Σάββατο, Οκτωβρίου 02, 2010

ΕΙΣ΄ΑΦΡΑΤΗ ΣΑ ΦΡΑΤΖΟΛΑ

Πολλά αρτοποιεία θέλουν να πωλούν στα 60 λεπτά τη φρατζόλα, αλλά δεν τα αφήνει ο νόμος λένε οι αρτοποιοί
"Ιδιαίτερα ενδιαφέρον και πρωτότυπο στιχουργικά 
ερωτικό τραγούδι του Μάρκου Βαμβακάρη.
Στην ετικέτα του δίσκου, ο Μάρκος εμφανίζεται με το ψευδώνυμο Α. Ρόκος, από το μικρό όνομα του παππού του (από τον πατέρα του). Χάσικο ψωμί, είναι το το λευκό, το καθαρό. Η μουσική στο ρεφραίν του τραγουδιού είναι ανάπλαση της μελωδίας άγνωστου συνθέτη της Αμερικής, την οποία έχουν χρησιμοποιήσει η Μαρίκα Παπαγκίκα και ο Γιώργος Κατσαρός στο ίδιο τραγούδι που εξεδόθη με διαφορετικούς τίτλους
("Η Μπαρμπουνάρα" και "Νέοι, γέροι ψιθυρίζουν"). 
Στην ορχήστρα ακούγονται:  μπουζούκι , κιθάρα, μπαγλαμάς και ακορντεόν.
Διεύθυνση:  Σπ. Περιστέρης.
Στην ερμηνεια ειναι ο Μαρκος Βαμβακαρης με τον Αποστολο Χατζηχρηστο.
Το τραγουδι ειναι του 1940."

Σχόλια από τη μνημειώδη έκδοση του Παναγιώτη Κουνάδη "Τα Ρεμπέτικα".
 
 Σημείωση  Γεροντάκου: Η παρομοίωση της κοπέλας που ποθεί ο ρεμπέτης 
με λαχταριστή άσπρη φρατζόλα ερμηνεύεται  όχι μόνο ως έμμεση αποστροφή
προς το φτηνό "μαύρο" ψωμί που κατανάλωναν αναγκαστικά  τα φτωχά κοινωνικά
στρώματα αλλά και ως λαχτάρα του λαϊκού άνδρα να αποκτήσει ερωμένη από 
την ανώτερη τάξη, γυναίκα που δεν την έχει δει ο ήλιος και  καλοζωισμένη,
όχι σαν τις "κακανιασμένες" και λιπόσαρκες γυναίκες της (εργατικής) τάξης,
που αναγκαστικά συναναστρέφεται.



Εισ’αφράτη σα φρατζόλα σαν το χάσικο ψωμί
Όποιος σε κοιτάζει εσένα τονε ζώνουν οι καϋμοί

Αχ βρε κοπελίτσα μου όπου πάω σε γυρεύω
Άσπρη φρατζολίτσα μου μέρα νύχτα σε ζητώ

Άσπρη φρατζολίτσα μου όπου πάω σε γυρεύω
Αχ βρε κοπελίτσα μου μέρα νύχτα σε ζητώ

Σα θυμούμαι βρε μικρό μου τη γλυκειά σου ευωδιά
Θέλω πάλι στο πλευρό μου να σε νιώσω μια βραδυά

Αχ βρε κοπελίτσα μου όπου πάω σε γυρεύω
Άσπρη φρατζολίτσα μου μέρα νύχτα σε ζητώ

Άσπρη φρατζολίτσα μου όπου πάω σε γυρεύω
Αχ βρε κοπελίτσα μου μέρα νύχτα σε ζητώ

Άσπρη κάτασπρη κοπέλα τον καϋμό σου δε βαστώ
Μεσ’το σπίτι ξαναέλα έλα και δεν ταγιαντώ

Αχ βρε κοπελίτσα μου όπου πάω σε γυρεύω
Άσπρη φρατζολίτσα μου μέρα νύχτα σε ζητώ

Άσπρη φρατζολίτσα μου όπου πάω σε γυρεύω
Αχ βρε κοπελίτσα μου μέρα νύχτα σε ζητώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: