Τρίτη, Σεπτεμβρίου 02, 2008

ΑΛΚΙΦΡΟΝΟΣ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ: Αγελαρχίδης Πυθολάω

ΑΛΚΙΦΡΟΝΟΣ* ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ

[ Αλκίφρων : Αθηναίος ρήτορας που έζησε ανάμεσα
στον 3ο και 2ο αιώνα π.Χ.
Συνέγραψε μία σειρά από πλασματικές επιστολές,
οι οποίες θεωρούνται υποδείγματα "αττικού ύφους".
"Συντάκτες" των επιστολών υποτίθεται ότι είναι
αγρότες, ψαράδες, παρασιτικοί τύποι και εταίρες
του αθηναϊκού 4ου αιώνα π.Χ.
Οι 124 σωζόμενες επιστολές του χωρίστηκαν από τους γραμματολόγους
σε τέσσερα βιβλία και αποτελούν την ανάγλυφη εικόνα
του ιδιωτικού βίου της εποχής εκείνης, οι πιο πολλοί δε από
τους τύπους του παρουσιάζουν μιαν εξαιρετική ομοιότητα
με τους ανθρώπους της εποχής μας.]

ΒΙΒΛΙΟΝ Β΄
ΑΓΡΟΤΙΚΑΙ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ
5

Αγελαρχίδης Πυθολάω

ΒΙΒΛΙΟ Β΄
5
Ο Αγελαρχίδης στον Πυθόλαο


Καλέ μου φίλε, οι τοκογλύφοι της πόλης μας είναι μεγάλη συμφορά.
Δεν ξέρω πώς έγινε και την έπαθα έτσι.
Ενώ έπρεπε να έρθω σε σένα
ή σε κάποιο άλλο από τους γείτονες των αγρών μας,
τότε που είχα ανάγκη από χρήματα και ήθελα να αγοράσω
ένα χωράφι στον Κολωνό, αφέθηκα να με οδηγήσει κάποιος
από την πόλη στην πύλη του Βυρτίου.
Εκεί έπεσα πάνω σ' ένα γέρο , με μούτρο όλο ζάρες
και φρύδια σουφρωμένα,
που κρατούσε στο χέρι
κάτι άθλια παλιόχαρτα, μισοφαγωμένα από τους κοριούς
και τους σκόρους.
Με το ζόρι είπε κάτι μέσα από τα δόντια του, θεωρώντας
χασούρα το χαιρετισμό. Όταν κατόπιν ο μεσολαβητής τού είπε
ότι χρειαζόμουν χρήματα, ρώτησε πόσα τάλαντα ήθελα.
Επειδή απόρησα για το τεράστιο ποσό , εκείνος
πήρε αμέσως περιφρονητική στάση κι ολοφάνερα έδειχνε
πως δυσκολευόταν να με δανείσει.
Όμως τελικά έδινε τα χρήματα, αλλά απαιτούσε να του δώσω
ένα γραμμάτιο και τόκο βαρύ πάνω στο αρχικό ποσό
και να βάλω υποθήκη όλη την περιουσία μου, μα το Δία,
όση κι αν έχω.
Είναι μεγάλο κακό όσοι ασκούν τα δάχτυλά τους
μετρώντας τις ψήφους και τα χρήματα .
Ποτέ μη μου συμβεί, θεότητες-προστάτες των αγροτών,
να πέσω πάνω ούτε σε λύκο ούτε σε δανειστή.

ΣΧΟΛΙΟ

Μπορεί η εικόνα του αρχαίου τοκογλύφου,
όπως μας τη δίνει ο Αλκίφρων,
να είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με αυτήν του
ευχάριστου στην όψη και στους τρόπους σύγχρονου
ομότεχνού του, οι όροι όμως του δανεισμού και
τα οικτρά αποτελέσματα που επισύρουν είναι ίδια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Exhibition Tour–Look Again: European Paintings 1300-1800

Join curators Stephan Wolohojian, Adam Eaker, David Pullins, and Anna-Claire Stinebring along with their special guests as they guide you th...