Δευτέρα, Νοεμβρίου 05, 2007

ΟΛΑ ΕΝΑ ΨΕΜΑ (5)

Γκέοργκ Γκρος, Η πόλη.

ΟΛΑ ΕΝΑ ΨΕΜΑ

31 Ιανουαρίου "Ποίος είναι ο μυστηριώδης Χανς Ντίτερ; Ποία η σχέση του μετά της φίλης Αναστασίας; Μήπως ήρθε η ώρα να μας αποκαλύψει η Βασούλα τον ιππότη της;".


5

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

Η Αναστασία τάχυνε το βήμα της. Γνώριζε καλά τα κατατόπια , γιατί περπατούσε με άνεση στα δαιδαλώδη σοκάκια της παλιάς πόλης. Τη ζύγιαζε. Ύψος γύρω στο 1,80 . Βήμα ανάλαφρο , χορευτικό . Το σώμα της ευλύγιστο, πρόδιδε συστηματική ενασχόληση με τη γυμναστική. Φορούσε ένα κοντό ναυτικό επενδύτη. Κάτω από το εφαρμοστό φανελένιο παντελόνι της οι γάμπες της διαγράφονταν αρμονικές και νευρώδεις.
Σταμάτησε μπροστά στην είσοδο ενός μαγαζιού με την επιγραφή Zum Kurfuerst και τους περίμενε . Κατεβαίνοντας μερικά σκαλιά βρέθηκαν σε ένα κακοφωτισμένο υπόγειο πνιγμένο στον καπνό. Τεράστιοι ξύλινοι πάγκοι κατειλημμένοι από ένα πολύχρωμο πλήθος , που βομβούσε σαν το μελίσσι, τοίχοι που στέναζαν από το βάρος παλαιών πινάκων και λιθογραφιών, που απεικόνιζαν τοπία της πόλης σε διάφορες εποχές .
Κάθισαν σε μιαν γωνιά. Η Αναστασία επέμεινε με ύφος ειδήμονα να δοκιμάσουν την αγαπημένη της μπίρα. Υποτάχθηκαν καλόβολα και σε λίγο ρουφούσαν το γευστικό ομολογουμένως υγρό από τα ξέχειλα ποτήρια που τους έφερε μια γκαρσόνα ντυμένη με την παραδοσιακή φορεσιά της περιοχής .
- Η Ettaler, εξήγησε η Αναστασία σκουπίζοντας τον αφρό από τα χείλη της, είναι το καμάρι του Έταλ, ενός μοναστηριού που αγαπώ πολύ . Ιδρύθηκε το 14ο αιώνα από Βενεδικτίνους μοναχούς. Βρίσκεται στις βαυαρικές Άλπεις , λίγα χιλιόμετρα πριν από τα αυστριακά σύνορα. Το καθολικό του είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα των καλύτερων στιγμών του εκκλησιαστικού γερμανικού ροκοκό . Είκοσι χιλιόμετρα παραπέρα έχτισε ο Λουδοβίκος της Βαυαρίας το παλάτι του Λίντερχοφ. Ήταν η ροκοκό απάντησή του στους καλόγερους του Ettal .
- Αναφέρεσαι προφανώς στο Λουδοβίκο τον τρελό, είπε η Αρετή.
Η Αναστασία γέλασε.
- Μην πιστεύετε τέτοιες ανοησίες. Ο Λουδοβίκος δεν ήταν τρελός. Τα περί τρέλας διαδίδονταν από το περιβάλλον του θείου του, που ήθελε να του φάει το θρόνο. Γεγονός που τελικά έγινε με τον πιο δραματικό τρόπο . Ο πολύς όμως κόσμος δεν ξέρει ότι η ιατρική γνωμάτευση περί σχιζοφρένειας του Λουδοβίκου συντάχθηκε από γιατρούς που δεν τον εξέτασαν ποτέ.
- Ο Κλάους Μαν αλλιώς μας παρουσιάζει τα γεγονότα, αντέτεινε η Αρετή .
- Έχω διαβάσει το σχετικό έργο του κακόμοιρου αυτού πλάσματος. Αναντίρρητα είναι ένα συμπαθητικό βιβλιαράκι, αλλά πιστεύω ότι ο υιός Μαν υιοθέτησε την επίσημη εκδοχή περί αυτοκτονίας του Λουδοβίκου, γιατί τον βόλευε προσωπικά .
-Τι υπονοείς; Μήπως ότι δεν αυτοκτόνησε ο Λουδοβίκος; Και σε τι βόλευε τον Κλάους η επίσημη εκδοχή περί της αυτοκτονίας του βασιλιά ;
- Θα σου εξηγήσω αμέσως . Κανείς δε γνωρίζει λεπτομερώς τι συνέβη το μοιραίο εκείνο απόγευμα, όταν δηλαδή ο Λουδοβίκος και ο προσωπικός γιατρός του έφυγαν από τον πύργο, για να κάνουν το συνηθισμένο τους περίπατο στην όχθη της λίμνης . Επομένως , εφόσον δεν υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε κατηγορηματικά την πιθανότητα να τους έπνιξαν κάποιοι αυλικοί , που όλοι τους σχεδόν ήταν πράκτορες του θείου του και είχαν θέσει το Λουδοβίκο σε καθεστώς ομηρείας. Όσο για τον αυτοκαταστροφικό Κλάους , ξέρουμε ότι προετοίμαζε από καιρό τη δική του αυτοκτονία. Είδε λοιπόν στο πρόσωπο του φυλακισμένου ομοφυλόφιλου βασιλιά τον ιδανικό του αυτόχειρα.. Ένα διαταραγμένο ψυχικά άτομο δε θέλει και πολύ για να ταυτιστεί με τον ήρωά του. Εκλεκτικές συγγένειες είναι αυτές…
Συνέχισε να μιλάει με πάθος για τον τραγικό βασιλιά και το μυστηριώδες τέλος του, ενώ ο Πέτρος την παρατηρούσε σαγηνευμένος. Είχε βγάλει το τζάκετ της και το καλοσχηματισμένο μπούστο της σπαρταρούσε μέσα στη μαύρη μπλούζα της . Το πρόσωπό της στο χρώμα του μελιού, ελαφρά γωνιώδες . Κορακάτα μαλλιά δεμένα σε πλούσιο κότσο. Μάτια γκριζοπράσινα , μύτη ελαφρά πεταχτή , χείλη σαρκώδη, διακριτικά βαμμένα . Ωραία γυναίκα, απέπνεε το είδος της μητρικής ζεστασιάς που οι άντρες διατηρούν στα βάθη της μνήμης από τον καιρό του θηλασμού . Προσπαθούσε να μαντέψει την ηλικία της . Στιλπνή επιδερμίδα , ρυτίδες ελάχιστες, αδιόρατες σχεδόν. Μπορεί τριανταπέντε, μπορεί και σαρανταπέντε , αλλά τι σημασία είχε αυτό; Η θηλυκότητά της φώναζε από μακριά σαν ώριμος καρπός πάνω στο δέντρο εδώ είμαι, έλα και κόψε με.
Η αυθεντία της ήταν ανατίρρητη. Έπαιζε στα δάχτυλα τις ίντριγκες βασιλικών οίκων θαμμένων προ πολλού στη σκόνη της λήθης. Το ύφος της είχε τον αέρα της σιγουριάς, που μόνο ο επαΐων διαθέτει, ενώ το βλέμμα της εξέπεμπε κύματα μαγνητισμού, που τον αναστάτωναν κάθε φορά που στρεφόταν προς το μέρος του.
Η εσπευσμένη άφιξη των νέων βενεδικτίνων ζύθων έκανε την ατμόσφαιρα πιο ιλαρή και βοήθησε την Αναστασία να ξεδιπλώσει με άνεση το εντυπωσιακό βιογραφικό της ειλητάριο.
- Η γενέθλια πόλη μου , ο Βόλος, είπε χαμογελώντας, επηρέασε και τη ζωή μου , που θα μπορούσα να την αποκαλέσω συνοπτικά ως αργοναυτική εκστρατεία άνευ επιστροφής.
Μετά την αποφοίτησή της από τη Φιλοσοφική σχολή της Αθήνας έφυγε για το Μ. , όπου έκανε σπουδές γερμανικής και αγγλικής φιλολογίας . Στη συνέχεια την είλκυσαν οι εικαστικές τέχνες και εκπόνησε ένα διδακτορικό με θέμα την ευρωπαϊκή πορσελάνη. Η διατριβή της την οδήγησε για ένα διάστημα στην Ανατολική Γερμανία, όπου μαθήτευσε στα περίφημα εργαστήρια Μάισεν, για να επιστρέψει αργότερα στο Μ. και να παρακολουθήσει όλο των κύκλο σπουδών της Σχολής Πορσελάνης στο Ν. Αρχικός της στόχος ήταν η ακαδημαϊκή σταδιοδρομία . Ένα διάστημα μάλιστα δίδαξε ως Υφηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Μ.
Αναστέναξε.
- Γρήγορα όμως απογοητεύτηκα. Το κλίμα που συνάντησα εκεί δεν ήταν όπως το ονειρευόμουν. Πέρα από το συγκεκαλυμμένο ρατσισμό ορισμένων συναδέλφων, ο ακαδημαϊσμός που επικρατούσε στη Σχολή ήταν ασφυκτικός για τις δικές μου αρχές. Έτσι γρήγορα τα παράτησα και αποφάσισα να ιδιωτεύσω.
- Γιατί δεν επιδίωξες μιαν ανάλογη ακαδημαϊκή θέση στην Ελλάδα; τη διέκοψε η Αρετή.
- Είναι αλήθεια ότι το έκανα, αλλά οι βολιδοσκοπήσεις στις σχετικές πανεπιστημιακές σχολές απέβησαν άκαρπες. Κατάλαβα ότι έπρεπε να πέσω πολύ χαμηλά, για να μπορέσω να γίνω απλή Λέκτορας σε μια πανεπιστημιακή σχολή τρίτης κατηγορίας. Το μοναδικό ρήμα που πλεονάζει στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι το συναλλάσσομαι (να αγιάσει το στόμα του Μανόλη Αναγνωστάκη!) και η μοναδική λέξη που απουσιάζει σχεδόν μονίμως είναι η λέξη αξιοκρατία. Οι εξαιρέσεις φυσικά υπάρχουν, αλλά έχω την εντύπωση ότι και αυτές έχουν τη σκοπιμότητά τους, να νομιμοποιήσουν δηλαδή την παρουσία των μετρίων ή και των ηλιθίων στους θώκους τους. Μαθήτρια στη Γ΄ Λυκείου, θυμάμαι, διάβασα το βιβλίο του Λεμπέση για τη συνομωσία των… βλακών στο δημόσιο βίο της Ελλάδας . Τότε το είχα θεωρήσει γελοίο και τον τύπο ψυχοπαθή. Τώρα όμως πιστεύω ότι ο άνθρωπος αυτός δεν είχε καθόλου άδικο.
- Νομίζω ότι γίνεσαι αφοριστική και αδικείς ένα σωρό ανθρώπους, που έγιναν πανεπιστημιακοί με το σπαθί τους.
-Καθόλου, αγαπητή μου! Παλαιότερα στην Ελλάδα κυριαρχούσαν ο νεποτισμός και η χαφιεδίστικη εθνικοφροσύνη, τώρα τη θέση τους πήραν ο οπορτουνιστικός κομματισμός και οι παρέες. Γνωρίζω άπειρους ανθρώπους που ήρθαν στην Ελλάδα με γελοία διδακτορικά από δευτεροκλασάτα πανεπιστήμια της Εσπερίας και , χάρη στο κόμμα ή τους φίλους τους , έγιναν πανεπιστημιακοί πρώτης βαθμίδας.
- Και τώρα με τι ασχολείσαι;
- Ιδιωτεύω κι έχω το κεφαλάκι μου ήσυχο! Είμαι εκτιμήτρια αρχαιοτήτων αλλά και έμπορος πολύτιμων αντικειμένων .
-Άφησες μια θέση με σίγουρη εξέλιξη , για να ιδιωτεύσεις; Αυτό είναι ένα μεγάλο ρίσκο. Είσαι τουλάχιστον ευχαριστημένη από τη δουλειά σου;
- Απολύτως! Γιατί , εκτός από το ότι είναι προσοδοφόρα, καλύπτει ένα φάσμα δραστηριοτήτων ασύγκριτα πλατύτερο απ’ ό,τι αν εξακολουθούσα να είμαι μέλος μιας αποστεωμένης ακαδημαϊκής κοινότητας . Ενδιαφέρομαι για έργα τέχνης πάσης φύσεως, όμως ρίχνω το βάρος μου κυρίως στην πορσελάνη. Από σύμβουλος και επιμελήτρια σχετικών εκθέσεων, σε μουσεία και ιδιωτικές γκαλερί, έως ειδική εκτιμήτρια για όσους διψούν να αποκτήσουν συλλεκτικά κομμάτια . Για να γίνω λίγο ωμή , η τελευταία ιδιότητά μου φέρνει τα χοντρά λεφτά . Πουλώ ακριβά τις γνώσεις μου σε κυριλάτους παλαιοπώλες αλλά και σε όποια νεόπλουτη κυρία διψά να κάνει επίδειξη της ταξικής της αναβάθμισης στις άσπονδες φίλες της και τις καλεί στο σπίτι της , για να πιούνε καφέ σε σερβίτσιο Σπόντε, το οποίο φυσικά της έχει κοστίσει μιαν ολόκληρη περιουσία. Αλλά , για να σας εξομολογηθώ την αμαρτία μου, όταν πέφτουν στα χέρια μου μερικά εξαιρετικά κομμάτια, δε μου κάνει καρδιά να τα εμπορευτώ και τα κρατώ για τον εαυτό μου. Θα χαρώ πολύ να έρθετε καμιά φορά στο σπίτι και να σας δείξω τα καμάρια μου.
- Θα μείνεις για πολύ στο Ντ. ;
- Όχι! Φεύγω αύριο. Βοήθησα ένα φίλο μου να κάνει την αναδιάταξη των αιθουσών με τις συλλογές Μάισεν στο Γι…..χοφ. Τελειώσαμε σχετικά νωρίς, αλλά δε μου έκανε καρδιά να φύγω , πριν ξαναδώ το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, που το αγαπώ ιδιαίτερα. Νομίζω ότι μόνο και μόνο για τη συλλογή των έργων του Πάουλ Κλέε αξίζει να επισκεφθεί κανείς το Ντ.. Ο Kλέε δίδαξε πολλά χρόνια σ΄ αυτήν την πόλη, που τη θεωρούσε επίσημη ερωμένη του και την προίκισε με καμιά εκατοστή έργα του. Αρκετά όμως ασχοληθήκαμε με την αφεντιά μου. Καιρός είναι να μου πείτε τα δικά σας…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Take My Life/Η ζωή μου είναι στα χέρια σου (1947): μια καλογυρισμένη αγγλική ταινία νουάρ

Ένας άντρας που κατηγορείται άδικα για τη δολοφονία μιας πρώην φίλης πρέπει να βασιστεί στη σύζυγό του για να κάνει το ντετέκτιβ και να βρει...