εγχειρίδιο».

Δεύτερον, «Οι φθόγγοι (ή ήχοι) που χρησιμοποιούνται στον προφορικό λόγο διακρίνονται σε φωνήεντα και σύμφωνα. Όπως διδάσκει ομόφωνα η επιστήμη της γλωσσολογίας (από τη μεγάλη ή «κρατική» Γραμματική Τριανταφυλλίδη του 1940 ως εκείνη των Κλαίρη -Μπαμπινιώτη του 2011), τα φωνήεντα, δηλαδή οι φωνηεντικοί φθόγγοι, είναι πέντε (5) (a, e, i, o, u), ενώ τα γράμματα, δηλαδή η γραπτή απόδοσή τους, είναι δώδεκα (12): επτά μονά γράμματα (α, ε, ι, η, υ, ο, ω) και πέντε διγράμματα: τα ει, οι, υι (για τη γραπτή απόδοση του φθόγγου /i/), το αι (για την απόδοση του /e/), και το ου (για τη γραπτή απόδοση του /u/)».

Τρίτον, «σε πολύ παλαιότερες -προεπιστημονικές-- σχολικές γραμματικές συγχέονταν οι φθόγγοι (ό,τι προφέρουμε) με τα γράμματα (ό,τι γράφουμε). Αντίθετα, στην εν χρήσει σχολική «Νέα Ελληνική Γραμματική της Ε' και ΣΤ' Δημοτικού», και η επιστημονική διάκριση ακουόμενων ήχων και γραφόμενων συμβόλων παρουσιάζεται με απλότητα και ακρίβεια.

Πηγή: In.gr


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ :«Πόλεμος για τα φωνήεντα» ξέσπασε στο χώρο της εκπαίδευσης
 *********************
ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Στίχοι: Γιώργος Μουφλουζέλης
Μουσική: Γιώργος Μουφλουζέλης
Πρώτη εκτέλεση: Γιώργος Μουφλουζέλης


Εγώ δεν έχω βγάλει το σχολείο
ούτε έχω μάθει γράμματα πολλά
ξέρω όμως ένα κι ένα κάνουν δύο
και πως τα φωνήεντα είναι εφτά

Τόσο καιρό μαζί μου και δεν έχεις μάθει
τα δικά μου χούγια και τα φυσικά
η προπαραλήγουσα ποτέ δεν περισπάται
όταν η λήγουσα είναι μακρά

Εσύ που κάνεις όλα πως τα ξέρεις
κι όλο εξυπνάδες έχεις στο μυαλό
πες μου για να μάθω ποιο έχει γίνει
πρώτα η κότα ή το αυγό

Τόσο καιρό μαζί μου και δεν έχεις μάθει
τα δικά μου χούγια και τα φυσικά
η προπαραλήγουσα ποτέ δεν περισπάται
όταν η λήγουσα είναι μακρά

Εγώ δεν έχω βγάλει το σχολείο
ούτε έχω μάθει γράμματα πολλά
ξέρω όμως ένα κι ένα κάνουν δύο
και πως τα φωνήεντα είναι εφτά

Τόσο καιρό μαζί μου και δεν έχεις μάθει
τα δικά μου χούγια και τα φυσικά
η προπαραλήγουσα ποτέ δεν περισπάται
όταν η λήγουσα είναι μακρά

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

για μια ψύχραιμη τοποθέτηση επί του ζητήματος, παραπέμπω εδώ

http://sarantakos.wordpress.com/2012/07/06/grammatik/#more-6752

με θερμούς χαιρετισμούς από το κρύο Λουξεμβούργο
Γιάννης

Sting είπε...

Γιάννη μου, από τη φλεγόμενη Θεσσαλονίκη, γεια σας και χαρά σας!

Επιμένω ότι ουδείς μωρότερος των διδασκάλων, όταν αυτοί μαλώνουν περί όνου σκιάς, όπως τώρα με τις μπουρδολογίες τους περί ...αλλοίωσης της γλώσσας μας.
Το θέμα είναι λυμένο εδώ και τριάντα χρόνια.Απλώς οι συντάκτες/τριες των γλωσσαμυντορικών κειμένων φαίνεται ότι είναι και ανελλήνιστοι και σκιτζήδες επιστημονικά. Όταν μπερδεύεις τα γράμματα με τους φθόγγους, τότε είσαι για τα μπάζα. Κανονικά πρέπει να πάρεις "μηδέν" στην αξιολόγηση και να αποβληθείς από την εκπαίδευση...
Μπορεί ο σπουδαίος ρεμπέτης Μουφλουζέλης να μιλούσε για επτά φωνήεντα, αλλά απηχούσε τις επιστημονικές ανεπάρκειες της εποχής του, όπως τις μετέφεραν στα σχολεία οι ανεπαρκέστατοι δάσκαλοί του.

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ απολύτως. Το έστειλα, αφορμής δοθείσης, περισσότερο για να ρίξετε μια ματιά στον Σαραντάκο, σε περίπτωση που δεν τον γνωρίζατε ήδη :)

Sting είπε...

Η κατάρρευση του λαού μας είναι πλήρης.
Ρίχνοντας μια ματιά στα ελληναράδικα blogs που εμφανίζονται σαν τα σαλιγκάρια μετά τη βροχή, νομίζεις πως βρίσκεσαι στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν οι ηλίθιοι γλωσσαμύντορες σκοτώνονταν επειδή μεταφράζονταν οι αρχαίοι και το ευαγγέλιο στη δημοτική.
Εθνικές ιδεοληψίες , αγραμματοσύνη και αφελείς πρωτοβουλίες περί προστασίας των ιερών και των οσίων του Ελληνισμού συνθέτουν σήμερα το ίδιο ακριβώς σκηνικό με την καθυστερημένη Ελλάδα της Μελούνας.
Αντί να εξορμήσουμε προς τα εμπρός, εμείς κάνουμε βουτιά στα έλη του του πιο βρομερού παρελθόντος.

Η ΜΕΛΩΔΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ: Κ. Π. Καβάφης ~ Δημήτρης Παπαδημητρίου.

Σύνθεση - Ενορχήστρωση : Δημήτρης Παπαδημητρίου. Ερμηνεύουν: Φωτεινή Δάρρα, Ειρήνη Καραγιάννη, Τάσσος Αποστόλου, Ανδρέας Σμυρνάκης, Νικόλας ...